Komunikacja interpersonalna w pracy
2011-07-12 12:52
Przeczytaj także: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie
Najgłówniejsze z tych zasad to:
- zasada grzeczności – dotyczy przestrzegania zasad, uprzejmości, poruszania spraw czy tematów istotnych dla rozmówcy;
- zasada aprobaty – nakazuje okazywanie poważania, szacunku i uznania, a zakazuje ostrej, bezpardonowej krytyki i podejmowania tematów szkalujących czy obrażających rozmówcę;
- zasada skromności – dotyczy unikania demonstrowania swojej wyższości, dominacji czy uprzywilejowania;
- zasada zgodności – akcentuje potrzebę dążenia do zgody, zmniejszania dzielących dystansów i różnic oraz wyrażania akceptacji dla tych sądów, opinii czy przekonań partnera rozmowy, które jest w stanie uznać;
- zasada kooperacji – wskazuje na konieczność łagodzenia napięć, tłumaczenia swych wypowiedzi oraz proszenia o bliższe lub ponowne omówienie kwestii niezrozumiałych lub zbyt zawiłych dla odbiorcy; łącznie sprzyja to tworzeniu sprzyjającej atmosfery;
- zasada ironii – umożliwia w pewnych okolicznościach prowadzenie rozmowy w tonie żartobliwym czy nawet kpiarskim, ale z zachowaniem dobrego smaku i w sposób na tyle czytelny, żeby odbiorca był w stanie odróżnić ten styl konwersacji od konwencji bardziej formalnej;
- zasada ciekawości – odnosi się do wyboru tematów interesujących dla obu stron czy sprowadzania rozmowy do spraw ważnych, wspólnych dla obu rozmówców).
Będzie to z pewnością łatwiejsze jeśli ich wzajemna komunikacja będzie oparta na następujących zachowaniach:
- należy zwracać się do innych z rozwagą – pracownik powinien traktować innych tak, jak chciałby, aby traktowano jego. Gdy ma on zły dzień, może być kąśliwy i skory do waśni. Chciałby, aby współpracownicy byli wówczas dla niego wyrozumiali. Podobnie i oni miewają ciężkie dni i nie zawsze mają promienne twarze i tryskają humorem;
- trzeba starać się zrozumieć drugą stronę – zanim zareaguje się, lepiej spróbować postawić się na miejscu drugiej osoby. Może okazać się, że inaczej spojrzy się na daną sytuację, jeśli pomyśli się o położeniu innych osób. Zwierzchnik musi mieć szerszy obraz sprawy niż podwładny. To, co pracownikowi wydaje się bardzo istotne, może nie mieć takiego znaczenia dla pracodawcy i odwrotnie. Świadomość tego faktu może sprawić, że reakcje obu stron będą łagodniejsze i efektywniejsze);
- należy przyjrzeć się własnemu zachowaniu – pracownik powinien upewnić się, że wina nie leży po jego stronie. Czasem jego zachowanie może krzywdzić czy obrażać innych. W związku z tym, powinien próbować uświadomić sobie, jak inni odbierają to, co robi;
- trzeba uważać na to, co się mówi – pracownik powinien pomyśleć o tym, jak inni będą się czuli, kiedy usłyszą jego słowa;
- należy uczyć się kompromisu – pracownik nie może zawsze robić wszystkiego po swojemu. Gdy dwie strony nie mogą dojść do zgody, niekiedy najlepszym wyjściem jest kompromis, tzn. rezygnacja obu stron z czegoś na rzecz osiągnięcia porozumienia. Jego osiągnięcie wymaga działań więcej niż jednej osoby. Obie strony muszą mieć szansę zaprezentowania własnego stanowiska. Powinny wiedzieć, na ile mogą ustąpić, i muszą być gotowe na zmiany;
- trzeba okazywać innym, że są obiektem zainteresowań – pracownik powinien przekonywać innych, że się nimi interesuje. Powinien słuchać, kiedy są przy głosie. Jeśli wie, że ktoś pasjonuje się końmi, powinien przytoczyć mu jakąś historię związaną z końmi. Jeżeli spożywał posiłek w stołówce ze swoim współpracownikiem, powinien podziękować mu za miłe towarzystwo. Jeśli wie on, że ktoś miał uroczystość rodzinną, warto zapytać, czy wszystko przebiegło pomyślnie. Ludzie doceniają zainteresowanie, ale nie wścibstwo i nieuzasadnioną ciekawość;
- należy uśmiechać się – uśmiech to okazywanie akceptacji i ciepła. Ludzie lubią otaczać się uśmiechniętymi osobami, robiącymi wrażenie, że cieszą się z ich obecności;
- trzeba sprawiać, by inni czuli się ważni – niemal każdy z pracowników chce czuć się ważny. Z pewnością każdy z nich czuje się dobrze, gdy ktoś pyta ich o zdanie i uważnie słucha ich opinii. Pochlebia im to, że ktoś zwrócił uwagę na to, co zrobili dobrze;
- należy pokazywać, że ma się poczucie humoru – pracownicy lubią przebywać w towarzystwie osób wesołych i potrafiących śmiać się z samych siebie. Kiedy sytuacja jest napięta, niekiedy warto zażartować. Nie wolno jednak przesadzać z żartami, zwłaszcza gdy żartuje się z innych. Ludzie są czuli na punkcie swojego wyglądu zewnętrznego i manier. Zanim zacznie się żartować, warto upewnić się, że jest on w dobrym tonie i tak samo zabawny dla wszystkich;
- trzeba próbować unikać kłótni – podczas kłótni ludzie często mówią za dużo i o rzeczach, których później żałują. Zranione w ten sposób uczucia mogą zabliźniać się powoli. Zwykle musi upłynąć wiele czasu, żeby ktoś puścił w niepamięć bolesne słowa czy bezpodstawne oskarżenia. Nie oznacza to, że trzeba na wszystko ślepo się zgadzać i być uległym. Nie należy jednak przekształcać tego w otwarty spór. Można okazać szacunek drugiej osobie, mówiąc: „Rozumiem twoje stanowisko, ale moje jest nieco inne”;
- należy pomagać innym – jeśli ktoś wcześniej uporał się ze swoimi zadaniami, czasem warto pomóc innym. To prosty sposób, żeby zyskać czyjąś sympatię a nawet przyjaźń. Nie sposób nie lubić kogoś, kto pomaga, kiedy tego się oczekuje;
- trzeba unikać plotek – niekiedy ludzie plotkują z zamiarem sprawienia komuś przykrości. Inni z kolei przekazują „niesamowite wieści” po to, żeby poczuć się ważnymi albo wkupić w czyjeś łaski. Niestety, plotki często ranią i bywają przyczyną poważnych problemów w pracy. Niektórzy sadzą, że zdobędą zaufanie większości, jeżeli będą opowiadać na lewo i prawo, co wiedzą o innych. W rzeczywistości będą „popularni” dość krótko, gdyż „słuchacze” w miarę szybko zaczną się zastanawiać, czy czasem oni sami nie są „obgadywani” przez tych plotkarzy. Niewykluczone też, że w trakcie z pozoru zwykłego plotkowania zostaną ujawnione informacje o przełożonym, współpracownikach czy klientach. Upublicznienie takich informacji może grozić nie tylko utratą zaufania lecz także pracy [Stewart, 2000].
Przeczytaj także:
Feedback: co to jest i jak go udzielać? 3 sprawdzone metody
oprac. : Difin S.A.
Więcej na ten temat:
komunikacja interpersonalna, komunikacja w firmie, komunikacja w pracy, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna