Rynek reklamy w Polsce 2011 r.
2012-04-25 11:10
Przeczytaj także: Rynek reklamy w Polsce I-II kw. 2011 r.
II. Media
Telewizja
fot. mat. prasowe
EqGRP wygenerowane w poszczególnych grupach kanałów - 2011 vs. 2010
W 2011 roku najwięcej GRP, liczonych jako ekwiwalent spotu o długości 30 sekund w grupie zakupowej „wszyscy 16-49”, wygenerowała Grupa TVN, której udział w całościowej puli GRP stanowił 32%. Warto zauważyć, że trzecia pod względem wyemitowanych ekwiwalentów GRP Grupa Polsat odnotowała największy, bo aż dziewięcioprocentowy wzrost z porównaniu z 2010. Duża zmiana w stosunku do 2010 roku wystąpiła także w przypadku stacji z grupy AtMedia4 . W 2011 stacje te wyemitowały o 7% ekwiwalentów GRP mniej niż rok wcześniej. Różnica ta jest przede wszystkim wynikiem dużych spadków w czwartym kwartale (w trzech pierwszych kwartałach 2011 spadek wyniósł tylko 2% w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2010 roku). Jedną z przyczyn spadku rocznego wyniku AtMediów jest fakt, iż grupa ta w 2011 roku straciła prawa do sprzedaży czasu antenowego stacji TV Puls, 4fun TV oraz Rebel TV na rzecz grupy TVN.
Z uwagi na ograniczenia prawne, zakazujące przerywania programów blokami reklamowymi, stacje telewizji publicznej są procentowo mniej zapełnione reklamami niż ich najwięksi konkurenci.
Jak podają autorzy raportu, w 2011 najaktywniejsi reklamodawcy (ponad 20 000 tys. Eq GRP w skali roku) wyemitowali ponad 1/3 wszystkich Eq GRP. Natomiast udział mniejszych reklamodawców w całościowej liczbie GRP wyniósł 14% dla reklamodawców emitujących 10-20 tyś. Eq GRP oraz 18% dla emitujących 5-10 tyś. GRP. Struktura podziału rynku GRP przez pryzmat sektora działalności reklamodawców nie zmieniła się znacząco, zwiększyła się jednak liczba reklamodawców w każdej z kategorii.
Radio
Jak podaje raport, w 2011 roku wyemitowano o 15% spotów więcej niż w roku poprzednim. To zwiększenie liczby emisji wynika z większej aktywności reklamodawców w radio, w tym firmy Aflopharm, która swoim zwiększeniem swojego budżetu na radio wpłynęła na obraz ogólnej sytuacji w tym medium. Z aktywnością Aflopharmu związany jest 38% wzrost liczby reklam wyemitowanych w RMF (Firma ta ponad 90% swojego budżetu na reklamę w radio, przeznaczyła w 2011 na komunikację w RMF FM, podczas gdy w latach poprzednich, budżet ten dzielony był pomiędzy RFM i Radio Zet bardziej równomiernie). Dzięki czemu udział tej stacji w rynku reklamy radiowej wyniósł w 2011 roku 40% (w stosunku do 34% w 2010). Natomiast udział radia Zet w całościowej liczbie emitowanych reklam spadł z 35% (w 2011 roku) do 31%.
fot. mat. prasowe
Liczba reklam radiowych wg godziny emisji - 2011 vs. 2010
W 2011 roku najwięcej wydali reklamodawcy z sektorów: Produkty Farmaceutyczne, Handel i Motoryzacja. Znaczny wzrost udziałów sektora farmaceutycznego wynikał ze wzmożonej aktywności wspomnianej już firmy Aflopharm, która w 2011 roku w porównaniu z rokiem poprzednim, podwoiła swoje wydatki w radio.
fot. mat. prasowe
Udział sektorów w wydatkach w gazetach -2011 vs. 2010
Największa część wydatków w gazetach w 2011 roku pochodziła od reklamodawców z sektorów Handel, Finanse i Motoryzacja. W stosunku do 2010 roku zmniejszył się udział sektora handlowego na rzecz firm i instytucji finansowych.
W 2011 najwięcej na reklamę w magazynach wydały firmy z kategorii Higiena i Pielęgnacja (15%), pozostałe najbardziej obecne w tym medium sektory to Telekomunikacja (9%) i Produkty Farmaceutyczne (9%). Udziały poszczególnych sektorów nie zmieniły się znacząco w odniesieniu do poprzedniego roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)