Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012
2012-08-27 00:12
Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012 © Andrey Kiselev - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę
Kto wydaje najwięcej – Aflofarm, US Pharmacia, GlaxoSmithklineOgraniczenia wydatków obejmują praktycznie wszystkich graczy na rynku farmaceutycznym, z wyjątkiem Aflofarmu, który zajmuje czołowe miejsce w tabeli reklamodawców. Firma może pochwalić się wzrostem wydatków o 26,7% tj. 466,3 mln zł w pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku. Warto przypomnieć, że producent ten został liderem rynku reklamowego w roku ubiegłym z wydatkami na poziomie 736,6 m zł. Wiceliderem okazała się US Pharmacia z wydatkami 104 mln zł (-12,9%), a trzecia pozycja należy do Hasco-Lek z wydatkami na poziomie prawie 81 ml zł (+10,7%). Dystans, który jeszcze w pierwszym kwartale dzielił lidera od pozycji nr 2 został wydłużony z prawie 3 do ponad 4 razy.
- Tak wysokie wydatki Aflofarmu prowadzą do silnej nierównowagi pomiędzy pozostałymi graczami. Top 10 reklamodawców farmaceutycznych generuje prawie 65% obrotów reklamowych branży, co mniej więcej odpowiada proporcjom w roku 2011.
fot. Andrey Kiselev - Fotolia.com
Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012
Z danych firm monitorujących rynek sprzedaży farmaceutyków wynika, ze sprzedaż w tym roku załamała się w I kwartale. Było to związane w dużej mierze z niepewnością, co do nowych regulacji dotyczących nowych cen leków i ich refundacji w końcówce 2011. Pacjenci zaopatrywali się wówczas „na zapas” powodując tym samym silne tąpniecie popytu w I kwartale 2012. „Liczymy, że rynek będzie się odbijał w kolejnych kwartałach, bo z malejących obrotów i marż trudno będzie wygenerować dodatkowe pieniądze na kampanie reklamowe. Z drugiej strony „starzejące” się społeczeństwo będzie wywierać presję na kategorię produktów farmaceutycznych, a w kampaniach reklamowych silnie będzie dominować edukacja pacjenta i wizerunek farmaceutyku” - przyznaje Dariusz Kowalski Prezes Equinox Polska. Aby utrzymać złożone cele wszystkich tych założeń, marketerom będą potrzebne środki finansowe, które powinny utrzymać tę kategorię w topowych wydatkach branży reklamowej.
Najskuteczniejsze reklamy w telewizji, radiu i prasie kolorowej
Reklamodawcy lokują swoje budżety w sprawdzonych mediach. Gros środków inwestowane jest w dalszym ciągu w telewizję – 64% w stosunku do ponad 69% w roku ubiegłym. Powodem jest ciągłe rosnący koszt punktu dotarcia oraz zaporowa, telewizyjna inwestycja Aflofarmu. Pozostałym podmiotom trudno jest konkurować z budżetem Aflofarmu, który wprowadza na antenę kilka linii produktowych i jednocześnie wspiera je milionowymi budżetami.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)