eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPowierzchnie handlowe: mniejsze miasta z potencjałem

Powierzchnie handlowe: mniejsze miasta z potencjałem

2011-11-29 00:15

Powierzchnie handlowe: mniejsze miasta z potencjałem

Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa oraz jej istniejąca i planowana podaż © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Siedem mniejszych miast centralnej Polski odznacza się wysokim potencjałem inwestycyjnym na rynku powierzchni handlowych - wynika z najnowszej analizy Colliers International zatytułowanej - "Nowe szlaki na handlowej mapie Polski - nieodkryty potencjał mniejszych miast".

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011

Raport zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności od 30 do 100 tys. Miasta analizowane są pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia i siła nabywcza mieszkańców.

Pruszków, Otwock, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych w województwie mazowieckim. Natomiast w województwie łódzkim potencjałem charakteryzują się Zgierz, Kutno i Wieluń.

fot. mat. prasowe

Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa oraz jej istniejąca i planowana podaż

Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa oraz jej istniejąca i planowana podaż

Raport zostanie opublikowany w sześciu częściach. Pierwsza obejmuje centralną Polskę, czyli województwa mazowieckie i łódzkie.

Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa wytyczająca nowe „szlaki handlowe” obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne.

Rynki handlowe w mniejszych miastach istotnie różnią się od siebie zarówno pod względem stopnia rozwoju, jak i lokalnych uwarunkowań, w związku z czym dosyć trudno je porównywać i uzyskać miarodajne wyniki. Jednak istnieją pewne kluczowe czynniki, które determinują sukces planowanej inwestycji w danej lokalizacji, należą do nich m.in. nastawienie władz lokalnych, rozwój infrastruktury, dostępność gruntów czy zwyczaje zakupowe mieszkańców. Są to istotne elementy, które mogą bardzo ułatwić realizację inwestycji bądź przeciwnie – uczynić ją wręcz niemożliwą. Mapa nowych „szlaków handlowych” może stanowić pierwszy krok do wskazania miejsc charakteryzujących się wysokim potencjałem, który może przełożyć się na sukces inwestycji.

fot. mat. prasowe

Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa w budowie i planowana

Mazowieckie - nowoczesna powierzchnia handlowa w budowie i planowana

"Takie potencjalne luki stanowią ciekawą alternatywę dla większych miast, które są już względnie nasycone po d względem istniejącej powierzchni handlowej. Mniejsze miejscowości stanowią ciekawą opcję dla inwestorów, którzy chcą zaistnieć w nowych, perspektywicznych lokalizacjach", mówi Dominika Jędrak, Dyrektor Działu Badań i Doradztwa w Colliers International.

Województwo mazowieckie

Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w miastach od 30 do 100 tys. mieszkańców w województwie mazowieckim:
  • 3 miast o liczbie mieszkańców z przedziału 30 - 100 tys.
  • Na koniec III kwartału 2011 tylko w trzech miastach znajdowały się nowoczesne obiekty handlowe o powierzchni
    min. 5 000 m2.
  • Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej znajduje się w Piasecznie (około 60 000 m2), gdzie zlokalizowane są dwa duże obiekty: Auchan (plany rozbudowy) oraz Fashion House, co wynika z bezpośredniego sąsiedztwa miasta z Warszawą. W Piasecznie zlokalizowany jest również sklep sieci Decathlon.
  • Większe galerie handlowe zlokalizowane są również w Ciechanowie (Galeria Mrówka) oraz w Wyszkowie (Galeria Wyszków).
  • W omawianych miastach istnieją również mniejsze obiekty handlowe (poniżej 5 000 m2), które można uznać za nowoczesne, m.in. Galeria Alius w Ostrołęce, Galeria S w Siedlcach, Galeria Partner w Mińsku Mazowieckim oraz Pasaż Handlowy Stara Przędzalnia wraz z Galerią Żyrardów w Żyrardowie.

Nowoczesne obiekty handlowe w budowie i planowane:
  • Do końca 2014 roku w pięciu miastach planowane jest otwarcie dziewięciu obiektów handlowych: w Siedlcach, Legionowie, Ciechanowie, Pruszkowie i Żyrardowie.
  • Szczególną aktywność deweloperów zauważyć można obecnie w Ciechanowie i Siedlcach.
  • Pięć obiektów znajduje się w budowie. Są to rozbudowy dwóch istniejących centrów handlowych: Galerii S w Siedlcach i Galerii Mrówka w Ciechanowie (o park handlowy) oraz trzy nowe obiekty: Arabella w Ciechanowie oraz dwie mniejsze galerie w Żyrardowie (Stara Garbarnia oraz Dekada Żyrardów).
  • Największym planowanym obiektem jest Galeria Legionowo, której powierzchnia ma wynieść 43 000 m2.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: