Elastyczne formy zatrudnienia mało popularne
2007-12-16 11:49
Przeczytaj także: Stanowisk pracy będzie coraz mniej
Na ponad dwa tysiące ogłoszeń pracodawcy wskazali możliwość elastycznego zatrudnienia w przypadku trzynastu ogłoszeń. Szansę na flexi-pracę otrzymali kandydaci na stanowisko kierownika sklepu, kasjera, sprzedawcy, Web community managera, konsultanta, pracownika do telefonicznego biura obsługi klienta, lekarza i lekarza specjalisty. Pozostałe oferty dotyczyły telemarketerów oraz przedstawicieli medycznych i handlowych. Żaden z pracodawców nie oferował pracy zdalnej (telepracy) i w żadnym z ogłoszeń nie umieszczono informacji na temat udostępnienia narzędzi potrzebnych do wykonywania flexi-pracy (komputera, komórki, Internetu).W sumie średnio około sześć na 1000 ogłoszeń zawiera informacje na temat możliwości zatrudnienia w elastycznych godzinach pracy. Najczęściej możliwość elastycznego zatrudnienia była wymieniana przy stanowisku telemarketera.
Wyniki analizy sugerują, że pracodawcy dopiero zaczynają zauważać pozytywny wpływ flexi-pracy na atrakcyjność firmy. Możliwość elastycznych godzin jest wymieniana przy rekrutacjach na stanowiska pracy, których specyfiką jest zmianowość (kasjer, sprzedawca), ale również tam, gdzie przybiera ona postać telepracy (telemarketer) i pracy zadaniowej (przedstawiciele medyczni i handlowi).
Eksperci z portalu flexipraca.pl podają 7 argumentów na temat: jak przekonać pracodawcę do flexi-pracy?
- Flexi-pracodawca jest atrakcyjny dla potencjalnych pracowników. Pokazując, że dba o zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym tworzy wizerunek przyjaznego pracownikom. Jest to istotne zarówno przy rekrutacji, jak i zatrzymywaniu pracowników.
- Poprzez flexi-pracę pracodawca zyskuje możliwość zatrudniania pracowników z regionów o niższym poziomie płac i osób mieszkających w dużych odległościach od centrali firmy.
- Ustawa o telepracy daje pracodawcy możliwość 3-miesięcznego okresu próbnego. Jeśli w tym okresie uzna, że pracownik nie jest efektywnym flexi-pracownikiem, może wycofać się z umowy.
- Flexi-praca pomaga ograniczyć biurokrację i koszty stałe pracodawcy: konieczność wynajmu powierzchni biurowej, a nawet kosztów telefonicznych (stały dostęp do Internetu oraz szybki komputer wraz z komunikatorami tekstowymi i głosowymi).
- Wyniki badań telepracy w 100 polskich przedsiębiorstwach pokazują, że dzięki elastycznemu zatrudnieniu poprawił się stopień wydajności pracy i oszczędność czasu pracowników poświęconego na dojazdy do pracy (Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców).
- Badania przeprowadzone wkrótce po wejściu w życie przepisów o elastycznym czasie pracy w Wielkiej Brytanii wykazały, że flexi-praca nie wpływa na zwiększenie kosztów pracodawcy (UK Chartered Institute for Personel and Development, październik 2003).
- To samo badanie wykazało, że 68 procent pracodawców uznało, że flexi-praca ma pozytywny wpływ na ich relacje z pracownikami.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl