Polacy a zakupy w sieci
2011-10-20 11:42
Kiedy po raz pierwszy skorzystałeś z zakupów online? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Decyzje zakupowe polskich kobiet
fot. mat. prasowe
Kiedy po raz pierwszy skorzystałeś z zakupów online?
Wyniki badania pokazują, że istnieje już grupa Polaków przywiązanych do zakupów przez Internet. Są to doświadczeni klienci sklepów internetowych oraz użytkownicy narzędzi ułatwiających wybór najkorzystniejszych ofert. Ponad połowa badanych dokonuje zakupów online od co najmniej dwóch lat, a co czwarta osoba kupuje przez Internet kilkanaście razy w ciągu roku. Z roku na rok przybywa doświadczonych klientów, którzy sprawnie poruszają się w ofertach e-sklepów i dokonują udanych transakcji, korzystając przy tym z różnych form internetowych pomocy i płatności.
KIM JEST KUPUJĄCY W SIECI?
Polak kupujący produkty i usługi w sieci to wciąż częściej mężczyzna, ale te statystyki mogą się szybko zmienić, ponieważ to kobiety są grupą, w której najszybciej wzrasta liczba użytkowników debiutujących na polu zakupów online. Najaktywniejszą grupą klientów są osoby w wieku 25-34 lat, z których aż 16,4% w ciągu ostatniego roku kupiło przez Internet ponad 20 produktów lub usług, a 27,4% dokonało kilkunastu takich transakcji. Sporo kupują przez Internet także osoby w wieku 35-50 lat (15,5% kupiło ponad 20 produktów, 25,9% kilkanaście produktów). Wśród wszystkich grup wiekowych najaktywniej na polu e-zakupów działają osoby z dużych miast (z liczbą mieszkańców przekraczającą 500 tysięcy), ale zależność pomiędzy wielkością miast a intensywnością internetowych zakupów zaczyna być coraz mniej oczywista. Coraz większe ożywienie widać wśród osób zamieszkujących mniejsze miejscowości.
fot. mat. prasowe
Liczba zakupów online w ciągu 12 miesięcy
JAK KUPUJE?
Na uwagę zasługuje fakt, że polscy klienci sklepów online bardzo pozytywnie oceniają ich ofertę oraz jakość świadczonych usług. Wśród największych zalet zakupów w sieci najważniejsze są według nich kolejno: szeroki wybór, wygoda, niskie ceny, oszczędność czasu, możliwość znalezienia oryginalnego prezentu oraz zapoznania się z opiniami innych użytkowników o sklepach i produktach. Wśród internetowych opinii na temat zakupów w sieci przeważają głosy dotyczące możliwości dokonywania zakupów w dowolnej chwili 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, z czego Polacy chętnie korzystają, najczęściej robiąc zakupy wieczorem po powrocie z pracy lub podczas weekendu. Jedynie 15% ankietowanych przyznało się do przeglądania ofert i finalizowania transakcji w pracy, przy czym badanie pokazuje, że zdecydowanie częściej pozwalają sobie na to mężczyźni (18,4%) niż kobiety (2,5%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl