eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyEuropejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

2013-11-19 11:20

Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

Konsumenci chętnie pójdą do sklepu, ale będą oczekiwać „doświadczeń zakupowych" © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

CBRE, największa na świecie firma doradcza w sektorze nieruchomości komercyjnych, przebadała 10.000 konsumentów w 10 krajach Europy w ramach dorocznej ankiety How We Shop (Jak kupujemy). Jak pokazują wyniki, w przyszłości kupujący będą oczekiwali możliwości obejrzenia, wzięcia do ręki lub przymierzenia towarów przed kupnem. Dotyczy to zarówno zakupów w sklepach tradycyjnych, jak i tych dokonywanych w sieci lub za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Mimo, że w przyszłości konsumenci będą swobodnie korzystali z zaawansowanych technologii, nadal będą regularnie odwiedzali sklepy, zarówno w centrach handlowych, jak i lokalne sklepy spożywcze oraz butiki. Od centrów handlowych klienci będą oczekiwali nie tylko okazji do zrobienia zakupów, lecz także „doświadczeń zakupowych” (shopping experience), na które składa się możliwość pójścia do kina czy do restauracji, poćwiczenia na siłowni czy nawet jazdy na gokartach lub potańczenia.

Przeczytaj także: Zakupy online: kupujemy produkty ekologiczne

Kupowanie w sieci oraz zakupy w sąsiedztwie

Co ciekawe, to właśnie młodsze pokolenie uważa, że musi mieć możliwość objerzenia towaru i wzięcia go do ręki przed zakupem – 86% ankietowanych w wieku 16-24 lat jest zdania, że realne sklepy są niezbędnym etapem w procesie zakupów online. Ta grupa wiekowa, nazywana czasami „digital natives” (ludzie epoki cyfrowej) jest o wiele bardziej obeznana z technologią niż starsze pokolenia. Pasuje do nich także określenie „smart shoppers” – korzystają z blogów i mediów społecznościowych, aby wyszukać opinie o produktach oraz poszukują przez internet najniższych cen. Wyniki badania pokazują także, że ludzie w wieku 16-24 lat kupują najwięcej i to we wszystkich kategoriach – przez internet, w centrach handlowych oraz lokalnych sklepach.

„Konsumenci coraz częściej używają urządzeń mobilnych do uzyskania dostępu do kodów rabatowych, dzielą się swoimi opiniami na temat produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także porównują ceny. Czasami nawet zamawiają towary online w trakcie wizyty w centrum handlowym. Mimo, że jak dotychczas takie zachowania popularne są przede wszystkim wśród młodszych konsumentów, którzy są coraz bardziej wymagający i oczekują wysokiej jakości, ale nie chcą przepłacać, to ich zwyczaje zakupowe wyznaczają trendy i pokazują przyszłość handlu” – mówi Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE.

fot. mat. prasowe

Outlet Lublin

Obecnie w Polsce mamy 9,75 miliona m.kw. powierzchni handlowych, a rynki w niektórych miastach bliskie są nasycenia.


Robienie zakupów w najbliższej okolicy jest także wyraźnym trendem w grupie 16-24-latków, którzy kupują odzież i obuwie w swoim sąsiedztwie aż 19 razy w roku. Także ta grupa wiekowa najczęściej udaje się na zakupy do centrów miast i na ulice handlowe, ponieważ jest tam łatwo dotrzeć bez samochodu. Klienci o niższych dochodach z różnych grup wiekowych planują w przyszłości rzadziej korzystać z samochodów, co przyczyni się do zwiększania popularności zakupów robionych w najbliższym sąsiedztwie. W odróżnieniu od zakupów odzieżowych, wiek nie koreluje w żaden sposób ze sposobem, w jaki ludzie robią zakupy spożywcze – tutaj od zawsze dominują zakupy w lokalnych sklepach. Różnice występują natomiast, gdy porównuje się częstotliwość zakupów online w różnych krajach. Niemcy i Anglicy kupują w sieci najczęściej, odpowiednio 29 i 24 razy w roku, podczas gdy w Polsce i w Rosji jest to odpowiednio tylko 2 i 1 razy w roku.

Jak zapewnić popularność centrum handlowego?

Zakupy w centrach handlowych położonych w dużych miastach oraz w centrach zlokalizowanych na przedmieściach także będą coraz bardziej popularne, a w tej kategorii wiodącymi klientami również będą młodzi konsumenci. 25% ankietowanych w grupie 16-34-latków spodziewa się, że w przyszłości będzie robić zakupy w dużych centrach handlowych, w porównaniu z zaledwie 12% z grupy wiekowej 55-64 lat. Komponent rozrywkowy, gastronomiczny i sportowy odgrywają coraz większą rolę w przyciąganiu młodych konsumentów do centrów handlowych. Blisko połowa 16-24-latków uważa, że takie opcje jak kino czy kręgielnia są cennym elementem doświadczenia zakupowego.

fot. mat. prasowe

Shopping experience

Od centrów handlowych klienci będą oczekiwali nie tylko okazji do zrobienia zakupów, lecz także „doświadczeń zakupowych” (shopping experience), na które składa się możliwość pójścia do kina czy do restauracji, poćwiczenia na siłowni czy nawet jazdy na gokartach lub potańczenia.


 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: