Doświadczenie zawodowe cenione przez pracodawców
2012-06-29 10:56
Atuty w rekrutacji © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polscy inżynierowie a urlop
Większość, aż 69,8% specjalistów, wskazała doświadczenie zawodowe jako najbardziej istotny czynnik w procesie rekrutacji. Nawet od studentów i absolwentów wymaga się doświadczenia w pracy. Oczywiście nie mówimy o kilkuletniej pracy w branży lub na podobnym stanowisku. Natomiast odbyte praktyki i staże na pewno zwiększą szanse na zatrudnienia. Na stanowiskach szeregowych na ogół jest wymagane 2-3-letnie doświadczenie, na kierowniczych i menedżerskich – 5-10-letnie doświadczenie. Warto jednak podkreślić, iż długie doświadczenie zawodowe nie zawsze jest atutem. Pracodawca może oczekiwać od kandydata innowacyjnego podejścia. Natomiast osoba, która przez wiele lat pracowała na takim samym stanowisku, może być wypalona zawodowo.Na drugim miejscu znalazła się znajomość języków obcych (17,2% głosów). Język obcy najczęściej jest wykorzystywany podczas kontaktu z zagranicznymi klientami, do czytania dokumentacji technicznej, raportowania do centrali firmy. Najbardziej wartościowy z perspektywy pracodawcy jest język angielski. Coraz większego znaczenia nabierają inne języki europejskie – niemiecki, hiszpański, francuski, jak również język rosyjski. Kandydat powinien bardziej obiektywnie oceniać swoją znajomość języka. Pracodawcy zazwyczaj wymagają posługiwania się językiem obcym na poziomie komunikatywnym. W niektórych firmach natomiast biegła znajomość języka jest obligatoryjna.
fot. mat. prasowe
Atuty w rekrutacji
Na dyplom renomowanej uczelni zagłosowało 6% specjalistów. Atutem jest posiadanie takiego dyplomu. Pracodawcy natomiast większą uwagę zwracają na kierunek studiów i specjalizację. Interesująca oraz ambitna praca dyplomowa również będzie miała pozytywny wpływ na znalezienie dobrej pracy.
Ponad 4% specjalistów odpowiedziało, że rozwinięte kompetencje miękkie ułatwią znalezienie pracy. Pracodawcy poszukują kandydatów samodzielnych, kreatywnych, skutecznych w działaniu, nastawionych na osiąganie wyniku, umiejących pracować pod presja czasu. Umiejętności interpersonalne są ważnym aspektem na stanowiskach handlowych oraz kierowniczych.
Prawie 1% ankietowanych przyznało, iż mobilność ma wpływ na znalezienie dobrej pracy. Warto pamiętać, że mobilność zawodowa to nie tylko dyspozycyjność, gotowość do zmiany miejsca pracy oraz relokacji. Mobilny pracownik umie dostosować się do wymogów rynku i pracodawców. Powinien doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe – poprzez podniesienie poziomu znajomości języka obcego, uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, zdobywanie uprawnień.
Sytuacja gospodarcza oraz na rynku przyczyniła się do tego, że pracodawcy mają coraz większe oczekiwania wobec kandydatów. Wymagania są różne w zależności od branży, charakteru stanowiska, polityki firmy. Najistotniejsze jest zatem to, aby dostosować swoje umiejętności i wiedzę do potrzeb rynku pracy i pracodawców.
Informacje o badaniu
Sondaż pt: „Który z poniższych czynników ma według Ciebie największy wpływ na znalezienie dobrej pracy?” przeprowadzony został przez BDI w dniach 16.05 – 19.06 2012
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)