Generacja Y a BYOD 2013
2013-11-04 11:23
Przeczytaj także: Generacja Y a BYOD
Potrzeba budowania świadomości zagrożeń w obliczu coraz większej liczby ataków
Na pytanie, czy twoje urządzenie kiedykolwiek zostało zaatakowane i jeśli tak, to jakie były tego konsekwencje, 64% respondentów z Polski wskazało na atak na prywatny komputer PC lub laptop, z czego połowa skutkowała obniżeniem wydajności i/lub utratą prywatnych i/lub firmowych danych. Znacznie rzadziej atakowane były smartfony (11%), przy czym nieco częściej skutkowały one utratą danych i/lub wydajności niż w przypadku ataków na komputery PC/laptopy, mimo że wśród badanej grupy było więcej posiadaczy smartfonów niż laptopów i komputerów PC. Niewiele większy odsetek ataków zanotowano w przypadku tabletów (15%).
Jednym z niepokojących wyników badania jest to, że 16% przedstawicieli „Generacji Y” w Polsce stwierdziło, że nie poinformowałoby swojego pracodawcy, gdyby ich urządzenie osobiste użyte do celów służbowych padło ofiarą ataku.
Badanie światowe obejmowało również ćwiczenie mające na celu ocenę świadomości różnych typów zagrożeń. Wyniki pokazały, że młodzi pracownicy są albo wcale nieświadomi zagrożeń albo posiadają dużą wiedzę w tym zakresie. Między tymi dwoma biegunami jest grupa 27% osób o minimalnej świadomości. Spytani o pojęcia, takie jak „APT” (zaawansowane kierunkowe ataki o długotrwałym działaniu), „DDoS” (rozproszony atak typu odmowa usługi), „botnet” i „pharming”, nawet do 52% respondentów w ogóle nie orientuje się w tym temacie. Ta sytuacja powinna być impulsem dla działów informatyki do edukowania pracowników na tematy związane z zagrożeniami i ich skutkami. W Polsce znajomość zagrożeń jest większa niż w średniej światowej, jednak wciąż niewystarczająca.
fot. mat. prasowe
Indeks ignorancji wobec zagrożeń
Ankieta dowiodła ponadto, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy używaniem własnych urządzeń w miejscu pracy a poziomem świadomości dotyczącej zagrożeń. Im częściej pracownik używa prywatnych urządzeń do celów służbowych, tym wyższa jego świadomość dotycząca zagrożeń. To dobra informacja dla firm i instytucji rozważających wprowadzenie zasad korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych wraz ze szkoleniami dotyczącymi zagrożeń.
Tegoroczne badanie pokazuje, jakie wyzwania stoją przed firmami i instytucjami chcącymi egzekwować zasady korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych, usług przechowywania danych w chmurze oraz, co nieuniknione, inteligentnych urządzeń mających połączenie z Internetem. Zwraca również uwagę na fakt, że dla dyrektorów działów informatycznych śledzenie tego, gdzie są przechowywane dane firmowe i w jaki sposób jest uzyskiwany dostęp do nich stanowi poważny problem. Rozwiązania z zakresu analizy bezpieczeństwa są dziś potrzebne firmom i instytucjom bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Należy je wdrażać na poziomie sieci, tak aby umożliwić monitorowanie aktywności użytkowników w oparciu o ich lokalizację oraz używane aplikacje i urządzenia — powiedział Mariusz Rzepka, Territory Manager na Polskę, Białoruś i Ukrainę Fortinet.
Coraz większa skłonność do łamania zasad bezpieczeństwa oraz wysoki odsetek osób z „Generacji Y” w Polsce, które padają ofiarą ataku ze strony cyberprzestępców to bardzo niepokojące zjawiska. Są jednak i pozytywy. Z badania wynika, że 83% respondentów przyjmuje do wiadomości, iż mają obowiązek zapoznania się z zagrożeniami bezpieczeństwa, jakie wynikają z korzystania przez nich z urządzeń prywatnych do celów służbowych. Edukowanie pracowników w kwestii zagrożeń oraz konsekwencji z nich wynikających to kluczowy aspekt zapewnienia bezpieczeństwa informatycznego firm i instytucji – dodał Mariusz Rzepka.
Informacje o badaniu
Fortinet Internet Security Census 2013 to badanie przeprowadzone na zlecenie Fortinet przez niezależną firmę badawczą Vision Critical w dniach 7-13 października 2013 r. Ankieta obejmowała 3200 absolwentów uczelni wyższych w wieku 21-32 lat, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i posiadających własnego smartfona, laptopa lub własny tablet.
W ankiecie wzięły udział osoby z następujących 20 krajów: Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Kolumbia, Francja, Niemcy, Hong Kong, Indie, Włochy, Japonia, Korea Płd., Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Tajwan, Wielka Brytania oraz USA.
Przeczytaj także:
Obawa o bezpieczeństwo hamuje model BYOD
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
urządzenia przenośne, konsumeryzacja, konsumeryzacja IT, urządzenia mobilne, generacja Y, BYOD
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)