Inflacja XI 2013
2013-12-16 10:18
Przeczytaj także: Inflacja X 2013
Opłaty związane ze zdrowiem były wyższe niż w październiku br. o 1,3%. Więcej należało zapłacić za artykuły farmaceutyczne (o 2,0%), usługi stomatologiczne (o 0,2%) a także usługi lekarskie, urządzenia i sprzęt terapeutyczny oraz usługi szpitalne (po 0,1%). Odnotowano spadek cen usług sanatoryjnych (o 1,8%).
Ceny w zakresie transportu były niższe niż w październiku br. o 1,2%, głównie w wyniku obniżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 2,0%), w tym benzyn silnikowych – o 2,8%, oleju napędowego – o 2,4%, przy wzroście cen gazu ciekłego – o 4,3%. Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono także za samochody osobowe (o 0,3%) i usługi transportowe (o 0,2%).
Opłaty związane z łącznością obniżono w listopadzie br. o 4,9%. W wyniku promocji na rynku telefonii komórkowej odnotowano spadek cen usług telekomunikacyjnych (o 5,0%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 1,3%.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w listopadzie br. obniżyły się przeciętnie o 0,2%. Sezonowy spadek popytu na usługi turystyczne wpłynął na dalsze obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 1,9%), w tym za granicą – o 2,4%, a w kraju – o 1,7%. Potaniał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,7%). Więcej niż przed miesiącem należało zapłacić natomiast za gazety i czasopisma (o 1,3%), a także artykuły piśmienne, kreślarskie, malarskie (o 0,2%).
W listopadzie br. opłaty dotyczące edukacji były wyższe niż w październiku o 0,1%. W tej samej skali wzrosły ceny w restauracjach i hotelach.
Spośród innych towarów i usług, w listopadzie br. potaniały środki do higieny osobistej (o 0,3%), ubezpieczenia oraz wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (po 0,1%). Podwyższono opłaty za usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych oraz opiekę społeczną (po 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,6% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaź-nika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost opłat w zakresie mieszkania (o 1,8%), podwyżki cen żywności (o 1,9%), towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 3,8%), a także napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,47 p. proc., 0,42 p. proc., 0,30 p. proc. i 0,23 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 11,7%), niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,9%), a także w zakresie transportu (o 2,3%) obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,48 p. proc., 0,23 p. proc. i 0,21 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)