Telefon w komputerze
2005-08-01 11:26
Elementem ogólnie pojmowanej technologii VoIP jest telefonia internetowa PC. Aby z niej korzystać niezbędne jest wystarczająco wydajne łącze internetowe i odpowiednio wyposażony komputer PC (karta dźwiękowa) oraz specjalne oprogramowanie. Dostępnych jest wiele aplikacji obsługujących rozmowy telefoniczne przez Internet, niektóre z tych usług pozwalają na łączenie się poprzez komputer z użytkownikami tradycyjnych sieci telekomunikacyjnych - stacjonarnych i komórkowych - praktycznie na całym świecie.
Przeczytaj także: VoIP - sposób na tanie rozmowy
Coraz popularniejsze na świecieBadania przeprowadzone przez firmę analityczną Point Topic wskazują, że w ciągu dziewięciu miesięcy globalna liczba użytkowników usług Voice over IP (VoIP) wzrosła ponad dwukrotnie. Wraz z końcem I kwartału 2005 roku liczba użytkowników VoIP - według analityków Point Topic - wyniosła ok. 11 mln, podczas gdy jeszcze dziewięć miesięcy temu wartość ta określana była na poziomie ok. 5 mln osób. Dane nie obejmują tzw. usług "software'owych" (takich jak Skype czy VoiceGlo). Point Topic oszacował liczbę osób korzystających z telefonii PC czyli usług głosowych w sposób przybliżony. Bazując na raportach producentów Skype i VoiceGlo, Point Topic oszacował liczbę "software'owych" użytkowników VoIP na koniec I kw. 2005 roku na 5,9 mln osób.
Przede wszystkim taniej
Rosnącej popularności telefonii PC najbardziej sprzyja jej cena - rozmowy międzynarodowe realizowane za pomocą tej technologii są wielokrotnie tańsze od połączeń ferowanych przez tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych. Różnice w cenie połączeń wykonywanych przykładowo do Stanów Zjednoczonych za pomocą poszczególnych aplikacji obsługujących telefonię PC, a dostępnych w Polsce - Nawijki, Tlenofonu, Skype czy Tele Gadu-Gadu - nie są znaczne. Znaczne różnice widać dopiero przy porównaniu cenników firm świadczących usługę VoIP z tradycyjnymi operatorami, takimi jak Telekomunikacja Polska S.A., Netia czy Dialog. Połączenie z telefonem stacjonarnym w USA poprzez PC VoIP jest kilkunastokrotnie tańsze niż u operatorów klasycznych - Telekomunikacji Polskiej czy Netii. Na korzyść telefonii VoIP przemawia dodatkowo brak abonamentu. Atrakcyjność cenową telefonii VoIP dodatkowo poprawia system rozliczania rozmów - operatorzy stosują naliczanie minutowe, półminutowe lub nawet sekundowe.
Operatorzy telefonii PC VoIP stosują głównie pre-paidowy system rozliczeń - zalet takiej metody opłacania usług operatora jest wiele, wśród nich możliwość łatwiejszego kontrolowania wydatków czy brak zobowiązań związanych z umową. Niektórzy z operatorów oferują też system post-paid, czyli płatności realizowane w pewnym okresie rozliczeniowym, po którym użytkownik usługi otrzymuje rachunek za korzystanie z VoIP.
Z własnym numerem
Operatorzy usług telefonii PC VoIP oprócz rozmów na telefony stacjonarne i komórkowe na całym świecie, oferują już możliwość dzwonienia do użytkownika PC VoIP z tradycyjnego telefonu. Od kilku miesięcy kilku dostawców usług telefonii PC umożliwia przypisanie użytkownikowi własnego, unikalnego numeru telefonu - także w różnych krajach i w różnych strefach numeracyjnych. Prowadzimy interesy z firmami w Stanach Zjednoczonych? Nic prostszego, można wykupić numer telefonu w strefie numeracyjnej Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago czy innego miasta. Kontrahenci z tych miast będą mogli wówczas telefonować do nas wprost na komputer na biurku w cenie ich połączeń lokalnych. Koszt wykupienia takiego numeru lokalnego wynosi (w zależności od operatora VoIP i od tego czy jest to numer krajowy czy zagraniczny) od kilku do kilkunastu złotych miesięcznie.
Przeczytaj także:
Dlaczego warto pokochać VoIP?
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl