eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZakupy impulsowe przez Internet

Zakupy impulsowe przez Internet

2013-10-29 09:32

Zakupy impulsowe przez Internet

Czy w Internecie kupujemy bez zastanowienia? © lightwavemedia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Kupowanie pod wpływem impulsu, czy inaczej mówiąc pod wpływem chwili, staje się coraz bardziej powszechne. Według analizy przygotowanej przez KodyRabatowe.pl, nawet 2/3 klientów kupuje produkt zaraz po wejściu na dany serwis. To dużo. Czy jednak wszyscy Ci klienci decydują się działać pod wpływem chwili i co wpływa na ich decyzje?

Przeczytaj także: Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

Zakupy pod wpływem impulsu

Portal KodyRabatowe.pl zbadał zachowania klientów na podstawie transakcji przeprowadzonych w polskich sklepach internetowych. Za zakupy „impulsowe” uznano te, które dokonywane były w danej sesji, czyli bezpośrednio po wejściu do serwisu bądź w trakcie pierwszego w nim zalogowania. Średnio zakupy impulsowe w internecie wykonało ponad 60% badanych, co stanowi bardzo dużą część klienteli. Najchętniej kupowano w takich kategoriach jak: Moda, Książki/Gry oraz Zdrowie i uroda. Mimo że ponad połowa internautów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, średnio na decyzję zakupową e-klienci potrzebują około 7 dni. Dane te nie zaskakują. Znacznie łatwiej podejmujemy decyzje o zakupie nowych ubrań, kosmetyków czy okazjonalnej książki niż sprzętu RTV lub AGD. Te zakupy jednak zajmują nam więcej czasu – kwota zamówienia skłania do przemyśleń. Dane te nie zaskakują. Znacznie łatwiej podejmujemy decyzje o zakupie nowych ubrań, kosmetyków czy okazjonalnej książki niż sprzętu RTV lub AGD. Te zakupy jednak zajmują nam więcej czasu – kwota zamówienia skłania do przemyśleń.

Najważniejsza jest decyzja

Wciąż jednak pozostają dwie zasadnicze możliwości interpretacji tych wyników. Konsumenci zdecydowali się na zakup impulsowy, działając pod wpływem zauważonej promocji czy zauroczenia znalezionym produktem. Mogli też przemyśleć swój zakup wcześniej, na przykład poprzez porównanie oferty z innymi portalami lub wizytę w sklepie detalicznym. Dopiero potem zdecydowali się zakupić wybrany produkt za pośrednictwem danego serwisu internetowego, robiąc to w czasie jednej sesji, czyli bezpośrednio po zalogowaniu.

Najrzadziej zakupy impulsowe klienci wykonywali w branży elektronicznej (39%) oraz jako klienci biur podróży (29%).

fot. lightwavemedia - Fotolia.com

Czy w Internecie kupujemy bez zastanowienia?

Według analizy przygotowanej przez KodyRabatowe.pl, nawet 2/3 klientów kupuje produkt zaraz po wejściu na dany serwis.


Decyzja o zakupie danego produktu, nawet jeżeli jest pozornie impulsowa, może być podejmowana wcześniej. Dzieje się tak często w przypadku branży turystycznej czy sprzętu elektronicznego. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej przez nasz portal analizy zachowań klientów sklepów internetowych – komentuje Kamil Brożek, Polish Market Manager w KodyRabatowe.pl. - Decyzje o droższych zakupach podejmujemy dużo ostrożniej i są one bardziej przemyślane czy uprzednio sprawdzane. Niemniej, nawet w obu wspomnianych branżach odsetek respondentów, na których mogła zadziałać np. promocja internetowa - wbrew pozorom - nie jest taki mały, jeżeli przynajmniej część badanych z tych 29% i 39% kupiła produkt pod wpływem impulsu – dodaje Brożek.

fot. mat. prasowe

Zakupy impulsowe w poszczególnych branżach

Najrzadziej zakupy impulsowe klienci wykonywali w branży elektronicznej (39%) oraz jako klienci biur podróży (29%)


Czego oczekują e-klienci?

Według badań przeprowadzonych na amerykańskim rynku, w ubiegłym roku głównymi czynnikami decydującymi o impulsowych zakupach dla Amerykanów były promocje i rabaty, niskie ceny, darmowa dostawa oraz możliwość bezpłatnego zwrotu kupionego produktu . Ponadto, dwie trzecie badanych zawsze wybiera najtańszą opcję przesyłki i ceni sobie możliwość śledzenia jej on-line. Wbrew pozorom, opinie innych użytkowników o danym produkcie zamieszczone na stronie e-sklepu schodzą na dalszy plan, podobnie jak programy lojalnościowe.

 

1 2

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Oby więcej było impulsów :)

    Fullsklep / 2013-10-30 23:33:26

    Bardzo ciekawy artykuł. Osobiście nie przepadam za słowem promocja. Wielokrotnie mnie to raczej zniechęciło do zakupu niż zachęciło. Przykład z ostatniej chwili - płaszcz stara cena 300zł promocja na 120zł ! Fajnie bo tanio, ale wychodzi 200% narzutu. Więc co ja mogę sobie pomyśleć o takim sklepie o takiej promocji. W pierwszej chwili nasuwa się myśl wszystko w tym sklepie ma narzut 200% więc ja tu nie kupię. W stanach promocje może tak w Polsce naciąganie. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: