Kompetencje zawodowe to nie wszystko
2012-10-05 13:39
Przeczytaj także: Kupować czy budować kompetencje pracownika?
Ci najlepsi, oprócz umiejętności zawodowych, mają też bardzo rozbudowane kompetencje społeczne, które są potrzebne w zarządzaniu zespołem czy w relacjach z klientami. - Obecnie kładzie się ogromny nacisk na umiejętność nawiązywania oraz budowania profesjonalnych relacji i to nie tylko w zawodach sprzedażowych. Nawet w branży IT poszukuje się specjalistów, którzy wiedzę techniczną potrafią przełożyć na język biznesu, jakość produktu i usługi oraz satysfakcję klienta końcowego. Umiejętność skutecznej komunikacji, efektywnej współpracy w zespole są zatem wymagane przez pracodawców, a jednocześnie uznawane za deficytowe. Warto pamiętać, że kompetencje takie, jak komunikatywność oraz umiejętność prezentacji pomagają też kandydatowi w promocji własnej osoby podczas rozmowy rekrutacyjnej – podkreśla Marta Aserigadu.
Jak bardzo poszukiwane są to kompetencje pokazuje analiza aktualnych ofert, opublikowanych w serwisie Pracuj.pl. Obecnie aż w blisko 2,5 tysiącach ofert pracodawcy wymagają komunikatywności i to nawet na takich stanowiskach, jak Analityk Systemów Informatycznych czy Pracownik Produkcyjny w branży weterynaryjnej.
Być świadomym siebie
Eksperci przekonują, że oprócz umiejętności miękkich współczesnym kandydatom brakuje jeszcze czegoś innego. - Myślę, że duże braki tkwią obecnie w świadomości samego kandydata - jego oczekiwań i potrzeb, ale także tego, co może jemu zaoferować rynek pracy. Jeśli chodzi o fachowe doradztwo zawodowe dla przyszłych pracowników, to żadna instytucja publiczna (szkoły, urzędy pracy) w Polsce nie pełni takiej funkcji, w związku z tym trudniej jest się dobrze przygotować do poszukiwania pracy czy spotkania z pracodawcą – mówi Justyna Ścigler.
Te obserwacje potwierdza też Magdalena Kamienicka, psycholog i trener, realizująca w gimnazjach autorski program „Co lubię robić, czyli o tym jak rozwijać swoje zainteresowania w kontekście przyszłej edukacji i pracy”, współpracująca z Fundacją Civis Polonus oraz Ośrodkiem Punkt Zwrotny.- Młode osoby, uczniowie szkół średnich, którzy stoją przed wyborem dalszej drogi edukacji mają trudność w określeniu swoich kompetencji, a także kłopot w dokonaniu wyboru, które ze swoich pasji i zainteresowań chcą rozwijać w kolejnej szkole, na uczelni, a potem w pracy. Szkoła nie uczy bowiem dostrzegać i nazywać tego, co młody człowiek już osiągnął, nie przygotowuje do określania zasobów, jakimi są na przykład: umiejętność pracy w grupie i dbałość o te relacje, wytrwałość, ciekawość czy odwaga. A przecież, ci przyszli pracownicy, zaangażowani są w wiele aktywności pozalekcyjnych czy biorą udział w konkursach przedmiotowych.
Magdalena Kamieniecka obserwuje też, że przy tych wielu działaniach brakuje refleksji ze strony osób młodych. - Wiedzą, że uczą się grać w siatkówkę, ale nie potrafią nazwać kompetencji, których przy tej okazji nabywają. Na przykład, że uczą się w ten sposób wytrwałości, radzenia sobie ze stresem czy działania pod presją. A brak takich umiejętności będzie za parę lat poważną barierą w odnalezieniu swojego miejsca na rynku pracy, ponieważ dopiero świadomość własnych sukcesów i kompetencji jest szansą na określenie i sprecyzowanie, co chcę i mogę osiągnąć na rynku pracy.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Komentarz usunięty
-
Paweł Pietrzyk / 2014-06-28 16:35:06
Zgadam się z autorem artykułu, że kompetencje to nie wszystko. Obecnie na rynku pracy na jedno wolne stanowisko jest kilkunastu bądź nawet kilkudziesięciu kandydatów, a brak wiedzy czy doświadczenia można szybko uzupełnić uczęszczając na dokształty, kursy czy też szkolenia zawodowe. Ważnymi autami które z pewnością pomogą nam szybko zdobyć zatrudnienie na rynku pracy niewątpliwie są odporność na stress a także radzenie sobie z nim, umiejętność rozwiązywania problemów, pewność siebie, kreatywność, umiejętność pracy w grupie i nawiązywania kontaktów. Ponieważ to wpływa na naszą efektywność. Grupa w której członkowie ze sobą współpracują i będą się dogadywać będzie osiągać lepsze rezultaty niż grupa w której każdy będzie pracował indywidualnie. [ odpowiedz ] [ cytuj ]