Dzieci a decyzje zakupowe Polaków
2013-06-01 00:44
Dzieci mają wpływ na decyzje zakupowe rodziców © Joshhh - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dzieci podejmują decyzje zakupowe
Śliczny uśmiech dziecka, słodkie oczy czy drobny komplement mogą zdziałać cuda i wpłynąć na ostateczny wybór produktu dla rodziny. Dlatego firmy prześcigają się w pomysłach na zaistnienie w umysłach młodych konsumentów – i słusznie, bo jak wynika z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi, jest o co walczyć.Jak tłumaczą socjologowie, rodzice uwzględniają podczas zakupów zdanie dziecka, ponieważ mają silnie zakorzenione poczucie obowiązku zapewnienia mu szczęśliwego dzieciństwa. Zdaniem psychologów podejmowanie przez dzieci nawet prostych decyzji, jest jednak bardzo ważne, ponieważ uczy je samodzielności i kształtuje osobowość. Polski Programu Jakość Obsługi postanowił sprawdzić, jak duży wpływ mają dzieci na decyzje zakupowe swoich rodziców i przy wyborze jakich produktów ich zdanie liczy się najbardziej.
Wpływ dzieci rośnie wraz z wiekiem
Jak wynika z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi, dzieci mają realny wpływ na decyzje zakupowe, jakie podejmuje rodzina. Niemal wszyscy ankietowani (96,4%) uznali, że zdanie dzieci jest uwzględniane podczas zakupów. 75% respondentów uznało ten wpływ za duży lub średni. Tylko niecałe 4% Polaków uważa, że dzieci nie mają żadnego wpływu na wybór produktów dla rodziny.
fot. mat. prasowe
W jakim stopniu dzieci wpływają na decyzje zakupowe rodziny?
Przeciwnicy podejmowania decyzji przez dzieci podkreślają, że to rodzice mają większą wiedzę i doświadczenie, aby dokonać optymalnego wyboru. Decyzja musi być przemyślana i racjonalna, a jak się okazuje, w dzisiejszych czasach bardziej istotny od ceny i jakości jest umieszczony na produkcie motyw ulubionego bohatera bajki.
Badanie Polskiego Programu Jakość Obsługi pokazuje także, że im starsze dziecko, tym silniejszy jest jego wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Respondenci tłumaczą, że większe dzieci mają często znacznie szerszą wiedzę niż rodzice na temat najnowszych produktów na rynku – dotyczy to w szczególności np. telefonów, sprzętu RTV. Jak twierdzi jedna z respondentek „w dzisiejszych czasach dzieci mają bardzo duży wpływ na decyzje jakie podejmują rodzice. A z kolei rodzice często liczą się ze zdaniem dzieci. Myślę, że wynika to z obecnych czasów, w których dzieci traktuje się jak równych sobie czyli partnerów. Często też dzieci są bardziej obeznane niż rodzice w różnych tematach, a to dzięki dzisiejszej dobie Internetu”.
fot. Joshhh - Fotolia.com
Dzieci mają wpływ na decyzje zakupowe rodziców
Preferencje małych dzieci (do 3 lat) zdaniem ankietowanych nie są uwzględniane przez rodziców w dużym stopniu – to oni bowiem decydują, co dla ich pociechy będzie najlepsze. Jednocześnie ankietowani zwrócili uwagę na fakt, że małe dzieci mają swoją tajną broń w „walce” z rodzicami. To emocje. Śliczny uśmiech, słodkie oczy czy drobny komplement mogą zdziałać cuda. Skuteczny jest także krzyk, płacz i tupanie nogami, czyli wymuszanie zakupu tego, czego „tu i teraz” chcą dzieci. Zdaniem socjologów rodzice często w takich sytuacjach stają się całkowicie bezradni, co sprzyja podejmowaniu nieprzemyślanych decyzji.
Jak pokazują wyniki innego badania polskiego Programu Jakość Obsługi pt. „Matka Polka Niedoceniona”, codziennością są negatywne reakcje innych klientów czy personelu na niegrzeczne dziecko w sklepie (6 na 10 ankietowanych było świadkiem złośliwych komentarzy i spojrzeń w ostatnich 12 miesiącach).
To tłumaczy, dlaczego rodzicom tak bardzo zależy na jak najszybszym uspokojeniu dziecka poprzez zakup tego, czego w danej chwili się domaga. „Jeśli dziecko zachowuje się niegrzecznie, to często utrudnia podjęcie decyzji. Często też sprawia, że rodzice podejmują decyzje szybko i nieprzemyślanie” – podkreśla jedna z ankietowanych.
Mieszkanie, auto, wczasy? Zapytaj dziecka!
Z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi wynika, że dzieci mają największy wpływ na wybór tych produktów, z których same będą później korzystać – są to zabawki i żywność (przede wszystkim słodycze).
Rodzice uwzględniają także zdanie dzieci przy zakupie ubranek i gier komputerowych. Wśród innych, bardziej „nietypowych” wskazań znalazły się np. drzewka do ogrodu, akcesoria do kąpieli, kolor samochodu czy kwiaty w mieszkaniu („staram się kupować te kwiaty, które dzieci lubią wąchać”). Dzieci decydują także np. o wyborze platformy telewizyjnej (musi mieć w ofercie ulubione stacje telewizyjne) czy zwierzątka do domu.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)