Kupujący online słabo znają prawa konsumentów
2012-04-30 09:08
Internauci a nowa dyrektywa UE © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Będzie lepsza ochrona konsumentów w Internecie
Z ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników Ceneo (ankietę przeprowadzono w serwisie Ceneo w dniach 13-16.04 na próbie 2202 internautów) wynika, że o nowej dyrektywnie unijnej słyszało jedynie 28% badanych, a informacje o tym co Dyrektywa zmieni posiada raptem 4% internautów!fot. mat. prasowe
Internauci a nowa dyrektywa UE
Lepiej wygląda sprawa jeśli chodzi o ogólny poziom wiedzy na temat zakupów w Internecie, ale mimo wszystko aż 48% respondentów odpowiedziało, że ma braki w wiedzy na temat podstawowych praw i obowiązków konsumentów w sieci. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych deklaruje, że zakupy w Internecie robi przynajmniej raz w miesiącu. To niepokoi i pokazuje, że cała branża ma jeszcze sporo do zrobienia na polu edukacji swoich klientów. To szczególnie ważne w kontekście wspomnianej dyrektywy unijnej, gdyż nieodpowiednie poinformowanie klientów o wszystkich aspektach zakupów spowoduje nałożenie na sklepy dodatkowych obciążeń.
fot. mat. prasowe
Jak często kupujesz przez Internet?
Mimo tego, że prawie połowa ankietowanych uważa, że ma braki w wiedzy, to trzy czwarte badanych uważa zakupy internetowe za bezpieczne. Tyle samo ankietowanych odpowiedziało poprawnie na pytanie o termin jaki klient ma na oddanie towaru do sklepu internetowego bez podania przyczyny. Obecnie czas ten wynosi 10 dni, natomiast dyrektywa unijna wydłuży go do 14 dni. I tu ważna rzecz – jeżeli sprzedający nie poinformuje klienta wyraźnie o prawie do odstąpienia od umowy, okres, w którym zwrot jest możliwy, zostanie przedłużony do jednego roku.
fot. mat. prasowe
Czy znasz swoje podstawowe prawa i obowiązki konsumenckie?
Ciekawie wyglądają odpowiedzi na pytanie o najważniejsze zmiany, jakie dyrektywa wprowadzi. Okazuje się, że najważniejsze dla internautów będą zmiany dotyczące samej płatności i wartości tejże. Wyeliminowanie dodatkowych opłat za korzystanie z karty kredytowej oraz wyeliminowanie ukrytych opłat i kosztów.
Zgodnie z nową dyrektywą niedozwolone będą dopłaty za korzystanie z kart kredytowych i telefonicznych numerów oferujących pomoc. Sprzedawcy nie będą mogli obciążać konsumentów za zapłatę kartą kredytową (lub innymi środkami płatności) kwotą większą niż ta, która faktycznie obciąża sklep za oferowanie takiej możliwości zapłaty. Również sprzedawcy, którzy korzystają z linii telefonicznych, umożliwiając konsumentom kontakt w związku z umową, nie będą mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż koszty podstawowej taryfy za rozmowy telefoniczne.
fot. mat. prasowe
Które ze zmian wprowadzonych przez Dyrektywę są użyteczne i potrzebne?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)