Przedświąteczne wydatki na reklamę 2013
2013-12-21 00:33
Przedświąteczne wydatki na reklamę © Thomas R. - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sieci komórkowe: media a wydatki na reklamę
Markowe święta przed telewizoremZa największy kawałek tortu reklamowego odpowiada branża farmaceutyczna, której wydatki stanowią 27 proc. wszystkich wydatków czołowej piątki w tym okresie. Kolejne pozycje zajmują firmy z branży spożywczej (21 proc.), handlowej (19 proc.), telekomunikacyjnej (18 proc.) oraz finansowej (16 proc.). Lwią część wydatków - bo aż 1 mld złotych - to koszty reklamy telewizyjnej. Za promocję w stacjach radiowych firmy z badanych branż zapłaciły 169 mln zł, a w prasie - 58 mln zł. Pierwsza piątka reklamodawców - Aflofarm, Grupa Orange, T-Mobile, USP Zdrowie oraz Procter & Gamble - wydała łącznie na promocję ponad 270 mln zł – blisko 50 mln zł więcej, niż rok wcześniej. Pomimo ogólnej dominacji wszystkich firm farmaceutycznych w rankingu branż, wśród marek na pozycję lidera wysuwają się telekomy. T-Mobile, Orange, Plus i Play to marki, które zajmują 4 z 5 miejsc wśród brandów, na których promocję reklamodawcy w badanym okresie przeznaczyli najwięcej środków. Wyjątkiem jest marka Lidl, która z kwotą 31 mln złotych zajęła 4. pozycję. Łącznie, koszt promocji pięciu czołowych marek tylko w okresie 6 listopada - 6 grudnia 2013 roku to ponad 190 mln zł - o 20 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok temu.
fot. mat. prasowe
Ile markę kosztują święta?
Farmacja: Aflofarm niezmiennie na czele
Liderem - nie tylko w branży farmaceutycznej, ale też wśród pozostałych reklamodawców - od ubiegłego roku pozostaje Aflofarm, który niezmiennie przeznacza najwięcej środków na reklamę. W badanym okresie było to blisko 63 mln złotych, o 4 mln zł więcej niż rok temu. Aflofarm na telewizyjną reklamę wydał ponad 33 mln złotych, z czego najwięcej na promocję syropu na kaszel Herbapect oraz suplementu diety Vocaler. Między listopadem a grudniem zwiększyły się również - o blisko 9 mln zł - wydatki poniesione przez USP Zdrowie, co pozwalało utrzymać pozycję wicelidera w wydatkach branży farmaceutycznej oraz 4. miejsce w ogólnym rankingu czołowych reklamodawców. Kolejne pozycje zajmują GlaxoSmithKline (24 mln zł) i Polpharma (13,5 mln zł) oraz producent suplementów diety i witamin Olimp Laboratories (13 mln zł), który tylko na samą reklamę radiową preparatu Olimp Chela Mag B6 przeznaczył cennikowo ponad 3 mln zł.
Słodkie promocje
Firmy z branży spożywczej wydały na reklamę w okresie przedświątecznym ponad 250 mln zł. I choć to o 20 mln zł mniej niż w analogicznym okresie 2012 roku, to i tak wydatki te dały "spożywce" drugie miejsce wśród skatalogowanych przez Admonit branż. Największym reklamodawcą branży był w tym okresie Ferrero, który znaczną część z łącznych wydatków rzędu 36 mln zł przeznaczył na reklamę w telewizji. Wyemitowane w mediach objętych badaniem spoty produktów marki Kinder warte były ponad 19 mln zł. Po ok. 4 mln zł wg oficjalnych cenników przeznaczono na reklamy batonika Duplo przywołujące postacie Romeo i Julii oraz utrzymane w świątecznym nastroju spoty Rafaello. Wydatki drugiego na liście "top 5" w branży spożywczej Nestle Polska sięgnęły blisko 21 mln zł. Środki przeznaczone tylko na telewizyjną promocję wafelka Princessa "w nowej odsłonie" to ponad 6,5 mln zł. O blisko połowę spadły tegoroczne wydatki reklamowe Mondelez (dawniej Kraft Foods) - w badanym okresie było to ponad 15 mln zł. Czwarty w kolejności Mars Polska wydał ponad 13 mln zł - tyle samo, co rok temu. Z kolei Danone przeznaczył najwięcej środków na telewizyjną promocję deserów Fantasia oraz marki Activia, zamykając łączne wydatki kwotą ponad 10 mln zł.
fot. mat. prasowe
Udział wydatków reklamowych wg branż
Sklepy w reklamie przedświątecznej
Lidl, który w okresie i w mediach objętym badaniem przeznaczył na promocję ponad 31 mln zł, jest przedświątecznym liderem w kategorii handlu. Na jego budżet złożyła się m.in. aktywna promocja wydania książki kucharskiej autorstwa Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy (ponad 650 emisji w telewizji i ponad 400 w radiu) oraz seria reklam z serii "Celebruj te święta w sposób wyjątkowy...", informująca o wybranych produktach dostępnych w sklepach tej sieci. Reklamy Media Markt stanowiły z kolei znaczną część wydatków Metro Group sięgających 25 mln zł. Tylko na reklamy tej sieci reklamodawca przeznaczył ponad 1 mln zł w prasie oraz po ponad 7 mln zł w radiu i telewizji. Jeronimo Martins Dystrybucja przeznaczył na reklamy sieci Biedronka w mediach objętych badaniem ponad 12 mln zł. W stosunku do ubiegłego roku, wydatki o 3 mln zł - do blisko 12 mln - zwiększyła Grupa Allegro. Stawkę zamyka Media Expert, który najwięcej przeznaczył na emisje spotów telewizyjnych: tych, z udziałem celebrytki i gwiazdy pop - Dody.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)