Działania marketingowe i PR w 2013 r.
2013-12-21 00:15
Działania marketingowe i PR w 2013 r. © tashatuvango - Fotolia.com
Przeczytaj także: PR i marketing w 2023 roku. Trendy na 2024
Takie są główne wnioski z badań zrealizowanych przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A. Przeprowadzono je na próbie 400 firm z sektora prywatnego, zatrudniających co najmniej 50 pracowników i prowadzących aktywne działania z zakresu marketingu i/lub PR.– Z naszych badań wynika, że w roku 2013 działy marketingu i PR najwięcej czasu poświęcały na działania związane ze wsparciem procesu sprzedaży, głównie w obszarze relacji z klientami. Widać, że budowanie wizerunku to za mało, ale udział w procesie sprzedaży dotyczy tylko jego wybranych elementów. Zaskakuje fakt, że efektywność własnych działań praktycznie nie jest mierzona, oceniana i analizowana – powiedział Bogdan Biniszewski, Prezes Zarządu ComPress SA.
Najważniejsze są relacje z Klientem
Działy marketingu i PR najwięcej czasu poświęcają przede wszystkim na relacje z klientami, budowę wizerunku oraz tworzenie oferty firmy. Generowanie lead’ów sprzedażowych to cel, na który poświęca się średnio najmniej czasu.
fot. mat. prasowe
Czy na któreś z powyższych celów przeznaczacie P. znacząco inną ilość czasu?
- W obecnej sytuacji rynkowej firmy słusznie zaangażowały się w utrzymanie i rozwój relacji z obecnymi Klientami, niż na dużo droższym i obarczonym większym ryzykiem poszukiwaniu nowych. Może to wynikać także z mniejszego przygotowania specjalistów marketingu, a szczególnie PR do wchodzenia tak głęboko w procesy sprzedażowe firmy. Jak się okazało aż w 64% firm dział marketingu i PR wspiera sprzedaż głównie poprzez dostarczanie materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, czy reklamy – powiedział Adam Sanocki, Account Director w ComPress S.A.
fot. mat. prasowe
W jakim stopniu prawdziwe są poniższe stwierdzenia?
Respondentów poproszono również o ustosunkowanie się do czterech stwierdzeń dotyczących zadań marketingowych i PR w ich firmie.
- W większości firm, działania marketingu i PR są elementem procesów sprzedażowych, w ponad połowie działy marketingu i PR twierdzą, że współtworzą strategię sprzedaży. Starają się także pozyskać leady sprzedażowe (dotyczy to 66% przebadanych firm), choć jak się okazuje przeznaczają na to najmniej czasu - powiedział Marcin Rzepka, Kierownik Działu Badań z PMR Research. W badaniu wyróżniono kilkanaście głównych obszarów działań marketingu i PR. Podczas rozmowy respondentów poproszono o wskazanie, które z nich są aktywnie realizowane w ich dziale.
W ramach działań strategicznych, główny akcent położony jest na budowę i poszerzanie oferty firm, a także na tworzenie planu rozwoju firmy i wyznaczanie strategii marketingu i sprzedaży. Z kolei działania PR-owe to dla większości firm przede wszystkim bezpośredni kontakt z odbiorcami (eventy, targii, konferencje), na drugim miejscu PR w Internecie, media relations i social media. W ramach działań z obszaru sprzedaży bardzo duży nacisk kładziony jest na relacje z klientami (wskazało je aż 93% respondentów).
- W promocji obecna jest dwutorowość działań: z jednej strony ulotki „trzymają się mocno” i widać, że duże znaczenie mają materiały drukowane, z drugiej, firmy twierdzą, że dynamicznie rozwijają e-marketing, choć jak się okazuje w głównej mierze opiera się on na umieszczaniu treści reklamowych w Internecie, czy też pozycjonowaniu strony internetowej – mówi Adam Sanocki Account Director w ComPress S.A.
Ewaluacja działań – „nie, dziękuję”
Działy marketingu i PR bardzo rzadko korzystają ze wskaźników mierzących efektywność podejmowanych działań. Niemal taka sama ilość bo 63% dużych i 67% średnich firm deklaruje, że nie korzysta z żadnych kryteriów i opiera się tylko o własną ocenę. Tam, gdzie wskaźniki są stosowane, są to najczęściej wskaźniki sprzedaży (swoją ocenę opiera na nich prawie 1/3 dużych i średnich firm).
Jedno z najbardziej podstawowych narzędzi oceny efektywności działań marketingu, jakim jest benchmarking jest słabo znany i rzadko stosowany przez polskie firmy – tylko 1/3 firm deklaruje, że z niego korzysta (spośród dużych firm 37%, spośród średnich 30%).
fot. mat. prasowe
Czy w P. firmie korzysta się z następujących wskażników?
- To najbardziej zaskakujące wnioski z naszych badań, pokazujące, że tak naprawdę w większości działów marketingu i PR firmy działają intuicyjnie. Podejmowane przez nich decyzje nie wynikają z analizy skuteczności podejmowanych działań, a ich efekty nie są oceniane. Nie ma znaczenia w tym wypadku także wielkość firmy – mówi Adam Sanocki, Account Director w ComPress S.A..
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)