Kupony rabatowe zdobywają polski rynek
2013-11-07 10:05
Czy Polskę czeka boom kuponów rabatowych i zniżek? © gdx - Fotolia.com
Serwis GoDealla.pl, który agreguje kupony rabatowe i monitoruje rynek internetowych okazji, przeanalizował portale oferujące kody rabatowe w Polsce i USA. Kiedy nastąpi prawdziwy boom rynku e-okazji w Polsce?
Przeczytaj także: Zakupy grupowe Polek
79% amerykańskich konsumentów regularnie korzysta z kuponów. Czy Polskę czeka boom kuponów rabatowych i zniżek? W lutym 2010 roku, kiedy debiutował Gruper - polski odpowiednik Groupona, mało kto wierzył w długofalowy sukces modelu zakupów grupowych. Efektowne wejście lidera portali grupowych natchnęło ponad 120 naśladowców, zmieniając nieodwracalnie polską rzeczywistość e-commerce. Podobna sytuacja może się powtórzyć za sprawą ogromnego sukcesu amerykańskiego giganta kuponów rabatowych - serwisu RetailMeNot.RetailMeNot - amerykański gigant voucherów
Światowym liderem i jednocześnie inspiracją dla wchodzących do Polski serwisów gromadzących kupony rabatowe jest, powstały w 2009 roku portal RetailMeNot. Serwis wygenerował w 2012 r. prawie $150 mln przychodów (8 i pół raza więcej niż dwa lata wcześniej). Ta, zatrudniająca ponad 300 osób, spółka posiada w swoim portfolio wiele innych witryn zajmujących się wyszukiwaniem i dystrybucją internetowych voucherów, np. w Wielkiej Brytanii - VoucherCodes.co.uk, w Niemczech - Deals.com, w Holandii - ActiePagina.nl, a we Francji - Poulpeo.com.
Spółka zyskała wsparcie finansowe w postaci $300 mln m.in. od takich funduszy, jak JP Morgan, Google Ventures czy Norwest Venture Partners. Ten ostatni posiada w swoim portfolio także markę Gilt - popularny outlet odzieżowy, którego sukces na rynek polski próbują przenieść takie kluby zakupowe, jak Złote Wyprzedaże, Limango czy Stilago.
Wokół serwisów spółki skupiona jest aktywna społeczność “smartshopperów”, która wygenerowała w poprzednim roku ruch na poziomie 450 milionów wizyt. Według firmy badawczej Quantcast, serwis RetailMeNot.com zajmuje 342 miejsce na liście najczęściej odwiedzanych stron w USA (sąsiadując z Metacafe, Twitpic i Slideshare), z prawie 5 milionami użytkowników w miesiącu. Liderami w kategorii shopping pozostają Ebay (6. miejsce, 85 mln/mies.) i Amazon (7. miejsce, 78 mln/mies).
Witryna RetailMeNot w 2012 roku zgromadziła i wyświetliła kupony od ponad 60 000 sklepów. Baza subskrybentów newslettera z kuponami to ponad 9 mln osób (marzec 2013). E-maile wysyłane są średnio 2-3 razy w tygodniu i zawierają top 20 najchętniej poszukiwanych rabatów.
fot. gdx - Fotolia.com
Czy Polskę czeka boom kuponów rabatowych i zniżek?
Polska - setki naśladowców, ale brak lidera
O tym, że rynek kuponów rabatowych w Stanach jest znacznie bardziej rozwinięty, świadczy nie tylko zdecydowanie większa liczba tego typu serwisów, ale także wspierająca je społeczność blogerów wyspecjalizowana w poszukiwaniu okazji (popularne zjawisko tzw. coupon blogging). Według statystyk, w 2012 roku 79% amerykańskich konsumentów robiło zakupy z kuponami. Łącznie wymieniono kupony na kwotę blisko $3 miliardów, a amerykańskie strony o tej tematyce odwiedza każdego miesiąca 48 milionów użytkowników.
O tym, że w Polsce jest jeszcze nieodkryty potencjał na serwisy gromadzące i wyszukujące różnego rodzaju vouchery świadczą otwierające się w największych miastach w Polsce oddziały europejskich spółek branży kuponowej. Tylko w tym roku, w Poznaniu i Warszawie swoje biura otworzyły Tanio.co (kapitał niemiecki), Cuponation (kapitał niemiecki) i Flipit (kapitał holenderski).
Nie brakuje też polskich firm. Z powodzeniem działają już m.in GoDealla.pl (agregator kuponów, istnieje od 2010 roku), KodyRabatowe (gromadzą kody do e-sklepów), Alerabat (kupony rabatowe do sklepów) czy KodyBony.
Wszystkie te serwisy działają w modelu prowizyjnym, współpracując blisko z sieciami afiliacyjnymi. Jako pośrednik przekierowują zainteresowanych klientów na stronę sklepu, gdzie użytkownicy finalizują transakcję wpisując kod promocyjny uprawniający do zniżki.
Z drugiej strony, zainteresowane sklepy coraz chętniej korzystają z tej formy promocji. Jest to związane z rosnącą popularnością performance marketingu oraz chęcią lokowania budżetów w kampaniach sprzedażowych (rzadziej wizerunkowych), których podstawą jest rozliczanie “za efekt”.
Kupony rabatowe z perspektywy sieci afiliacyjnej
O komentarz dotyczący rozwoju zjawiska kuponów rabatowych poprosiliśmy Ewę Dudek, CEO WebePartners.pl:
“Z naszej perspektywy możemy obserwować jak rozwija się trend kuponów rabatowych wśród wydawców i reklamodawców. Zjawisko to, jak sama afiliacja w czysto efektywnościowym modelu CPS, jest wciąż nowe na polskim rynku e-commerce, ale rozwija się niebywale dynamicznie i zdobywa coraz więcej zwolenników z dnia na dzień.
Pierwszy typowo rabatowy serwis zarejestrował się w naszej sieci w 2010r. Trzy lata temu jednak jeszcze żaden reklamodawca nie udostępniał kodów rabatowy, mimo tego, że wiele systemów sklepowych już wtedy dawało takie możliwości. Sytuacje zmieniała się stopniowo i dosyć powoli do końcówki zeszłego roku, gdy gwałtownie zaczęło przybywać serwisów rabatowych. Na polski rynek zaczęły wchodzić serwisy zagraniczne, które sztukę dystrybucji kuponów rabatowych opanowały do perfekcji na swoich rynkach. Wraz z zapotrzebowaniem wydawców na kody rabatowe rośnie świadomość reklamodawców, że to jeden z najlepszych sposobów pozyskania klientów na swoje towary. Konwersja sprzedaży u „wydawców rabatowych” jest bardzo wysoka, kilkukrotnie wyższa niż u innych wydawców bo kodów szukają użytkownicy już zdecydowani na zakup.
W tej chwili w naszej sieci mamy kilkadziesiąt serwisów, które specjalizują się tylko i wyłącznie w dystrybucji zniżek i kuponów rabatowych, i wszystko wskazuje na to, że będą pojawiać się kolejne. Są to duże serwisy, które już zaznaczyły swoją pozycję w polskim internecie i zaczynają ostrą rywalizację między sobą o pozycję leadera oraz cała reszta mniejszych.
Przeczytaj także:
Polki na zakupach. Gdzie szukają inspiracji?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kupony rabatowe, programy lojalnościowe w Polsce, badania konsumentów, zakupy grupowe, zakupy, decyzje zakupowe, kody rabatowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)