Outsourcing w Polsce 2011-2012
2012-01-16 00:11
Przeczytaj także: Polska na globalnej mapie outsourcingu
„Polska ma wszystkie warunki potrzebne dla dynamicznego rozwoju nowoczesnych usług biznesowych. Prawdopodobnie żadne inne państwo na kontynencie nie dysponuje dzisiaj tak korzystną proporcją zasobów do kosztów prowadzenia biznesu. Jest to unikalne w skali nie tylko Europy Centralnej i Wschodniej, ale całego regionu EMEA. Oprócz kadr, infrastruktury, standardów współpracy na szczeblu lokalnym i centralnym, Polska okazuje się być liderem także dzięki silnej, stabilnej i bezpiecznej gospodarce.” Jacek Levernes, Prezes ABSL, Wiceprezes Global Business Services Hewlett-Packard Europa, Bliski Wschód, Afryka (EMEA) oraz Członek Zarządu HP Europa„Polskie firmy dorównują dziś światowym graczom z branży outsourcingu. Posiadają doświadczenie, ugruntowane standardy współpracy, a co najważniejsze - specjalistów, którzy tworzą wysokiej jakości rozwiązania i narzędzia, optymalizujące biznes klientów polskich i zagranicznych. To perspektywiczny biznes, który w kolejnych latach będzie się rozwijał w podobnym tempie.” Łukasz Gajewski, Prezes Instytutu Outsourcingu i spółki Target BPO.
W 2011 r. łączna wartość sektora outsourcingowego w Polsce przekroczyła 13 mld zł (dane ABSL i IO 2011). Jest to zasługą dynamicznie rozwijających się firm z polskim kapitałem, napływu nowych inwestorów zagranicznych oraz kolejnych wielomilionowych kontraktów, realizowanych przez międzynarodowe centra usług biznesowych obecne w kraju. Polska została doceniona przez światowe agencje analityczne. M.in. Grupa Everest uznała Polskę za najbardziej dojrzałą lokalizację offshoringową w Europie i jedną z 5 czołowych na świecie. Dodatkowo, według raportu ABSL (2011), Polska jest niekwestionowanym liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o liczbę zatrudnionych (80 tys.) i liczbę centrów usług biznesowych (ok. 300). Również wewnętrzny rynek outsourcingu rozwija się dynamicznie. Według badań Instytutu Outsourcingu, jego wartość wynosi obecnie prawie 4 mld zł. Rodzime firmy umocniły swoje marki na lokalnych rynkach, systematycznie rozszerzały portfolio usług i zwiększały nakłady na innowacje. Eksperci czołowych organizacji branżowych – Instytutu Outsourcingu oraz ABSL – przekonują, że jako branża dorównujemy najbardziej rozwiniętym krajom świata, a 2012 r. będzie jeszcze lepszy pod tym względem. Kryzys ma być kolejnym bodźcem do rozwoju polskiego sektora.
Niniejszy raport na temat sektora nowoczesnych usług biznesowych składa się z 3 części: pierwsza dotyczy centrów usług z polskim i zagranicznym kapitałem, sprzedających swoje usługi przede wszystkim za granicą, druga – rynku wewnętrznego – polskich firm działających na lokalnym rynku. Część trzecia to najważniejsze prognozy rozwoju branży na 2012 r. zarówno z perspektywy inwestorów zagranicznych, jak i rodzimych firm.
Centra usług i inwestycje zagraniczne – trendy 2011
1. Polska w centrum zarządzania
Grupa analityczna Everest, w raporcie „Market Vista Location Heatmap” (październik 2011) zakwalifikowała Polskę do grona państw dojrzałych pod inwestycje offshoringowe. Prestiżowy tytuł dzielimy tylko z Brazylią, Chinami, Filipinami i Indiami. Atrakcyjne położenie geograficzne, bliskość kulturowa w stosunku do krajów m.in. Europy Zachodniej oraz duże doświadczenie w obszarze nowoczesnych usług biznesowych sprawia, że coraz więcej firm lokuje tu centra obsługujące klientów lub oddziały firmy z różnych krajów. Niejednokrotnie centra działające w Polsce pełnią kluczowe role w strukturach biznesowych globalnych organizacji.
- Polska jest idealnym centrum dowodzenia na Europę – mówi Krystian Bestry, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe, spółki, która w listopadzie 2011 r. otworzyła trzecie europejskie centrum usług biznesowych zarządzane z Polski. Infosys - hinduski potentat w dziedzinie globalnych usług dla biznesu, ulokował w Łodzi jedyne centrum w Europie łączące kompetencje outsourcingu procesów biznesowych (BPO) z zaawansowaną wiedzą technologiczną Infosys Limited. – Jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, co gwarantuje stabilność i ułatwia współpracę biznesową z firmami krajów Europy Zachodniej. Po drugie, mamy dostęp do szerokiego zaplecza wykształconych specjalistów, którzy znają języki obce i chętnie podnoszą swoje kwalifikacje – wyjaśnia.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)