eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaBanki w sieci

Banki w sieci

2013-08-18 00:40

Banki w sieci

Jaki wizerunek mają Banki w sieci? © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Banki wciąż rzadko wykorzystują potencjał internetu do budowania relacji z klientami. Pomimo że poprawia się ich wizerunek w sieci, to jedna trzecia nadal ma więcej negatywnych treści niż pozytywnych - wynika z II raportu "Banki w sieci" przygotowanego przez FFW Communication i Brand24.

Przeczytaj także: Banki w sieci XI-XII 2013

W kwietniu 2013 r. internauci najczęściej rozmawiali o mBanku, Alior Banku i PKO BP. Najwięcej uwagi zyskał projekt nowy mBank, związany ze zmianą interfejsu. W kontekście Aliora komentarze dotyczyły awarii i błędów w systemie transakcyjnym. Z kolei powodem do dyskusji o PKO BP była kara nałożona przez UOKiK za wprowadzanie w błąd klientów w kampanii reklamowej „Max pożyczka, mini ratka”. Głównym miejscem zamieszczania wątków o bankach były fora internetowe, 30,82 proc. wpisów. W dalszej kolejności strony internetowe 20,91 proc., Facebook 17,86 proc. i serwisy informacyjne, na których ukazało się 13,47 proc. postów.

W porównaniu do raportu z lipca 2012 r. widać, że banki poprawiły sentyment prowadzonych rozmów – pozytywne treści mają zdecydowaną przewagę nad negatywnymi. – Moją uwagę zwraca jednak fakt, że jednym z wciąż bardzo często pojawiających się wątków są awarie. To oczywiście potwierdza tezę, że media społecznościowe przejęły funkcję call-center w przypadku banków – powiedziała blogerka Natalia Hatalska.

fot. mat. prasowe

O czym dyskutuja Polacy

Największą popularnością pod względem ilości wątków cieszyły się - kredyty (39,56%) oraz konta (25,46%), następnie wątki nieproduktywne (17,91%), karty (10,14%) i lokaty (6,93%).


Raport przyniósł znaczące zmiany w kategorii Superbohaterów. Najwięcej pozytywnych opinii miał Bank BGŻ. Na kolejnych pozycjach znalazły się Millennium Bank oraz Deutsche Bank. Żaden z trzech najlepiej ocenianych banków z poprzedniej edycji (Alior/ING/Inteligo) nie utrzymał swojej pozycji. Interesujące, że ING będąc na drugiej pozycji wśród Superbohaterów w lipcu 2012 r., tym razem znalazł się na drugim miejscu wśród „czarnych owiec”, czyli marek z przewagą negatywnych komentarzy nad pozytywnymi. Najwięcej krytycznych komentarzy otrzymał MultiBank. Trzeci był BZ WBK.

fot. mat. prasowe

Rozkład sił w Internecie w kwietniu

Najwięcej dyskusji toczy się na forach.


Internet staje się dla klientów banków jednym z głównych źródeł szukania informacji o ofercie. – W okresie styczeń-kwiecień 2013 r. 82 proc. poruszanych wątków dotyczyło konkretnych produktów, co oznacza aż 42-proc. wzrost w porównaniu do lipca 2012 r. Najczęściej dyskutowano o kredytach (40 proc.) oraz kontach (25 proc.). Wątki o kartach i lokatach stanowiły odpowiednio 10 i 7 proc. – powiedział Jakub Sadowski, analityk Brand24.

fot. mat. prasowe

Jasna i ciemna strona bankowości

Najwięcej pozytywnych opinii miał Bank BGŻ. Na kolejnych pozycjach znalazły się Millennium Bank oraz Deutsche Bank. Żaden z trzech najlepiej ocenianych banków z poprzedniej edycji (Alior/ING/Inteligo) nie utrzymał swojej pozycji.


Dla banków często pojedyncze opinie i komentarze w sieci nie mają większego znaczenia.

– Tymczasem jak dowodzą badania 80 proc. klientów przy zakupie nowych produktów czy usług posiłkuje się rekomendacjami znalezionymi w internecie. Ponadto, gdy prześledzimy najbardziej medialne przypadki kryzysów wizerunkowych w branży finansowej zauważymy, że większość z nich miała bardzo podobny mechanizm. Najpierw pod artykułami pojawiają się posty dotyczące podobnego problemu. Następnie zawiązuje się grupa poszkodowanych na FB lub forum, materiał trafia na wykop.pl, gdzie jest rozpowszechniany przez liczne grono użytkowników. W ten sposób dyskusja zyskuje coraz większy zasięg i staje się coraz bardziej aktywna. Wtedy tematem zaczynają się interesować media tradycyjne, a to może oznaczać jeszcze większe kłopoty – mówi Krzysztof Małecki z FFW Communication.

fot. mat. prasowe

Ilość wzmianek

W kwietniu 2013 r. internauci najczęściej rozmawiali o mBanku, Alior Banku i PKO BP. Najwięcej uwagi zyskał projekt nowy mBank, związany ze zmianą interfejsu.


W raporcie uwzględniona została także opinia banków na temat social media. Na trzydzieści trzy wysłane ankiety, odpowiedziało osiemnaście instytucji. Wszystkie firmy stwierdziły, że monitorują co się o nich pisze w internecie i reagują na publikowane treści. Profile firmowe najczęściej prowadzone są w serwisach Goldenline 90 proc, Facebook 52 proc., YouTube 72 proc. Trzy czwarte firm przyznało, że bierze pod uwagę opinię internautów przy ustalaniu strategii i oferty produktowej. Zdecydowana większość przebadanych banków uważa, że powinno się prowadzić dialog z internautami.

fot. mat. prasowe

Banki w social media

Profile firmowe najczęściej prowadzone są w serwisach Goldenline 90 proc, Facebook 52 proc., YouTube 72 proc.


Żeby dowiedzieć się jak internauci postrzegają banki przeanalizowano prawie 80 tys. wątków z serwisów informacyjnych i społecznościowych, for internetowych, Facebooka, mikroblogów i blogów. Przebadano treści dotyczące 33 instytucji w okresie styczeń i kwiecień tego roku.

Przeczytaj także: Jak Google widzi banki? Jak Google widzi banki?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: