Etnografia organizacji: co to takiego?
2013-10-17 12:30
Przeczytaj także: Badania etnograficzne: sposób na problemy firmy?
Jak pokazuje doświadczenie – jednym z ważniejszych problemów w firmie jest często to, że każdy dany problem widzi zupełnie inaczej – w związku z tym ma inne pomysły na jego rozwiązanie. Skutkuje to tym, że jest wiele „firm” w jednej firmie i przestaje ona działać jak jeden zespół, a więc traci swoje siły i rozprasza dużo energii. To trochę tak, jakby na jednej łodzi było kilku sterników i każdy miał trochę inną wizję, gdzie i jak należy płynąć. Dlatego tak istotne jest zrozumienie tego, jak pracownicy rozumieją poszczególne słowa, polecania, problemy, wartości – w ich własnych słowach, w ich rzeczywistości.
Opór
Jak pokazuje doświadczenie, lęk HR-owca przed zakomunikowaniem badania jest często niewspółmiernie duży w stosunku do rzeczywistości. Oczywiście, kiedy badanie ma miejsce w organizacji po raz pierwszy, lęk jest czymś naturalnym – jest odruchową reakcją na rzeczy nowe. Właściwa komunikacja, wytłumaczenie celów badania, zapewnienie o całkowitej anonimowości, przekonanie, że firma zdecydowała się na ten projekt po to, żeby polepszyć swoje funkcjonowanie – potrafi ten lęk zredukować do minimum, jeżeli nie zlikwidować w ogóle. A najlepsza wiadomość jest taka, że już kilka godzin po rozpoczęciu badania ciekawość i nadzieje zastępują niepokój i brak zaufania.
Kiedy pracownicy widzą, że to nie jest kolejna ankieta, że to nie jest wysyłanie szpiega, że nie służy ono temu, by kogokolwiek zwolnić, że jest całkowicie anonimowe – nie tylko umysły, ale i usta się otwierają. Albo badacz staje się albo przezroczysty i pracownicy zwracają na niego uwagę wtedy, kiedy dopytuje się o coś, albo… traktowany jest jak ostatnia deska ratunku i mówią mu nawet więcej, niż potrzebuje się dowiedzieć. Badacz staje się ich firmowym powiernikiem – mają nadzieję, że być może uda się dzięki niemu przemycić swoje poglądy, problemy, potrzeby. Właśnie z tego powodu bardzo często, kiedy badanie jest w firmie powtarzane, działy nie tylko chętnie akceptują udział w badaniu, ale często wręcz domagają się, żeby badacze przyszli właśnie do nich.
Te badania to rentgen firmy. Badacze i stratedzy, którzy dokonują analizy – to jak zespół Dr. House’a – łączą fakty z wiedzą i doświadczeniem po to, żeby przygotować strategiczne rekomendacje dla firmy. Cel ich pracy – uzdrowić organizację – tak żeby wewnętrzna siła i spójność były jej murem ochronnym przed ciągłymi zmianami otoczenia i atakami konkurencji.
Etnografia organizacji – jest to badanie 360 stopni – które, skanując organizację, dostarcza jakościowych danych dla każdego z jej działów – od administracji zaczynając, na zarządzie kończąc.
O czym powiedzą badania etnograficzne
- Jak naprawdę funkcjonuje dział/firma
- Jak ludzie definiują swoje obowiązki
- Jaki jest poziom zadowolenia/lojalności wobec firmy
- Jakie są problemy i jak je naprawić
- Co stanowi DNA marki i czego absolutnie nie należy zmieniać
- Jakie pracownicy wyznają wartości i jak rozumieją wartości firmy
- Jak pracownicy definiują swoje obowiązki, misję firmy i jaką widzą swoją w tym rolę
- Jaki jest przepływ informacji między oddziałami/działami i jak można to poprawiać
- Czy procedury są skuteczne i jak można je zmieniać
- Jak pracownicy rozumieją system motywacyjny i czy jest on rzeczywiści skuteczny
- Jakie powinny być wprowadzone nowe szkolenia – jakich umiejętności brakuje pracownikom na różnych szczeblach/stanowiskach
- W jaki sposób można zatrzymywać najlepszych
- Jak wygląda relacja firmy z podwykonawcami i co można poprawić
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .
Przeczytaj także:
Wirtualne zarządzanie zyskuje zwolenników
![Wirtualne zarządzanie zyskuje zwolenników [© Scanrail - Fotolia.com] Wirtualne zarządzanie zyskuje zwolenników](https://s3.egospodarka.pl/grafika/zarzadzanie-firma/Wirtualne-zarzadzanie-zyskuje-zwolennikow-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Julia Izmałkowa / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
etnograf, badania etnograficzne, zarządzanie firmą, kierowanie firmą, organizacja pracy, funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)