Zarządzanie pracownikami w organizacjach projakościowych
2011-10-04 09:31
© fot. mat. prasowe
W różnych koncepcjach zarządzania jakością zaleca się, aby zrozumieć obecne i przyszłe potrzeby klienta oraz podejmować starania mające na celu przekraczanie oczekiwań klienckich (por. ISO 9000: 2005, pkt 0.2.a). Identyfikacja potrzeb dokonuje się w różny sposób: poprzez badania satysfakcji klienta wewnętrznego, wzajemną komunikację (np. skrzynki pomysłów w TQM) itp. Wiedza o potrzebach i oczekiwaniach jest podstawą formułowania programów HR.
Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: elementy, techniki i plany
Oczekiwania klientów wewnętrznych
Dotychczas zagadnienie oczekiwań pracowniczych w koncepcji TQM było rozpatrywane z punktu wiedzenia postaw optymistycznych i pesymistycznych wobec programów poprawy jakości. Zauważono, że inne oczekiwania mogą wyrażać przełożeni, a inne pracownicy, dlatego uznano, że wewnętrzny system jakości powinien uwzględniać zachowanie balansu między różnymi oczekiwaniami (Svensson, Wood 2005). W przeszłości próbowano badać oczekiwania pracowników, biorąc pod uwagę różne narzędzia jakości, takie jak QFD. Uważano, że relacje między organizacją a pracownikiem są podobne do tych między pracownikiem a klientami. Wyrażano potrzebę poznania wzajemnych oczekiwań oraz właściwego rozmieszczania zasobów posiadanych przez organizację (Woods 1993).
Bardzo trudno zbadać oczekiwania pracowników. Wpływ na nie ma bardzo dużo czynników, które nie zawsze są uwzględniane w narzędziach badawczych. W niektórych badaniach wykorzystuje się popularny model witaminowy Warra, wyodrębniając na przykład dwie witaminy: A – możliwości rozwoju umiejętności, E – wsparcie i kompensację.
Na podstawie analizy literatury (np. Woods 1993; Svensson, Wood 2005; Jiang, Klein, Wang 2007; Schaubroeck e.a. 2008) można wyróżnić różne rodzaje oczekiwań i czynników wpływających na oczekiwania klientów wewnętrznych oraz sformułować podstawowe zalecenia dotyczące zarządzania oczekiwaniami. Niezwykle złożonym problemem jest konflikt oczekiwań, który zostanie przedstawiony na przykładzie konfliktu etycznego (Sims 2000). Różnica między normami etycznymi a postępowaniem pracowników może stanowić lukę jakości. W rzeczywistości takich prawdopodobnych luk podczas realizacji koncepcji TQM może być więcej.
Rodzaje oczekiwań
Oczekiwania da się podzielić w różny sposób. Uwzględniając zalecenia zawarte pośrednio w omawianych badaniach, można wyodrębnić oczekiwania względem: podmiotów, a ściślej wobec:
- współpracowników (dotyczą one realizacji wspólnych celów, udzielania pomocy, a także solidarności w obliczu zagrożenia),
- przełożonych (dotyczą systemu wsparcia, szkolenia i udzielania pomocy, również poza środowiskiem pracy),
- instytucji, tj. związków zawodowych, rad pracowniczych, społecznych inspekcji pracy (wyrażają się w przekonaniu, że pracownicy otrzymają wsparcie, niezależnie od członkostwa),
- środowiska pracy (wynikają z przekonania, że środowisko to winno być bezpieczne, ale równocześnie atrakcyjne; w wielu organizacjach stosujących TQM atrakcyjność środowiska jest głównym elementem procesu rekrutacji),
- kategorii społecznych (wieku, stażu i płci),
- realizowanej polityki odnoszącej się do poszczególnych interesariuszy (wynikają z pragnienia równego traktowania wszystkich interesariuszy),
- struktur i procesów (wiążą się z optymalnym umiejscowieniem w strukturze, warunkującym pożądaną pozycję społeczną, rolę i jakość interakcji).
Przeczytaj także:
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
oprac. : Difin S.A.
Więcej na ten temat:
zarządzanie personelem, zarządzanie pracownikami, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie jakością