eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012

Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012

2012-08-27 00:12

Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012

Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012 © Andrey Kiselev - Fotolia.com

Koncerny farmaceutyczne, w pierwszej połowie 2012 roku, zainwestowały w reklamę ponad 1,5 mld zł licząc w cenach cennikowych. Jednak pierwsze półrocze 2012 roku pokazuje, spadek dynamiki wydatków reklamowych w branży farmaceutycznej 5,1% vs. 20,8%, załamanie sprzedaży w I kwartale 2012 roku coraz bardziej daje się we znaki koncernom farmaceutycznym. Branża, której spada dynamika, choć w ujęciu procentowym wydatki są porównywalne, należy do wiodących na rynku reklamy (prawie 12,6% udziałów w całości wydatków reklamowych w Polsce) może mieć przed sobą trudniejszy rok - analizują specjaliści domu mediowego Equinox Polska.

Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę

Kto wydaje najwięcej – Aflofarm, US Pharmacia, GlaxoSmithkline

Ograniczenia wydatków obejmują praktycznie wszystkich graczy na rynku farmaceutycznym, z wyjątkiem Aflofarmu, który zajmuje czołowe miejsce w tabeli reklamodawców. Firma może pochwalić się wzrostem wydatków o 26,7% tj. 466,3 mln zł w pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku. Warto przypomnieć, że producent ten został liderem rynku reklamowego w roku ubiegłym z wydatkami na poziomie 736,6 m zł. Wiceliderem okazała się US Pharmacia z wydatkami 104 mln zł (-12,9%), a trzecia pozycja należy do Hasco-Lek z wydatkami na poziomie prawie 81 ml zł (+10,7%). Dystans, który jeszcze w pierwszym kwartale dzielił lidera od pozycji nr 2 został wydłużony z prawie 3 do ponad 4 razy.

- Tak wysokie wydatki Aflofarmu prowadzą do silnej nierównowagi pomiędzy pozostałymi graczami. Top 10 reklamodawców farmaceutycznych generuje prawie 65% obrotów reklamowych branży, co mniej więcej odpowiada proporcjom w roku 2011.

fot. Andrey Kiselev - Fotolia.com

Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012

Koncerny farmaceutyczne, w pierwszej połowie 2012 roku, zainwestowały w reklamę ponad 1,5 mld zł licząc w cenach cennikowych

Czy będzie lepiej?

Z danych firm monitorujących rynek sprzedaży farmaceutyków wynika, ze sprzedaż w tym roku załamała się w I kwartale. Było to związane w dużej mierze z niepewnością, co do nowych regulacji dotyczących nowych cen leków i ich refundacji w końcówce 2011. Pacjenci zaopatrywali się wówczas „na zapas” powodując tym samym silne tąpniecie popytu w I kwartale 2012. „Liczymy, że rynek będzie się odbijał w kolejnych kwartałach, bo z malejących obrotów i marż trudno będzie wygenerować dodatkowe pieniądze na kampanie reklamowe. Z drugiej strony „starzejące” się społeczeństwo będzie wywierać presję na kategorię produktów farmaceutycznych, a w kampaniach reklamowych silnie będzie dominować edukacja pacjenta i wizerunek farmaceutyku” - przyznaje Dariusz Kowalski Prezes Equinox Polska. Aby utrzymać złożone cele wszystkich tych założeń, marketerom będą potrzebne środki finansowe, które powinny utrzymać tę kategorię w topowych wydatkach branży reklamowej.

Najskuteczniejsze reklamy w telewizji, radiu i prasie kolorowej

Reklamodawcy lokują swoje budżety w sprawdzonych mediach. Gros środków inwestowane jest w dalszym ciągu w telewizję – 64% w stosunku do ponad 69% w roku ubiegłym. Powodem jest ciągłe rosnący koszt punktu dotarcia oraz zaporowa, telewizyjna inwestycja Aflofarmu. Pozostałym podmiotom trudno jest konkurować z budżetem Aflofarmu, który wprowadza na antenę kilka linii produktowych i jednocześnie wspiera je milionowymi budżetami.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: