Rekrutacja i wdrażanie pracowników
2011-09-26 13:53
© fot. mat. prasowe
Rolą rekrutacji i wdrożenia pracowników jest pozyskanie najlepszych kandydatów do realizacji założonych celów. Wydaje się to bardzo proste, ale w praktyce trzeba odpowiedzieć sobie na wiele pytań... Jakich dokładnie pracowników poszukuję? Jak mam do nich dotrzeć? Jak ocenić, który z nich jest najlepszy?
Przeczytaj także: Kiedy rekrutacja jest efektywna?
Proces rekrutacyjnyProces rekrutacyjny podzieliliśmy na dwie fazy – działania przygotowawcze do rekrutacji oraz rekrutację zasadniczą. Przedstawiamy je na poniższym schemacie:
Działania przygotowawcze:
- Określenie stanowisk do obsadzenia
- Zebranie opisów stanowisk lub stworzenie ich “od zera”
- Określenie kryteriów rekrutacyjnych
- Wybór kanałów rekrutacji
- Szczegółowe opracowanie narzędzi, pomocy technicznych i procedur przeprowadzania rekrutacji
- Sporządzenie planu rekrutacji oraz wydelegowanie osób odpowiedzialnych za jego realizację
- Publikacja ogłoszeń w serwisach internetowych
- Zbieranie zgłoszeń
- Selekcja i kontaktowanie z wybranymi kandydatami
- Rozmowy kwalifikacyjne
- Selekcja i kontaktowanie z wybranymi kandydatami
- Testy (np. assesment center)
- Selekcja ostateczna i rozmowy finalne z wybranym(i) kandydatem(ami)
Kanały rekrutacji
Kanały rekrutacji dzielą się na wewnętrzne (wewnątrz firmy) oraz zewnętrzne. Ich podział, wraz z sugestiami warunków, w jakich najlepiej je zastosować, przedstawiamy w tabeli:
fot. mat. prasowe
Narzędzia rekrutacyjne
Podczas rekrutacji zastosować trzeba więcej niż jedno z możliwych narzędzi. Dzięki temu wyniki będą bardziej wiarygodne.
Do najważniejszych z nich należą:
- Rozmowy kwalifikacyjne – nastawione na badanie kompetencji oraz cech osobowościowych kandydata, przeprowadzane najczęściej przez przyszłego przełożonego oraz/lub osoby z działu HR. Rozmowy wszystkich kandydatów powinny być przeprowadzane według tego samego scenariusza, a ich oceny wynikające z obserwacji zapisane na jednakowej liczbowej skali, które następnie należy ze sobą porównać
- Metody psychologiczne – głównie są to a) kwestionariusze z gotową listą pytań i twierdzeń; b) testy psychologiczne sprawdzające określoną wiedzę, sprawność, uzdolnienia lub typ osobowości; c) metody projekcyjne, podczas których osoba interpretuje określone bodźce – np. rysunki lub zaobserwowane sytuacje
- Assesment Center (AC) – zbiór testów i narzędzi sprawdzających zazwyczaj kilkuosobowe grupy kandydatów pod okiem grupy ekspertów. Do przykładowych ćwiczeń należą zestawy spraw do załatwienia, zadania analityczne, scenki oraz ćwiczenia w grupach z przypisanymi rolami. AC trwa od 1 do nawet 5 dni. Jest najbardziej kosztownym narzędziem rekrutacji, lecz jednocześnie najbardziej wiarygodnym. Ze względu na koszty najczęściej ograniczane jest do najwyższych stanowisk w firmie
- Oceny przełożonych – stosowane w przypadku rekrutacji wewnętrznych
- Zadania próbne / testowe - zadania odzwierciedlające codzienność na stanowisku pracy; mogą to być zadania podobne do tych stosowanych w Assesment Center
Przeczytaj także:
Rekrutacja online: nie brakuje wpadek, czy przekreślają szanse na pracę?
Więcej na ten temat:
rekrutacja pracowników, wdrożenie pracownika, proces rekrutacji, rozmowa kwalifikacyjna, selekcja kandydatów