Jakie są współczesne polskie kobiety?
2011-02-08 11:15
Przeczytaj także: Polska bizneswoman podwaja zyski
Kobieca pasja życia
Z raportu wynika, że równie wielkie zmiany w postawie kobiet nastąpiły w sferze własnej identyfikacji, postrzegania samych siebie. Dawniej samoocena kobiety była zależna od tego, jak dobrze odgrywała ona rolę żony i matki. Dziś Polki patrzą na siebie przez pryzmat pracy, a często także swoich marzeń i pasji. Spełnienia szukają również w swoich zainteresowaniach, które stają się sposobem na życie. „Kobiety, także te, z którymi rozmawiamy przy okazji badań marketingowych, stają się od kilku już lat coraz bardziej świadome swojej wartości, coraz częściej realizują swoje marzenia i hobby - czasem bardzo egzotyczne. Są inteligentne, ciekawe świata - a jednocześnie obowiązkowe i pracowite. Próbują osiągnąć równowagę pomiędzy życiem rodzinnym i karierą zawodową, pomiędzy dziećmi i własnymi zainteresowaniami. Żyjemy w czasach prawdziwej emancypacji. To dobry moment, by przyjrzeć się temu trendowi i zastanowić się, co z tego wynika dla nowych produktów, komunikacji i całości działań marketingowych” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.
Niewątpliwie jedną z największych pasji kobiet są podróże. Aż 92 proc. pań decyduje o wydatkach na wyjazdy i wakacje (Polki w biznesie – menedżerki i właścicielki firm, Ewa Lisowska, Szkoła Główna Handlowa, 2008). To właśnie one dominują wśród uczestników wyjazdów grupowych o charakterze kulturalnym, poznawczym, przygodowym lub nastawionych na odnowę biologiczną. Polki lubią podróżować niezależnie od wieku, choć oczywiście charakter wyjazdów zależy od sytuacji rodzinnej.
Jak Cię widzą tak Cię piszą
Kult pięknego kobiecego ciała znany jest od najdawniejszych czasów. W Polsce jednak przez wiele lat widoczna była tendencja kobiet do zaniedbywania siebie, szczególnie po trzydziestce. Świadomość, że jako kobiety zrealizowały już swoje główne zadanie (jako żona i matka) oraz liczne obowiązki sprawiały, że wiele pań przestawało zauważać własne potrzeby. Obecnie możemy zauważyć wręcz przeciwne zjawisko. Według raportu, Polki dbają o siebie bez względu na wiek, by podobać się samej sobie i dobrze się czuć. Często dopiero po 40. roku życia, kiedy osiągną już pewien status społeczny i materialny, mają czas i środki finansowe na zmiany w życiu – więcej czasu poświęcają zdrowiu, przechodzą na dietę, wybierają się w dalekie podróże, a nawet szukają nowego partnera.
O zmianie w mentalności kobiet mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry. „Podstawą przełamania stereotypu kobiety - kury domowej czy matki Polki jest zmiana w postrzeganiu samej siebie. To my same musimy udowodnić sobie, że nie jesteśmy gotowymi do wszelkich poświęceń matkami i żonami, dla których biel mężowskiego kołnierzyka i blask podłogi w kuchni stanowi treść życia. Przełamanie stereotypu w sobie to początek zmian w innych dziedzinach.”
Okazuje się, że dla wielu Polek troska o swój wygląd daje szansę udowodnienia, jak dobrze sobie ze wszystkim radzą. W tym ujęciu dbanie o siebie jest pewnego rodzaju nagrodą za trud i poświęcenie w życiu codziennym. To właśnie dlatego modne stały sie weekendy w SPA, masaże czy kompleksowe zabiegi u fryzjera i kosmetyczki. Podobną role odgrywają dobre kosmetyki prestiżowych marek, które dodatkowo podkreślają status społeczny użytkowniczki. Niewątpliwie też praca zawodowa ma duży wpływ na to, jak często korzystamy z profesjonalnych zabiegów.
fot. mat. prasowe
Profesjonalne zabiegi kosmetyczne i ich popularność wśród Polek
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl