GfK Polonia: gorsze nastroje konsumenckie Polaków
2009-10-30 11:55
O spadku optymizmu konsumentów donosi nie tylko GUS. Według GfK Polonia Polacy uważają, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie nastąpią pozytywne zmiany na rynku pracy, są więc skłonni do oszczędzania.
Przeczytaj także: Nastroje konsumenckie w Polsce bardzo dobre
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK zanotował spadek wartości wskaźnika dla Polski w październiku o jeden punkt w stosunku do września. Wartość wskaźnika wynosi obecnie -23,3. GfK Polonia szacuje, że w kolejnych dwóch miesiącach wskaźnik może nadal spadać. Będzie to spowodowane rosnącymi kosztami utrzymania spowodowanymi zimą i planowanymi na grudzień dużymi zakupami przedświątecznymi.W porównaniu z wrześniem nie zmieniły się znacząco oceny przyszłej sytuacji gospodarczej Polski. "Niepewność na scenie politycznej nie przełożyła się jeszcze na spadek nastrojów i w październiku wskaźnik ten zanotował niewielki spadek do -14 punktów. Jednak w kolejnym, listopadowym pomiarze można spodziewać się wzrostu odsetka respondentów, którzy, ze względu na ostatnie wydarzenia w polityce ocenią prognozy sytuacji gospodarczej kraju mniej optymistycznie" , napisano w raporcie z badań.
Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych wzrosły w październiku o 1 punkt. "Obecny poziom i dalszy brak dynamiki zmian w obrębie tego wskaźnika sugerują, że optymizm konsumentów odnośnie prognoz ich sytuacji ekonomicznej jest stabilny", podają analitycy GfK. Dodają, że październik jest kolejnym miesiącem, w którym następuje niewielkie odrobienie części strat po gwałtownych spadkach z pierwszego kwartału roku. Obecnie wskaźnik ten wynosi -5 punktów.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumenckie w Polsce wciąż na plusie
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
badania konsumentów, wskaźnik optymizmu, nastroje konsumentów, nastroje konsumenckie