Polska edukacja jedną z najlepszych
2013-12-05 12:18
Polscy uczniowie w TOP 10 rankingu OECD © Drivepix - Fotolia.com
Według raportu OECD, Polscy uczniowie zaliczają się do czołowej dziesiątki najzdolniejszych pod względem umiejętności czytania i nauki wśród 65. krajów objętych partnerstwem i należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W rankingu matematycznym zajęliśmy 14. miejsce. Młodzi Polacy wyprzedzili m.in. rówieśników z Niemiec, Irlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Stanów Zjednoczonych. To dobra informacja m.in. dla rodzimego biznesu, którego przyszłość zależy od wykwalifikowanych kadr. Wyniki badania ujawniły jednak także potencjalne zagrożenia dla międzynarodowej pozycji polskiej edukacji.
Przeczytaj także: Polska szkoła w oczach Polaków. Co do poprawy?
Międzynarodowe badania Pisa, przeprowadzane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), należą do najważniejszych badań edukacyjnych na świecie. Ranking obejmuje ponad pół miliona badanych w wieku 15-16 lat spośród 65 krajów. Pisa stanowi podsumowanie wiedzy i zdolności uczniów w zakresie matematyki, czytania i nauk przyrodniczych. Wyniki uczniów z naszego kraju ukazują mocną pozycję polskiej edukacji na międzynarodowej mapie, wbrew powszechnej krytyce rodzimych szkół w kraju.Polacy wśród najlepszych
Według raportu, Polska zalicza się do państw, w których udział uczniów osiągających wyniki na wyróżniającym się poziomie w badanych dziedzinach mieści się powyżej średniej OECD. Nasz kraj jest jedynym obok Finlandii (miejsce 7.) i Irlandii (9.) europejskim państwem, które uplasowało się w czołowej 10 rankingu (10.) pod względem zdolności czytania. Jeszcze lepsze wyniki osiągnęliśmy w klasyfikacji badającej kompetencje naukowe, w której zajęliśmy 9. miejsce.
Nieco niżej, bo na 14. pozycji, ocenione zostały umiejętności matematyczne polskich 15- i 16-latków. We wszystkich wymienionych rankingach uczniowie z naszego kraju znaleźli się wyżej, niż m.in. młodzi Niemcy, Irlandczycy, Francuzi, Brytyjczycy, Norwegowie i Amerykanie.
Jak zaznaczają badacze, od 2003 r. Polska systematycznie zwiększała udział najlepszych uczniów (top performers) w ogólnej populacji oraz zmniejszała liczbę młodych Polaków osiągających najsłabsze wyniki (low performers) we wszystkich badanych dziedzinach.
Do krajów, w których potencjał matematyczny uczniów jest podobny do Polski, badacze zaliczyli Holandię, Estonię, Finlandię, Kanadę, Belgię, Niemcy i Wietnam.
fot. Drivepix - Fotolia.com
Polscy uczniowie w TOP 10 rankingu OECD
Stojące przed nami wyzwania
Badania OECD przyniosły jednak także potencjalne zagrożenia dla międzynarodowej pozycji polskiej edukacji. Nasi uczniowie należą do trójki najrzadziej przyznających, że ciężka praca w szkole daje dobrą pracę. Stwierdziło tak ośmiu na dziesięciu z nich, przy średniej dla OECD na poziomie 90 proc. 82 proc. badanych 15- i 16-latków z naszego kraju zgadza się, że ciężka praca w szkole jest ważna. Najlepsi w rankingu – Chorwacja, Albania i Portugalia – odpowiadali na to pytanie twierdząco w 98 proc. przypadków. Polscy uczniowie należą także do najmniej zadowolonych – nieco ponad 65 proc. z nich zgodziło się z twierdzeniem , że są szczęśliwi w swojej szkole. Przy średniej ok. 80 proc. dało to Polsce 7. miejsce od końca.
Do nauki mogą zachęcać nowe technologie. Polskie szkoły wprowadzają nowe programy, które mogą ułatwić i uatrakcyjnić uczniom zdobywanie wiedzy.
- Od lat obserwujemy rozwój polskiej oświaty i dostrzegamy pierwsze oznaki zmian w podejściu szkół do nowych technologii. Oczywiście nie można zapominać o tradycyjnych podręcznikach, ale to dobrze, że polskie szkoły idą do przodu i myślą o technologiach, które pozwolą im na oferowanie edukacji na światowym poziomie – przekonuje Kamil Majchrzak, Product Manager, Xerox Polska.
Przedstawiciele biznesu podkreślają, że jakkolwiek wyniki polskich uczniów cieszą, to istnieje szereg umiejętności, o które polskie szkoły powinny szczególnie zadbać, by dobrze przygotować młodych ludzi do wyzwań na rynku pracy. Jednym z podstawowych czynników jest znajomość języków obcych.
Przeczytaj także:
Rok szkolny 2021/2022. Co czwarty uczeń pobierał korepetycje
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)