Polski Internet a talent show
2013-06-10 14:06
Do czego służy talent show? © James Steidl - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biedronka, Lidl, Żabka - o nich Polacy rozmawiają w internecie
Z badań Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że najpopularniejszym w Internecie talent show w okresie od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 roku był X Factor emitowany przez TVN. Internauci wspomnieli o X Factor ponad 27 tys. razy na forach, blogach i w komentarzach do artykułów na portalach internetowych. Na drugim miejscu znalazła się Bitwa na głosy, na trzecim Mam talent.„Teraz mamy do czynienia z apogeum popularności talent show. Za chwilę ten format może być jednak w odwrocie i jesteśmy na to przygotowani” – cytował Edwarda Miszczaka, dyrektora programowego TVN, wprost.pl. Bez względu na to, czy koniec jest bliski czy nie, talent show miały silną pozycję w ostatnim sezonie i pojawią się w jesiennych ramówkach. Która stacja najskuteczniej wypromowała swój program?
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji w internecie i mediach społecznościowych na temat programów typu talent show
Krzywa obrazująca liczbę wzmianek na temat programu w czasie na przykładzie X Factor nie pozostawia złudzeń – popularność jest skorelowana z emisją programu. Najwięcej o X Factor mówiło się w okresie marzec – czerwiec 2012 (II edycja programu) oraz od lutego 2013 (start III edycji).
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji w internecie i mediach społecznościowych na temat programu X Factor
Do czego służy talent show?
Program typu talent show nie służy tylko do oglądania – razem z pojawieniem się napisów końcowych nie mogą skończyć się emocje i zaangażowanie odbiorcy. Widzów do zaangażowania nie trzeba nakłaniać – wiele pytań rodzi się samoistnie, wiele wątpliwości i innych objawów zainteresowania pojawia się w Internecie, na forach i blogach – rolą nadawcy jest ustosunkowanie się do tego w sposób satysfakcjonujący odbiorcę. Nie bez znaczenia jest też potencjalny uczestnik programu, którego należy skutecznie uświadomić w sprawach organizacyjnych.
fot. James Steidl - Fotolia.com
Do czego służy talent show?
Między edycjami temat też wciąż żywy
Zapowiedzi kolejnych odsłon programu, dalsze losy zwycięzców, zmiany składu jury lub działania jurorów – o tym się mówi. Najmniej wzmianek na temat programu odnotowano w okresie sierpień – październik 2012 roku. Najmniej to jednak wciąż około 1000 publikacji w ciągu miesiąca.
TVN – podgrzewać atmosferę
Do analizy autopromocji TVN przyjęto następujące programy: Mam talent, X Factor, Top Model, You can Dance. Wszystkie te formaty, choć zróżnicowane tematyką – odpowiednio: poszukiwanie wszechstronnych talentów (Masz talent), śpiew (X Factor), uroda i predyspozycje do pracy modelki (Top Model) oraz taniec (You can Dance), promowane są w taki sam sposób: za pośrednictwem strony internetowej, fanpage’a na Facebooku oraz kanału video.
Warto zwrócić uwagę na fanpage Top Model – choć liczba fanów nie jest rekordowa, wykazują oni największe zaangażowanie, wyraźnie widoczne w natężeniu dyskusji. Na potrzeby badań przyjrzano się postowi opublikowanemu – wg Facebooka – „około godziny temu”. Zebrał w tym czasie 527 polubień, 74 komentarze, w tym 184 polubienia jednego komentarza. Dodatkowo dla celów promocyjnych powstały blogi uczestniczek programu. Co ciekawe, nie wzbudziły one entuzjazmu widzów – zarzucono im sztuczność.
fot. mat. prasowe
Dane z fan page’y wg stanu z 3 kwietnia 2013 roku
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)