Inflacja X 2013
2013-11-15 10:34
Przeczytaj także: Inflacja IX 2013
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w październiku br. obniżyły się przeciętnie o 0,2%. Sezonowy spadek popytu na usługi turystyczne wpłynął na dalsze obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 2,1%), w tym za granicą – o 3,2%, a w kraju – o 0,9%. Potaniał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,5%). Więcej niż przed miesiącem należało zapłacić natomiast za gazety i czasopisma (o 1,4%), bilety do kin, teatrów i na koncerty (o 0,8%), usługi w zakresie rekreacji i sportu (o 0,6%), a także artykuły piśmienne, kreślarskie, malarskie (o 0,3%).
W październiku br. opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,4%, w tym w zakresie szkolnictwa wyższego – o 0,9%.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż we wrześniu br. o 0,1%. Opłaty za wyżywienie w stołówkach podniesiono o 0,5%.
Spośród innych towarów i usług, w październiku br. podrożały środki do higieny osobistej (o 1,1%). Więcej niż przed miesiącem należało zapłacić za usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,2%). Odnotowano także nieznaczny wzrost cen w zakresie ubezpieczeń i opieki społecznej (po 0,1%). Mniej niż we wrześniu br. konsumenci płacili natomiast za wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 0,2%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w październiku br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,8% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost cen żywności (o 2,2%), opłat związanych z mieszkaniem (o 1,8%), podwyżki cen w zakresie rekreacji i kultury (o 4,1%), a także wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,48 p. proc., 0,45 p. proc., 0,32 p. proc. i 0,23 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 7,2%), niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,8%), a także w zakresie transportu (o 2,3%) obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,29 p. proc., 0,23 p. proc. i 0,22 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)