Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
2012-06-29 14:01
Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Co hamuje rozwój rynku telekomunikacyjnego?
Dostęp do InternetuPonad 17,2% mieszkańców Polski posiadało w 2011 r. stacjonarny, a blisko 8,7% mobilny dostęp do Internetu. W efekcie penetracja ogółem usługami szerokopasmowymi osiągnęła poziom 25,9%, co w przeliczeniu na gospodarstwa domowe dało 74%. W stosunku do 2010 r. penetracja wzrosła więc o 2,9 p.p. w przeliczeniu na 100 mieszkańców i o 8,1 p.p. na gospodarstwo domowe.
Najpopularniejszą technologią były modemy 2G/3G, korzystało z nich łącznie ponad 3,3 mln osób. Wzrosło również zainteresowanie dostępem bezprzewodowym WLAN oraz ofertą operatorów TVK. Stanowiły one alternatywę dla łączy xDSL, atrakcyjniejszą dla konsumentów pod względem ceny oraz prędkości połączenia.
Największe udziały w liczbie użytkowników posiadała Telekomunikacja Polska. Na kolejnych pozycjach znaleźli się czterej operatorzy telefonii ruchomej - PTK Centertel, Polkomtel, P4 oraz PTC, co stanowiło efekt rosnącej popularności dostępu mobilnego.
Zaobserwowano także dużą popularność mobilnego Internetu co sprawiło, że Polska należała do krajów z najwyższym wskaźnikiem penetracji tą usługą (9 miejsce), przewyższając średnią unijną o 0,2 p.p.
fot. mat. prasowe
Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego
Usługi telefonii komórkowej
Według stanu na 31 grudnia 2011 r. w Polsce aktywnych było ponad 50,1 mln kart SIM, co przełożyło się na penetrację usługą na poziomie 131,6%.
Segment telefonii ruchomej zdominowany był przez czterech głównych operatorów - PTK Centertel, Polkomtel, PTC oraz P4. Pozostali działający na rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni odgrywali marginalną rolę, świadcząc swoje usługi około 1% wszystkich użytkowników.
Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4 zwiększając przychody o 49%, natomiast liczbę użytkowników o 37%. Było to między innymi wynikiem efektu migracji klientów pozostałych operatorów - 71% przeniesionych numerów stanowiły numery przeniesione do sieci Play.
fot. mat. prasowe
Liczba telefonów komórkowych (prywatnych i służbowych) w gospodarstwie domowym
Usługi telefonii stacjonarnej
Telefon stacjonarny cieszy się malejącym zainteresowaniem konsumentów i coraz częściej zastępowany jest przez telefon komórkowy. Rok 2011 r. przyniósł kolejny spadek liczby abonentów - o 9,6%, oraz osiąganych przez operatorów przychodów - o 12,8%.
Spadek popularności dotyczył przede wszystkim tradycyjnych linii na łączach analogowych POTS i cyfrowych ISDN - w ciągu ostatnich pięciu lat baza klientów zmniejszyła się o 33,5%. Jednocześnie sukcesywnie rosło zainteresowanie konsumentów ofertą operatorów TVK oraz usługami świadczonymi na bazie hurtowego dostępu do sieci WLR.
Głównym graczem pozostawała Telekomunikacja Polska - z jej oferty korzystało 62,6% ogółu abonentów.
fot. mat. prasowe
Struktura przychodów według elementów usługi
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)