eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeLocal SEO - strategia dla lokalnych przedsiębiorców

Local SEO - strategia dla lokalnych przedsiębiorców

2013-10-28 10:42

Local SEO - strategia dla lokalnych przedsiębiorców

Local SEO to optymalna strategia w zakresie promocji firmy w wyszukiwarce © Creativa - Fotolia.com

Optymalna strategia pozycjonowania i optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek (SEO) powinna być dostosowana nie tylko do specyfiki firmy, ale także jej obszaru działania. W dużej mierze, klientami lokalnych małych firm są mieszkańcy danego regionu. To do nich powinny być skierowane działania promocyjne on-line i off-line. Local SEO to natomiast optymalna strategia w zakresie promocji firmy w wyszukiwarce.

Przeczytaj także: Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"

Zapytania lokalne – szybki wzrost

Powiększająca się w zawrotnym tempie liczba zapytań lokalnych to nie tylko efekt rozwoju mobilnego Internetu, choć w głównej mierze jest to czynnik decydujący. Ponadto na wzrost tego rodzaju zapytań, ma wpływ także postępująca migracja do Internetu wszelkiego rodzaju drukowanych katalogów firm i informatorów lokalnych. Niedługo nie będzie już nawet klasycznych książek telefonicznych. Kompleksowa informacja o lokalnych firmach będzie dostępna tylko w Sieci. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej klientów poszukuje lokalnych przedsiębiorstw przy pomocy Internetu. Wzrost regionalnych zapytań (lokalne zapytanie to na przykład: „fryzjer Konin”) to szansa dla tych, którzy aktywnie promują się w Internecie, szczególnie w wyszukiwarkach. Strategia Local SEO to najlepsza odpowiedź firm na powiększającą się liczbę zapytań lokalnych. Z wieloletniej praktyki wynika, że wiele firm z ogromnym doświadczeniem, dysponujących zaawansowanym technicznie warsztatem, które zaniedbały Internet, jako kanał komunikacji marketingowej (szczególnie promocję w wyszukiwarkach), musiało pogodzić się, może nie z bankructwem, ale z poważnym ograniczeniem liczby klientów. Zaś nowe firmy, które dopiero wkroczyły na rynek i postawiły na marketing w Sieci, odnoszą sukces biznesowy. Jak podkreślają eksperci, wysokie miejsce w wyszukiwarce na frazy związane z ofertą firmy, ma jeszcze większe znaczenie dla powodzenia biznesu w przypadku lokalnych, niż krajowych przedsiębiorstw.

Strategia Local SEO – istota rzeczy

Zdecydowana większość klientów regionalnych firm pochodzi z ich najbliższego otoczenia, dlatego wszelkie działania promocyjne powinny być skierowane do tej grupy (warto jednak zaznaczyć, że również małe firmy mogą pozyskiwać klientów z całego kraju, gdy są specjalistami w danym sektorze). Także w zakresie SEO. Nie mam sensu, aby mały autoserwis pozycjonował się w Internecie na frazy ogólne, związane z zakresem swojej działalności (np. na hasło: „serwis samochodowy”). Zdecydowanie lepszym i tańszym sposobem jest strategia Local SEO. Local Search Engine Optimization to zespół działań, których celem jest wypromowanie lokalnej firmy w wyszukiwarkach na zapytania regionalne, związane bezpośrednio z profilem jej działalności. Podstawą tych działań jest prawidłowe opisanie znaczników title i description. Informacje w nich zawarte pojawiają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Są one bardzo ważne, nie tylko z punktu widzenia optymalizacji strony pod kątem wytycznych jakościowych wyszukiwarki, ale także szybkiego kontaktu z klientem. Nierzadko klienci nie zaglądają na strony firm, tylko od razu kontaktują się z ich przedstawicielami na podstawie informacji wyświetlonych w wynikach wyszukiwania (np. dzwonią na podany numer telefonu bez wchodzenia na stronę – szczególnie jest to widoczne w takich branżach jak pomoc drogowa czy serwis samochodowy, gdzie główną rolę odgrywa czas).

fot. Creativa - Fotolia.com

Local SEO to optymalna strategia w zakresie promocji firmy w wyszukiwarce

Coraz więcej klientów poszukuje lokalnych przedsiębiorstw przy pomocy Internetu. Wzrost regionalnych zapytań (lokalne zapytanie to na przykład: „fryzjer Konin”) to szansa dla tych, którzy aktywnie promują się w Internecie, szczególnie w wyszukiwarkach. Strategia Local SEO to najlepsza odpowiedź firm na powiększającą się liczbę zapytań lokalnych.


Najważniejsze wskaźniki w Local SEO

Poza prawidłowym opisaniem znaczników title i description, na pozycję w rankingu stron przy zapytaniach lokalnych duży wpływ ma fizyczny adres firmy. Wiele firm, chcąc zdobyć klientów z okolicznych regionów, podejmuje działania związane z pozycjonowaniem na zapytania lokalne dla miast, w których fizycznie firma nie ma siedziby, a nawet oddziału. Jednak trzeba pamiętać, że w większości przypadków na konkretne zapytanie lokalne, zawsze wyżej będzie firma (a przynajmniej powinna być), która rzeczywiście podchodzi z danego miasta, niż tylko prowadzi działania promocyjne na tym obszarze. To wynika z faktu, że algorytm Google na zapytania lokalne wyświetla w pierwszej kolejności firmy związane faktycznie z danym miejscem (rzeczywisty adres, siedziba, rejestracja w sądzie itp.).

Duże znaczenie dla zapytań lokalnych mają czynniki mocno utożsamiające firmę z danym miastem lub charakterem wykonywanej działalności: nazwa miasta lub usługi zawarta w fizycznym adresie strony internetowej, nazwa usługi w nazwie firmy itp.

W przypadku lokalnych zapytań, na pozycję strony firmowej duży wpływ ma także liczba wartościowych linków, szczególnie ze stron o charakterze regionalnym. Dla algorytmu Google jest to istotny wskaźnik popularności firmy w lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia, dla popularności strony, są także liczne wzmianki o firmie w lokalnych portalach informacyjnych, notki w internetowych katalogach branżowych oraz opinie w popularnych serwisach recenzujących jakość usług.

Impulsy z serwisów społecznościowych mają duże znaczenia nie tylko dla zapytań ogólnych, ale także lokalnych. Firmy działające lokalnie w pierwszym rzędzie powinny zainteresować się serwisami, które skupione są na promocji lokalnych biznesów, takich jak https://foursquare.com/. Nie należy jednak rezygnować z obecności w największych portali, jak Facebook czy Google Plus. Aktywność w tych wiodących serwisach zapewne będzie miała istotny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie
Lokalni przedsiębiorcy, których realne budżety promocyjne są z reguły niewielkie (w porównaniu z największymi „graczami” rynkowymi), powinni bardzo racjonalnie nimi dysponować. W przypadku małych firm, gdy zdecydowaną większość klientów stanowią mieszkańcy regionu, warto skupić się na działaniach promocyjnych skierowanych głównie do nich. Podobną strategię należy przyjąć w promocji w wyszukiwarce. Strategia Local SEO to optymalny sposób na promocję firmy w Internecie. W sposób najtańszy i najszybszy zdobędziemy nie tylko klientów, ale także zbudujemy pożądany wizerunek firmy.

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: