Branża e-commerce a Gwiazdka 2013
2013-12-03 12:01
Przeczytaj także: Branża e-commerce a Gwiazdka 2012
A czym skusić klienta?
W badaniu ankietowani podawali również, jakie oferty przygotowali dla klientów. Było to pytanie wielokrotnego wyboru. Nadal wśród właścicieli sklepów najpopularniejszym narzędziem zachęcania do zakupów jest niższa cena, promocja 60% badanych wskazało właśnie to działanie, rok temu było to ponad 68%, dwa lata temu 41%. Warto zwrócić uwagę, że najliczniej, bo ponad 52%, działanie takie wskazywali właściciele sklepów “młodych”, działających krócej niż rok. Sklepy działające 13 lata lub starsze wskazywały poza niższą ceną (w tych kategoriach też niższa cena była dominująca) także inne oferty, np. kupony rabatowe czy udział w Dniu Darmowej Dostawy.
Prawie 37% właścicieli wprowadzi w tym czasie w sklepie nowe produkty, które mają przyciągnąć kupujących. To drugie, najliczniej wskazywane narzędzie mające na celu zachęcić kupujących do odwiedzenia witryny danego e-sklepu. Jako kolejne ankietowani wskazywali zarówno w tym, jak i minionym roku: “rabat za zakupy kilku produktów” i “kupony rabatowe”.
Co czwarty badany w tym roku wskazał udział w Dniu Darmowej Dostawy, jako ofertę specjalną dla klientów. Pozostałe kategorie wypadły podobnie w obydwu latach.
Jak dotrzeć do klienta?
W badaniu respondenci zostali również zapytani o sposoby dotarcia do klientów z ofertą świąteczną. Rok temu najbardziej popularnym rozwiązaniem była inwestycja w reklamę internetową (52,4%) w tym roku najczęściej wymienianym narzędziem dotarcia do klienta są akcje w mediach społecznościowych co drugi właściciel (50,2%) planuje je podjąć. Na przestrzeni ostatnich trzech lat widać, że narzędzie to nabiera coraz większego znaczenia. Na drugim miejscu, pod względem popularności, w tym roku jest reklama online (ponad 49%) wynik ciut mniejszy niż w 2012 roku.
Na trzeciej pozycji w 2013 roku znajdują się newslettery prawie 40% badanych deklaruje skorzystanie z tego narzędzia w celu dotarcia do klientów. W 2012 roku wykorzystanie newslettera deklarowało 31,6% właścicieli. Także zmiana jest dość wyraźna i zasługuje na podkreślenie. Wygląda na to, że właściciele, po okresie aktywnego pozyskiwania nowych klientów, starają się wykorzystywać w większym stopniu narzędzia, które pozwalają im podtrzymać relację z kupującymi. Takie podejście badanych jest dobrym znakiem rosnącej dojrzałości biznesowej właścicieli sklepów internetowych.
W tym roku widoczny jest spadek zainteresowania działaniami SEO i wynosi niewiele ponad 38%. W 2012 roku było to 48,8%, a w 2011 roku 43%. Na uwagę zasługuje również kategoria: pozycjonowanie w wyszukiwarkach cenowych w tym roku ponad 24% właścicieli zamierza skorzystać rok temu było to 19,1%. Pozostałe narzędzia zostały wskazane z podobną częstotliwością, jak w 2012 roku.
Co przyciąga klientów do sklepu?
Respondenci zapytani zostali również o to, co w ich ocenie, przyciąga klientów do danego sklepu. Według badanych czynnikami najsilniej oddziałującymi na klientów są: atrakcyjna cena 75% (rok temu było to nieco mniej, bo 69,7%) oraz bogata oferta sklepu ponad 64,5% (rok temu wynik był niemal identyczny i wynosił 64,9%). W 2011 roku także były to najczęściej wybierane odpowiedzi: atrakcyjna cena 57% oraz bogata oferta produktowa 52%.
W badaniu z 2010 roku te same dwa elementy miały najwięcej wskazań i wynosiły odpowiednio: atrakcyjna cena 71% i bogata oferta produktowa 67%. Czwartym elementem, który w ocenie właścicieli przyciąga do e-sklepu jest szybka realizacja dostawy w tym roku wskazało na niego ponad 47% właścicieli, nieco mniej niż rok temu, kiedy kategoria ta osiągnęła ponad 55%. Kolejne czynniki układają się podobnie, jak rok temu. Niewielka zmiana jest w przypadku kategorii: bezpieczeństwo transakcji, która zdaje się mieć nieco większe znaczenie w odczuciu właścicieli niż wygodne i szybkie płatności.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)