Spożycie alkoholu w Polsce: wino zyskuje amatorów
2013-10-10 10:52
Wino zyskuje amatorów w Polsce © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Spożycie alkoholu w Polsce: co pijemy podczas Świąt?
W porównaniu z latami ubiegłymi można bez wątpienia stwierdzić, że wino się upowszechnia, ale czy to oznacza, że nasza znajomość kultury winnej rośnie proporcjonalnie do spożycia? Otóż nie. Aż 8 na 10 Polaków przyznaje, że nasza wiedza o winie i kulturze jego picia jest niemal żadna, ponieważ nie mamy tradycji winnych, lub jest zupełnie podstawowa, ograniczona do znajomości kilku najważniejszych zasad. Tylko 1% polskiego społeczeństwa twierdzi, że wiedza Polaków o winie i kulturze winnej jest specjalistyczna i bardzo rozległa, a 4% sądzi, że jest na porównywalnym poziomie w stosunku do innych krajów.Trudno nie uwierzyć srogiemu osądowi naszego stanu wiedzy na temat wina, bowiem jak wskazuje badanie, jedynie co dwudziesty Polak potrafi podać po jednej odmianie białych i czerwonych winorośli. Najczęściej wymieniane białe odmiany to Vermouth i Moscato, a czerwone to Cabernet i Merlot.
Dobre wino według pełnoletniego Polaka
Biorąc pod uwagę srogą ocenę Polaków dotyczącą stanu prezentowanej wiedzy, dobre wino dla 24% Polaków to takie, które rekomenduje specjalista. Dwoma kolejnymi kryteriami, jak niemal zawsze w FMCG, jest cena. Tyle tylko, że w tym temacie hołdujemy skrajnie różnym opiniom. Na 22% Polaków, którzy twierdzą, że im wino jest droższe, tym jest lepsze, przypada niemal tyle samo osób (20%), według których dobre wino kosztuje między 10 a 20 zł. Inne atrybuty dobrego wina wskazywane przez Polaków to także: zaznaczony region pochodzenia (16%), wyraźnie zaznaczona odmiana winogron (10%), słodki smak (9%; zdecydowana większość kobiet), atrakcyjnie wyglądająca etykieta (8%), wysoka zawartość alkoholu (6%), sprzedaż w drewnianej skrzyneczce (4%; głównie wabik dla panów).
W rzeczywistości jednak, kupując wino najczęściej eksperymentujemy. Co czwarty badany wybiera wino, które zainteresowało go w miejscu sprzedaży. 19% z nas to tradycjonaliści, sięgający wyłącznie po kilka wypróbowanych win. Kolejno 14% i 8% to ci, którzy przy wyborze wina ufają innym osobom - sprzedawcom lub znajomym, a tylko 4 na każde 100 osób kupujących wino wybiera te, które są akurat w promocji.
fot. Africa Studio - Fotolia.com
Wino zyskuje amatorów w Polsce
Dwa kieliszki to… o jeden za dużo czyli czy potrafimy serwować wino?
Serwowanie wina to bardzo ważny aspekt, który wpływa na smak i aromat trunku, jednak tylko co czwarty Polak zdaje sobie sprawę z tego, że kształt kieliszka ma wpływ na pełne wydobycie aromatu wina. Aż 32% badanych nie wie, dlaczego kieliszki do białego i czerwonego wina się różnią, a kolejne 30% nie umie tego wytłumaczyć. 5% uważa nawet, że za wszystkim stoją marketerzy, każąc nam kupować dwa rodzaje kieliszków. Podobnie jest w przypadku temperatury serwowanych win – 36% badanych nie wie, w jakiej temperaturze powinno serwować się czerwone wino, 18% nigdy nie mierzy temperatury przez podaniem. Kolejne 17% serwuje wino bezpośrednio po wyjęciu z półki, a taka sama grupa zawsze przed podaniem schładza wino w lodówce. Tylko co dziesiąty badany udzielił prawidłowej odpowiedzi, że temperatura serwowania czerwonego wina zależy od rodzaju tegoż wina.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)