Branża e-commerce a Gwiazdka 2013
2013-12-03 12:01
Przeczytaj także: Branża e-commerce a Gwiazdka 2012
Obawy? Bezpośrednia konkurencja i brak zaufania klientów
Jako organizatorów badania interesowały nas również wskazania właścicieli sklepów w obszarze zagrożeń dla handlu internetowego. W tym roku widoczna jest spora zmiana wśród głównych zagrożeń wymienianych przez właścicieli. Największym ich zdaniem zagrożeniem jest rosnąca konkurencja bezpośrednia ponad 61% badanych tak uważa. Rok temu było to prawie 40%.
Drugim istotnym zagrożeniem w ocenie właścicieli jest brak zaufania klientów ponad co trzeci badany tak uważa (36,9%). Jest to bardzo duża zmiana w odniesieniu do roku ubiegłego, kiedy to niewiele ponad 9% badanych wskazało tę kategorię.
- Polska jest krajem o jednym z najniższych poziomów zaufania społecznego, co odzwierciedlają wyniki raportu. Sprzedawcy internetowi dostrzegają bowiem, że Polacy wciąż mają obawy przed robieniem zakupów online mimo dynamicznego rozwoju sektora e-commerce. Właściciele sklepów powinni więc dołożyć starań, aby zwiększyć zaufanie klientów do swoich sklepów. Jednym ze sposobów jest zamieszczenie na stronie elementów budujących zaufanie, które pomogą również wyróżnić się na tle konkurencji. Warto wdrożyć takie rozwiązania, które na każdym etapie e-zakupów będą przypominały konsumentowi, że trafił na godnego zaufania sprzedawcę i nie straci swoich pieniędzy – Anna Rak, Country Manager, Trusted Shops.
Jako trzecie zagrożenie ankietowani wskazali spowolnienie gospodarcze (31,7%). Na czwartym miejscu znalazła się niska jakość obsługi (ponad 20%) rok temu kategoria ta była na dalszej pozycji.
Podobnie w przypadku problemów z dystrybucją w 2013 roku kategoria ta jest wyżej niż w latach poprzednich. W przypadku tego pytania na uwagę zasługuje kategoria inne, w której badani podawali nie uwzględnione wcześniej przyczyny zagrożeń i tak w tym roku wszystkie krążyły wokół regulacji prawnych oraz licznych klauzul niedozwolonych w regulaminach i związanych z nimi procesów sądowych.
Podsumowanie
IV edycja badania “e-commerce pod szczęśliwą gwiazdką” odzwierciedla pozytywny obraz branży, jednocześnie jednak wypowiedzi właścicieli e-sklepów wydają się być dość ostrożne a podejście do prowadzonego biznesu i działań związanych z jego wsparciem bardzo wyważone. Otrzymane wyniki pokazują, że wzrasta dojrzałość biznesowa właścicieli sklepów internetowych, dostrzegają wartość w relacjach z klientem i tak dobierają narzędzia wspierania sprzedaży, by owe relacje w wartościowy sposób podtrzymywać.
Według wielu raportów dotyczących e-handlu Polska będzie krajem o najintensywniejszym rozwoju tego obszaru. Czy pokonanie barier stojących, zdaniem badanych, na drodze e-sklepów będzie możliwe? Czy uda się wprowadzić zmiany i jakie one będą? Na pewno sprawdzimy to za rok.
- Zapowiada się kolejny, optymistyczny sezon zakupów świątecznych w e-sklepach. Biorąc pod uwagę planowane przez właścicieli działania oraz dobrane pod tym kątem narzędzia konsumenci powinni być zadowoleni. Na pewno będzie to, jak każdego roku intensywny okres dla transakcji zawieranych online – dodaje Krzysztof Krawczyk, Prezes DreamCommerce S.A.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 06.11.2013 20.11.2013 roku wśród właścicieli sklepów internetowych reprezentujących różne branże. W badaniu udział wzięło 365 respondentów. Odpowiedzi zostały zebrane na podstawie formularza ankiety, który zawierał pytania jednokrotnego i
wielokrotnego wyboru.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)