Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013
2013-12-13 11:30
Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013 © zagandesign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012
Opublikowane przez Instytut badawczy Kantar Media i opracowane przez ekspertów niezależnego domu mediowego Equinox Polska, dane za 3 kwartały tego roku pokazują, iż tegoroczne wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej są zbliżone do roku 2012. Całkowita wartość rynku reklamowego tego segmentu wynosi 788 mln zł.fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe I-IX 2011-2013 (PLN)
Niektórzy mogą stwierdzić, że stabilizacja rynku jest dobrym symptomem, lecz - jak podkreślają przedstawiciele Equinox Polska - sytuacja wygląda zdecydowanie gorzej, jeśli przygląda się wydatkom w poszczególnych miesiącach tego roku.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w poszczególnych miesiącach 2011, 2012 i 2013 roku
Winą za niższe wydatki reklamowe w tym roku, można obarczać przeciągającą się zimę i brak chęci kierowców do wybierania się do salonów na wiosenne zakupy aut. Jednak z wykresu sezonowości wydatków wyraźnie wynika, że tegoroczny marzec był miesiącem przełomowym, od tego czasu aż do sierpnia, wydatki dramatycznie się zmniejszają, przekształcając się w trwały trend spadkowy. Widoczne i znaczące odbicie we wrześniu (wyraźna coroczna tendencja), z wydatkami dla kategorii na poziomie prawie 136 mln złotych (co stanowi 17% wartości całego tegorocznego rynku), nie ma jednak znaczącego wpływu na wartość rynku w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Więcej nowych samochodów osobowych
We wrześniu zarejestrowano 21 628 nowych samochodów osobowych, o 14,7% więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i więcej o 13,4% (2 561) niż w sierpniu. Dwucyfrowy wzrost liczony rok do roku wystąpił w grupie nabywców indywidualnych (8200; +11,9%) jak i w sprzedażach dla firm (13428; +16,5%).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w 2012 i 2013
Stabilni liderzy
Po 9 miesiącach tego roku liderem wydatków branży motoryzacyjnej okazała się Skoda (udział w wydatkach na poziomie 9,3% vs 7,3% rok wcześniej, z dynamiką budżetu +27%), spychając na drugą pozycję markę Toyota, która zwiększyła wydatki o 21% r/r. Jednocześnie analitycy Equinox Polska zauważają, że w 2013 roku, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy Skoda sprzedała 25872 auta, a Toyota 17 100 samochodów.
Ofensywę reklamową przepuścił w tym roku Renault, który może się poszczycić dynamiką ponad 22%, plasując się na ostatnim miejscu na podium, spychając Volkswagena, aż na pozycje nr 5 (spadek wydatków o prawie 7%). Ten ruch nie przeszkodził jednak VW w utrzymaniu drugiej lokaty pod względem sprzedaży – 19 885 sztuk. Pomimo znaczących nakładów reklamowych, poza podium pozostaje Ford, który zwiększył inwestycję o 38 mln.
Trzy marki francuskie poprawiły całkowity udział w rynku o niecały 1 punkt procentowy (rok wcześniej 18,7%), a trzy niemieckie o 2,2 punkty procentowe, udział marek koreańskich Hyundai i Kia spadł o 2 punkty procentowe do 8,5%.
Udział w wydatkach Mercedesa, Audi i BMW zwiększył się o 1 punkt procentowy, osiągając poziom 7,1%. W tej „luksusowej stajni" liderem wydatków jest Audi, mimo zmniejszonych budżetów o 36%.
Land Rover mocno tnie, choć sprzedaż bardzo dobra, Jaguar inwestuje na potęgę
Warto też wspomnieć o markach Jaguar i Land Rover (pierwsza z nich zwiększyła wydatki do ponad 2,5 mln zł (+105% wzrostu r/r), a druga zredukowała budżet o prawie 1 mln zł (-30%). Marka rodowodem ze Szwecji – Volvo – po raz kolejny oddaje pole konkurentom wydając o 44% mniej niż rok wcześniej. Jak zauważają przedstawiciele Equinoxa warto również wspomnieć o rewitalizacji marki Seat, która w ubiegłym roku wydała niespełna 0,9 mln zł, w tym roku 17,8 mln zł. Powodem była prawdopodobnie zmiana wyłącznego importera samochodów Seat Iberia Motor Company na koncert VW.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)