Jak zakupy, to w Internecie
2011-11-18 11:45
Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedzał(a) Pan(i) następujące serwisy (niezależnie od tego czy za © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polacy a zakupy w sieci
Jak pokazało badanie, dwóch na trzech internautów (64%) odwiedzało w ciągu ostatnich sześciu miesięcy portale aukcyjne. W tym samym okresie co drugi Polak posiadający dostęp do Internetu (50%) odwiedził sklep internetowy, a co trzeci badany wszedł na strony porównywarek cenowych (37%). Nieco mniejszym zainteresowaniem Polaków cieszyły się serwisy ogłoszeniowe oraz serwisy zakupów grupowych.fot. mat. prasowe
Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedzał(a) Pan(i) następujące serwisy (niezależnie od tego czy za
Mężczyźni, częściej niż kobiety, odwiedzają portale aukcyjne (70%), sklepy internetowe (55%), porównywarki cenowe (45%) oraz płatne serwisy ogłoszeniowe (22%). Natomiast kobiety częściej niż panowie odwiedzają serwisy zakupów grupowych (20%).
Sklepy internetowe były odwiedzane najczęściej przez internautów z największych miast powyżej 500 tys. Natomiast witryny bezpłatnych serwisów ogłoszeniowych oraz serwisów zakupów grupowych częściej przyciągały są przez osoby z miast powyżej 100 tys.
fot. mat. prasowe
A Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy dokonał(a) Pan(i) zakupu na tych portalach?
Co drugi internauta (53%) w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie dokonał zakupu przez Internet. Częściej w tej grupie są kobiety. Warto zauważyć, że miejsce zamieszkania nie ma istotnego wpływu na fakt czy kupujemy bądź nie przez Internet.
Najchętniej kupujemy na portalach aukcyjnych (37%) a w drugiej kolejności w sklepach internetowych (28%). Mężczyźni, częściej niż kobiety, wybierają sklep internetowy.
Z ofert zamieszczanych w serwisach zakupów grupowych skorzystało w ciągu ostatniego półrocza 7% internautów. Co ciekawe, inaczej niż w przypadku wyłącznie odwiedzin, zakupy grupowe w sieci w równym stopniu robią mężczyźni i kobiety.
Można zatem przypuszczać, że kobiety aktywniej przeszukują oferty zakupów grupowych (które w dużym stopniu dotyczą pielęgnacji i urody), natomiast mężczyźni raczej odwiedzają serwis z zamiarem konkretnego zakupu (być może po otrzymaniu newslettera i odnalezieniu w nim atrakcyjnej oferty).
Największą aktywność zakupową na portalach aukcyjnych przejawiają osoby w wieku 20-39 lat, ze sklepów internetowych korzystają przeważnie osoby w wieku 20-49 lat. Dwudziestolatkowie, częściej niż inni, przyznają się do zakupów grupowych. Natomiast z bezpłatnych serwisów ogłoszeniowych częściej korzystają osoby w wieku 30-49 lat.
„Wartość handlu w Internecie w ubiegłym roku wyniosła około 16 mld złotych, a wydatki Polaków na zakupy online wciąż rosną. Lubimy „wirtualnie” wydawać pieniądze, a także chętnie korzystamy z nowych form zakupów, takich jak zakupy grupowe czy kluby zakupowe” – komentuje Piotr Chojnowski, szef zespołu badań Media/Technology. „Szanse w rozwoju handlu internetowego należy upatrywać we wciąż stosunkowo niskim dostępie do Internetu, we wprowadzaniu szerokiej oferty dostępnych metod płatności i sposobów dostawy. Z drugiej strony mamy sprzedawców, którzy muszą zdobyć zaufanie kupujących, zaoferować atrakcyjne ceny i warunki dostawy – czyli to co jest przede wszystkim istotne dla Internautów. Z pewnością najbardziej aktualne pytanie na dziś to jak długo da się utrzymać niskie marże przy coraz większych oczekiwaniach kupujących oraz spodziewanym nadejściu drugiej fali kryzysu?” – dodaje Chojnowski.
Informacje o badaniu
N=1000, ogólnopolska reprezentatywna próba Polaków w wieku 15+, realizacja badania: 20-23 października 2011 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl