eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetSpam: co należy wiedzieć?

Spam: co należy wiedzieć?

2009-01-02 12:36

Spam: co należy wiedzieć?

Przykład mailingu wysłanego przez portal Onet.pl © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Kaspersky Lab Polska, producent rozwiązań do ochrony danych, opublikował nowy artykuł "Kup Pan cegłę... czyli o spamie słów kilka" autorstwa niezależnego analityka Macieja Ziarka. Temat poruszony przez autora jest szczególnie aktualny w okresie świątecznym i noworocznym.

Przeczytaj także: Phishing i scam: techniki hakerów

Z artykułu Macieja Ziarka wynika, że spamem możemy nazwać każdą zbędną wiadomość, która zostaje do nas wysłania w konkretnym celu, na przykład zareklamowania produktu, namówienia do kupna, zainfekowania komputera, wyłudzenia danych, a która nie była przez nas zamówiona i nigdy nie wyrażaliśmy zgody na jej otrzymanie. W wielu krajach wysyłanie spamu jest zjawiskiem nielegalnym. Dotyczy to także Polski, o czym mówi ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Na początku, wg autora, warto jednak powiedzieć, czym spam nie jest. Otóż spam to nie mailing. Często użytkownik zakłada nowe, darmowe konto pocztowe na znanych serwisach, zachęcony sloganami o bardzo skutecznych filtrach antyspamowych. Jakież jest jego zdziwienie, kiedy już kilka dni po aktywacji konta na jego skrzynce pokazują się reklamy nowych książek, płyt czy oferty poznania wielu ciekawych ludzi. Na pierwszy rzut oka można śmiało stwierdzić, że jest to spam - czyli niechciane wiadomości. Niejednokrotnie jednak wystarczy spojrzeć na stopkę listu, by przekonać się, że został on wysłany przez portal, w którym postanowiliśmy założyć konto. To jest właśnie mailing, czyli reklamy wysyłane do użytkowników kont. Nie można nazwać tego typu wiadomości spamem, gdyż najczęściej sami się na nie godzimy, akceptując regulamin portalu.

fot. mat. prasowe

Przykład mailingu wysłanego przez portal Onet.pl

Przykład mailingu wysłanego przez portal Onet.pl

Alternatywą tych regulaminów są regulaminy przeznaczone dla kont płatnych. Najczęściej nie ma w nich mowy o wysyłaniu reklam do użytkownika. Oczywiście otrzymywanie mailingów nie jest regułą - niektóre portale nie posiadają tego typu punktów w regulaminie i tym właśnie zachęcają użytkowników do rejestracji. Spośród regulaminów, według autora artykułu, kontrowersje może budzić ten zamieszczony na Wirtualnej Polsce.

Fragment regulaminu Wp.pl:

6. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów marketingowych oznacza w szczególności zgodę na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od Wirtualnej Polski S.A. oraz innych osób (reklamodawców współpracujących z WP):
a. na adres poczty elektronicznej Użytkownika prowadzonej przez Wirtualną Polskę S.A.;
b. na telefon komórkowy, którego numer Użytkownik udostępnił Wirtualnej Polsce S.A. (w tym SMS);
c. za pośrednictwem komunikatora (messengera) prowadzonego przez Wirtualną Polskę S.A.


Jak podaje Maciej Ziarka według powyższego regulaminu, reklamy mogą zostać wysłane również na numer telefonu komórkowego, który teoretycznie ma ułatwić w przyszłości odzyskanie hasła w razie jego zapomnienia. Dlatego też autor artykułu podkreśla, jak ważne jest, aby dokładnie przeczytać licencje i regulaminy zamiast akceptować je bez wglądu w treść.

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: