Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?
2013-11-19 11:20
Konsumenci chętnie pójdą do sklepu, ale będą oczekiwać „doświadczeń zakupowych" © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zakupy online: kupujemy produkty ekologiczne
Kupowanie w sieci oraz zakupy w sąsiedztwieCo ciekawe, to właśnie młodsze pokolenie uważa, że musi mieć możliwość objerzenia towaru i wzięcia go do ręki przed zakupem – 86% ankietowanych w wieku 16-24 lat jest zdania, że realne sklepy są niezbędnym etapem w procesie zakupów online. Ta grupa wiekowa, nazywana czasami „digital natives” (ludzie epoki cyfrowej) jest o wiele bardziej obeznana z technologią niż starsze pokolenia. Pasuje do nich także określenie „smart shoppers” – korzystają z blogów i mediów społecznościowych, aby wyszukać opinie o produktach oraz poszukują przez internet najniższych cen. Wyniki badania pokazują także, że ludzie w wieku 16-24 lat kupują najwięcej i to we wszystkich kategoriach – przez internet, w centrach handlowych oraz lokalnych sklepach.
„Konsumenci coraz częściej używają urządzeń mobilnych do uzyskania dostępu do kodów rabatowych, dzielą się swoimi opiniami na temat produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także porównują ceny. Czasami nawet zamawiają towary online w trakcie wizyty w centrum handlowym. Mimo, że jak dotychczas takie zachowania popularne są przede wszystkim wśród młodszych konsumentów, którzy są coraz bardziej wymagający i oczekują wysokiej jakości, ale nie chcą przepłacać, to ich zwyczaje zakupowe wyznaczają trendy i pokazują przyszłość handlu” – mówi Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE.
fot. mat. prasowe
Outlet Lublin
Robienie zakupów w najbliższej okolicy jest także wyraźnym trendem w grupie 16-24-latków, którzy kupują odzież i obuwie w swoim sąsiedztwie aż 19 razy w roku. Także ta grupa wiekowa najczęściej udaje się na zakupy do centrów miast i na ulice handlowe, ponieważ jest tam łatwo dotrzeć bez samochodu. Klienci o niższych dochodach z różnych grup wiekowych planują w przyszłości rzadziej korzystać z samochodów, co przyczyni się do zwiększania popularności zakupów robionych w najbliższym sąsiedztwie. W odróżnieniu od zakupów odzieżowych, wiek nie koreluje w żaden sposób ze sposobem, w jaki ludzie robią zakupy spożywcze – tutaj od zawsze dominują zakupy w lokalnych sklepach. Różnice występują natomiast, gdy porównuje się częstotliwość zakupów online w różnych krajach. Niemcy i Anglicy kupują w sieci najczęściej, odpowiednio 29 i 24 razy w roku, podczas gdy w Polsce i w Rosji jest to odpowiednio tylko 2 i 1 razy w roku.
Jak zapewnić popularność centrum handlowego?
Zakupy w centrach handlowych położonych w dużych miastach oraz w centrach zlokalizowanych na przedmieściach także będą coraz bardziej popularne, a w tej kategorii wiodącymi klientami również będą młodzi konsumenci. 25% ankietowanych w grupie 16-34-latków spodziewa się, że w przyszłości będzie robić zakupy w dużych centrach handlowych, w porównaniu z zaledwie 12% z grupy wiekowej 55-64 lat. Komponent rozrywkowy, gastronomiczny i sportowy odgrywają coraz większą rolę w przyciąganiu młodych konsumentów do centrów handlowych. Blisko połowa 16-24-latków uważa, że takie opcje jak kino czy kręgielnia są cennym elementem doświadczenia zakupowego.
fot. mat. prasowe
Shopping experience
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)