Powierzchnie handlowe: mniejsze miasta z potencjałem
2011-11-29 00:15
Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa oraz jej istniejąca i planowana podaż © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011
Raport zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności od 30 do 100 tys. Miasta analizowane są pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia i siła nabywcza mieszkańców.Pruszków, Otwock, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych w województwie mazowieckim. Natomiast w województwie łódzkim potencjałem charakteryzują się Zgierz, Kutno i Wieluń.
fot. mat. prasowe
Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa oraz jej istniejąca i planowana podaż
Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa wytyczająca nowe „szlaki handlowe” obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne.
Rynki handlowe w mniejszych miastach istotnie różnią się od siebie zarówno pod względem stopnia rozwoju, jak i lokalnych uwarunkowań, w związku z czym dosyć trudno je porównywać i uzyskać miarodajne wyniki. Jednak istnieją pewne kluczowe czynniki, które determinują sukces planowanej inwestycji w danej lokalizacji, należą do nich m.in. nastawienie władz lokalnych, rozwój infrastruktury, dostępność gruntów czy zwyczaje zakupowe mieszkańców. Są to istotne elementy, które mogą bardzo ułatwić realizację inwestycji bądź przeciwnie – uczynić ją wręcz niemożliwą. Mapa nowych „szlaków handlowych” może stanowić pierwszy krok do wskazania miejsc charakteryzujących się wysokim potencjałem, który może przełożyć się na sukces inwestycji.
fot. mat. prasowe
Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa w budowie i planowana
Województwo mazowieckie
Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w miastach od 30 do 100 tys. mieszkańców w województwie mazowieckim:
- 3 miast o liczbie mieszkańców z przedziału 30 - 100 tys.
-
Na koniec III kwartału 2011 tylko w trzech miastach znajdowały się nowoczesne obiekty handlowe o powierzchni
min. 5 000 m2. - Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej znajduje się w Piasecznie (około 60 000 m2), gdzie zlokalizowane są dwa duże obiekty: Auchan (plany rozbudowy) oraz Fashion House, co wynika z bezpośredniego sąsiedztwa miasta z Warszawą. W Piasecznie zlokalizowany jest również sklep sieci Decathlon.
- Większe galerie handlowe zlokalizowane są również w Ciechanowie (Galeria Mrówka) oraz w Wyszkowie (Galeria Wyszków).
- W omawianych miastach istnieją również mniejsze obiekty handlowe (poniżej 5 000 m2), które można uznać za nowoczesne, m.in. Galeria Alius w Ostrołęce, Galeria S w Siedlcach, Galeria Partner w Mińsku Mazowieckim oraz Pasaż Handlowy Stara Przędzalnia wraz z Galerią Żyrardów w Żyrardowie.
Nowoczesne obiekty handlowe w budowie i planowane:
- Do końca 2014 roku w pięciu miastach planowane jest otwarcie dziewięciu obiektów handlowych: w Siedlcach, Legionowie, Ciechanowie, Pruszkowie i Żyrardowie.
- Szczególną aktywność deweloperów zauważyć można obecnie w Ciechanowie i Siedlcach.
- Pięć obiektów znajduje się w budowie. Są to rozbudowy dwóch istniejących centrów handlowych: Galerii S w Siedlcach i Galerii Mrówka w Ciechanowie (o park handlowy) oraz trzy nowe obiekty: Arabella w Ciechanowie oraz dwie mniejsze galerie w Żyrardowie (Stara Garbarnia oraz Dekada Żyrardów).
- Największym planowanym obiektem jest Galeria Legionowo, której powierzchnia ma wynieść 43 000 m2.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl