Usługi dla biznesu - dobry 2013 rok
2013-05-09 00:11
Rynek usług dla biznesu przeżywa obecnie duży rozkwit © james633 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski sektor BPO liderem regionu
BPO w PolsceW Polsce pod koniec 2011 roku znajdowało się aż 337 centrów biznesowych, co daje nam pierwsze miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej. Drugie miejsce w stawce należy do naszych południowych sąsiadów. W Czechach odnotowano o 100 placówek mniej niż w Polsce. Dlaczego branża usług dla biznesu funkcjonuje tak dobrze? Wpływ na to na pewno ma spowolnienie gospodarcze, którego doświadczyliśmy w ostatnich latach. Przedsiębiorstwa szukały różnorakich rozwiązań, aby zminimalizować koszty swojej działalności. Umożliwiły im to firmy oferujące usługi biznesowe. Wyjątkowo popularny w naszym kraju stał się wtedy outsourcing i inne typy usług dla biznesu.
fot. mat. prasowe
Wykres nr 1. Centra usług biznesowych w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Warto odnotować, że w Polsce według raportu banku UBS znajduje się aż 10 z 23 największych centrów offshoringowych, co czyni nas liderem w tej branży (zaraza po Indiach i Chinach). Offshoring jest procesem przenoszenia niektórych usług firmy poza granice kraju w której ma siedzibę główna centrala firmy. Jest to przeprowadzane jednak nie na zasadzie podwykonawstwa (jak w outsourcingu), ale partnerstwa.
Rynek usług dla biznesu przeżywa obecnie duży rozkwit i jak się okazuje, branży tej nie straszny żaden kryzys.
Franczyza usług biznesowych
W ostatnich latach rozwijającym się, choć bardzo powoli, trendem jest budowanie sieci franczyzowych usług związanych z biznesem. Franchising można określić jako długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której ten pierwszy przekazuje drugiemu wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki. W 2010 roku odnotowano 24 firm oferujących franczyzę usług biznesowych. Przedsiębiorstwa, które działają w ten sposób na rynku polskim, to między innymi Print Terminal, Lauren Peso, Coffee News, Blue Tax News, Mail Boxes Etc., Cartridge News. Według raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, w ramach tych konceptów działa w Polsce już około 300 firm. Najlepiej rozwijającą się jest Print Terminal, która w 2010 roku miała 46 placówek franczyzowych. Świadczy ona różnego rodzaju usługi poligraficzne.
Pomimo sukcesywnego rozwoju rynek franczyzy usług biznesowych w Polsce jeszcze „raczkuje”. W branży tej królują raczej indywidualne podmioty.
fot. james633 - Fotolia.com
Rynek usług dla biznesu przeżywa obecnie duży rozkwit
Praca odporna na kryzys
W centrach usług dla biznesu pracy nie zabraknie – głoszą ogólnopolskie raporty. Nawet w dobie kryzysu, pracownicy tej branży mogą spać spokojnie. Według danych Związku Liderów Usług Biznesowych liczba zatrudnionych w tej branży będzie systematycznie wzrastać – obecnie jest ich już ponad 90 tys. Znaczący jest również fakt ciągłego rozszerzania się oferty usług świadczonych przez takie centra innym podmiotom. Dotychczas była to głównie obsługa księgowości, telefoniczna obsługa klienta. Obecnie do katalogu usług można coraz częściej dodać konsultacja finansowe, prawne, a także przygotowywanie kampanii promocyjnych i akcji reklamowych. To wszystko sprawia, że w sektorze usług dla biznesu jest zapotrzebowanie na specjalistów różnych branż: zarówno informatyków, księgowych, prawników ale także marketingowców.
oprac. : Aleksandra Bauer / YPI Consulting
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)