Sieci handlowe wybierają Polskę
2010-11-24 13:16
Przeczytaj także: Globalne sieci handlowe w 2011 roku
Niemcy zachowały swoją wiodącą pozycję jako najbardziej atrakcyjny rynek dla detalistów w całym regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki (EMEA) - 41% wszystkich sieci handlowych planuje otwarcie na rynku niemieckim nowych sklepów. Na trzecim miejscu w rankingu znalazła się Francja (33%), na czwartym Hiszpania (30%), a Wielka Brytania (29%) zamyka wielką piątkę planowanych ekspansji.Z raportu wynika, że Polska jest głównym celem ekspansji sieci handlowych wśród rynków wschodzących, posiada pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Nasz kraj w regionie wyróżnia przede wszystkim silna gospodarka oraz stosunkowo mała liczba najlepszej jakości powierzchni handlowych. Rosja i Czechy znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu, zajmując odpowiednio 6 i 7 pozycję. Lista 20 najpopularniejszych rynków obejmuje także Węgry, Bułgarię, Rumunię, Turcję, Ukrainę, Słowację oraz Chorwację.
CB Richard Ellis przewiduje, że trend dotyczący ekspansji na nowe rynki będzie się utrzymywał w związku z poszukiwaniem przez detalistów nowych możliwości rozwoju oraz wzrostu dochodów, jak również z faktem ograniczonych możliwości rozwoju na rynkach rodzimych.
Jak czytamy w raporcie, przed końcem 2011 roku międzynarodowe sieci handlowe planują poszerzenie swojej oferty oraz otwarcie nowych sklepów w 38 krajach regionu EMEA, co odzwierciedla ich ambitne plany ekspansji. Podczas, gdy główne rynki Europy Zachodniej cieszą się nadal zasłużoną popularnością, reprezentując 7 krajów z pierwszej dziesiątki rankingu, wielu detalistów planuje również rozwój na rynkach wschodzących. W pierwszej dwudziestce rankingu połowa krajów to rynki wschodzące. Ponad 41% wszystkich sieci handlowych planuje rozwój w co najmniej jednym kraju Europy Środkowo-Wschodniej, a plany 39% detalistów obejmują również Europę Południową.
“W związku ze wzrostem zaufania ze strony największych międzynarodowych sieci handlowych do naszego rynku, oczekujemy, że wielu detalistów zacznie aktywnie rozwijać swoje sieci w Polsce. Nadal jednak wielu detalistów obawia się ryzyka związanego z wejściem na nowe rynki, ale niektórzy uważają, że nadszedł najlepszy czas na ekspansję i odkrywanie nowych możliwości. Chociaż przewidujemy wzrost podaży nowych powierzchni handlowych, ogólnie plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i mogą wpłynąć na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach. Reasumując - jeżeli nie będzie dramatycznej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci pragnące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru”, komentuje Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CB Richard Ellis.
Informacje o badaniu
Najnowszy raport CB Richard Ellis „How Active are Retailers in EMEA? - Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA” – analizuje nastawienie oraz plany ekspansji 212 wiodących międzynarodowych sieci handlowych w przyszłym roku. Raport został opracowany na podstawie wywiadów przeprowadzonych latem 2010 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl