Elektroniczna gospodarka w Polsce 2006
2007-08-17 10:47
Przeczytaj także: E-administracja: korzysta z niej 18 proc. Polaków
fot. mat. prasowe
Harmonogram wprowadzania formatów deklaracji.
W roku 2006 wirtualne kioski gazetowe rozpoczęły powolną ekspansję na polskim rynku czasopism. W 2006 roku największym na polskim rynku e-kioskiem był Net Press Digital, oferujący dostęp 40 tys. zarejestrowanych czytelników (w liczbie tej wliczone są również konta testowe) do 71 tytułów. Następnymi pod względem wielkości był kiosk eGazety udostępniający 11 tys. użytkowników możliwość czytania Rzeczpospolitej oraz 30 innych tytułów oraz e-Kiosk, oferujący 14 tytułów czterem tysiącom zarejestrowanych użytkowników. Kolejnym krokiem w tym zakresie będzie wydawanie prasy na e-papierze, czyli elastycznej karcie umożliwiającej podłączenie do Internetu, zaciąganie informacji i czytanie ich podobnie jak z papierowej gazety.
Do Polski dotarła usługa wirtualnego faksowania. Wysyłanie faksów z komputera jest możliwe na dwa sposoby: poprzez zakup tzw. faksmodemu, który pozwala na przesłanie faksu prosto z edytora tekstu, takiego jak Microsoft Word czy Open Office lub poprzez wysłanie faksu poprzez pocztę elektroniczną albo stronę WWW. Wśród polskich firm, które oferują takie lub podobne usługi warto wymienić Twinsnet.pl, Instytut Rozwoju Technologii Informatycznych (www. multifax.pl), exito (efax.pl) i Domena.pl (www.domena.pl). W Internecie dostępna jest też usługa odbierania faksów.
Polscy operatorzy telefonii stacjonarnej oraz operatorzy kablowi (telewizja kablowa, dostawcy usług internetowych) wreszcie wprowadzili usługi triple play. Do sierpnia 2006 roku czterech największych krajowych operatorów - UPC, Vectra, Multimedia Polska i grupa Aster - uruchomiło 175 tysięcy linii telefonicznych. Podobnie jak w całej Europie, także w Polsce waga usług głosowych stopniowo maleje, stając się tylko jednym ze składników całego pakietu usług telekomunikacyjnych, obok Internetu, telefonii komórkowej i telewizji. W miarę powstawania uniwersalnych sieci szkieletowych IP, obsługujących triple play, tradycyjny szkielet sieci telekomunikacyjnej będzie wypierany, a rozmowy przekierowywane do nowej platformy.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl