Browary a wydatki na reklamę piwa
2013-11-28 11:43
Przeczytaj także: Reklamy piwa IV kw. 2015
Tendencje konsolidacyjne najlepiej ilustruje przykład Browarów Regionalnych Jakubiaka, skupiających browary z Ciechnowie, Lwówku Śląskim i Bojanowie. Oprócz planów przejęć producent będzie realizował projekt inwestycji w Darłowie kosztem 30 mln zł. Jeśli plany Browarów Regionalnych się zrealizują to spółka dołączy do browarów średniej wielkości, gdzie znajdują się takie marki jak lubelska Perła, Van Pur z Łomży czy Namysłów, który planuje przejęcie browaru w Braniewie.
Według organizacji branżowej Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich sprzedaż w I połowie 2013 roku wzrosła o ok. 5-10%, co ze spowolnieniem w II połowie roku może przynieść sprzedaż na poziomie roku 2012. Stowarzyszenie nie wątpi jednak, że wkrótce dynamika sprzedaży browarów regionalnych silnie się odbije ze względu na fakt, iż Polacy nasycili się już markami masowymi i szukają bardziej oryginalnych smaków. Nie obce będą nam smaki piwa śliwkowego, portera z chilli lub piwa z dodatkiem syropu z czarnego bzu.
Jak podkreślają przedstawiciele Equinox Polska, marki masowe muszą liczyć się z konkurencją ze strony nie tylko średnich browarów. Coraz śmielej poczynają sobie małe domowe browary, których w Polsce jest ok. 10 000 i browary restauracyjne, których jest ok. 40. Z tego punktu widzenia będziemy mieli do próbowania nie tylko „specjały” kuchni regionalnej, ale również specjalnie warzone gatunki piwa.
fot. mat. prasowe
Kto skorzystał najwięcej na rosnącej inwestycji w reklamę?
Najchętniej wykorzystywanym medium do komunikacji z konsumentem jest telewizja z udziałem na poziomie 85% - w tym roku w reklamę TV browary zainwestowały o prawie 100 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Najchętniej wykorzystywanym medium do komunikacji z konsumentem jest telewizja z udziałem na poziomie 85% - w tym roku w reklamę TV browary zainwestowały o prawie 100 mln zł więcej niż rok wcześniej. Jak podkreślają analitycy Equinox Polska reklama w medium telewizyjnym napojów alkoholowych niskoprocentowych dozwolona jest, zgodnie z prawem, od godziny 20. Dlatego, przy tak wielu markach walczących o pozycję na rynku i istnienie w świadomości konsumenta, najczęściej spotykamy się z komunikacją producentów piwa w porach Prime Time-u i Late Night. Chociaż marketerzy chętnie korzystają również z reklamy zewnętrznej (10% udziałów w wydatkach) i kinowej, która może pochwalić się znaczącą dynamiką wzrostu rok do roku, dominacja medium telewizyjnego wydaje się być niezagrożona.
Mimo, iż w zestawieniu nie uwzględniono Internetu przedstawiciele domu mediowego szacują, że branża ta wydaje nawet do 10% swoich budżetów reklamowych na działania on-line. Pozostałe media znacznie tracą i zaczynają pełnić rolę raczej wspomagającą - z roku na rok jesteśmy świadkami spadających udziałów w prasie codziennej i magazynach.
Perspektywa rozwoju rynku
Wraz z nadejściem ożywienia gospodarczego z pewnością do głosu dojdą polscy piwosze i w niedługim czasie powinniśmy dogonić takie kraje jak Niemcy czy Czechy w spożyciu tego napoju na głowę. Będą temu sprzyjać zarówno wielkie inwestycje reklamowe browarów na czele z żywieckim „polskim apetytem na życie”, jak i próby przejęcia udziałów w rynku przez browary średnie oraz te najmniejsze. Czy tę perspektywę uda się osiągnąć? – przedstawiciele Equinox Polska uważają, że w tej chwili trudno wyrokować. W tym segmencie konsumpcja w dużej mierze zależy od pogody, a tu przewidywalność mamy tylko w granicach 90%.
![Reklamy piwa I kw. 2015 [© draghicich - Fotolia.com] Reklamy piwa I kw. 2015](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Reklamy-piwa-I-kw-2015-156195-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)