Przedświąteczne wydatki na reklamę 2013
2013-12-21 00:33
Przeczytaj także: Sieci komórkowe: media a wydatki na reklamę
Markowe święta przed telewizoremZa największy kawałek tortu reklamowego odpowiada branża farmaceutyczna, której wydatki stanowią 27 proc. wszystkich wydatków czołowej piątki w tym okresie. Kolejne pozycje zajmują firmy z branży spożywczej (21 proc.), handlowej (19 proc.), telekomunikacyjnej (18 proc.) oraz finansowej (16 proc.). Lwią część wydatków - bo aż 1 mld złotych - to koszty reklamy telewizyjnej. Za promocję w stacjach radiowych firmy z badanych branż zapłaciły 169 mln zł, a w prasie - 58 mln zł. Pierwsza piątka reklamodawców - Aflofarm, Grupa Orange, T-Mobile, USP Zdrowie oraz Procter & Gamble - wydała łącznie na promocję ponad 270 mln zł – blisko 50 mln zł więcej, niż rok wcześniej. Pomimo ogólnej dominacji wszystkich firm farmaceutycznych w rankingu branż, wśród marek na pozycję lidera wysuwają się telekomy. T-Mobile, Orange, Plus i Play to marki, które zajmują 4 z 5 miejsc wśród brandów, na których promocję reklamodawcy w badanym okresie przeznaczyli najwięcej środków. Wyjątkiem jest marka Lidl, która z kwotą 31 mln złotych zajęła 4. pozycję. Łącznie, koszt promocji pięciu czołowych marek tylko w okresie 6 listopada - 6 grudnia 2013 roku to ponad 190 mln zł - o 20 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok temu.
fot. mat. prasowe
Ile markę kosztują święta?
Grupa Orange zwiększyła wydatki reklamowe z 50 do ponad 62 mln zł i tak jak w roku ubiegłym jest wiceliderem wśród wszystkich reklamodawców okresu przedświątecznego.
Farmacja: Aflofarm niezmiennie na czele
Liderem - nie tylko w branży farmaceutycznej, ale też wśród pozostałych reklamodawców - od ubiegłego roku pozostaje Aflofarm, który niezmiennie przeznacza najwięcej środków na reklamę. W badanym okresie było to blisko 63 mln złotych, o 4 mln zł więcej niż rok temu. Aflofarm na telewizyjną reklamę wydał ponad 33 mln złotych, z czego najwięcej na promocję syropu na kaszel Herbapect oraz suplementu diety Vocaler. Między listopadem a grudniem zwiększyły się również - o blisko 9 mln zł - wydatki poniesione przez USP Zdrowie, co pozwalało utrzymać pozycję wicelidera w wydatkach branży farmaceutycznej oraz 4. miejsce w ogólnym rankingu czołowych reklamodawców. Kolejne pozycje zajmują GlaxoSmithKline (24 mln zł) i Polpharma (13,5 mln zł) oraz producent suplementów diety i witamin Olimp Laboratories (13 mln zł), który tylko na samą reklamę radiową preparatu Olimp Chela Mag B6 przeznaczył cennikowo ponad 3 mln zł.
Słodkie promocje
Firmy z branży spożywczej wydały na reklamę w okresie przedświątecznym ponad 250 mln zł. I choć to o 20 mln zł mniej niż w analogicznym okresie 2012 roku, to i tak wydatki te dały "spożywce" drugie miejsce wśród skatalogowanych przez Admonit branż. Największym reklamodawcą branży był w tym okresie Ferrero, który znaczną część z łącznych wydatków rzędu 36 mln zł przeznaczył na reklamę w telewizji. Wyemitowane w mediach objętych badaniem spoty produktów marki Kinder warte były ponad 19 mln zł. Po ok. 4 mln zł wg oficjalnych cenników przeznaczono na reklamy batonika Duplo przywołujące postacie Romeo i Julii oraz utrzymane w świątecznym nastroju spoty Rafaello. Wydatki drugiego na liście "top 5" w branży spożywczej Nestle Polska sięgnęły blisko 21 mln zł. Środki przeznaczone tylko na telewizyjną promocję wafelka Princessa "w nowej odsłonie" to ponad 6,5 mln zł. O blisko połowę spadły tegoroczne wydatki reklamowe Mondelez (dawniej Kraft Foods) - w badanym okresie było to ponad 15 mln zł. Czwarty w kolejności Mars Polska wydał ponad 13 mln zł - tyle samo, co rok temu. Z kolei Danone przeznaczył najwięcej środków na telewizyjną promocję deserów Fantasia oraz marki Activia, zamykając łączne wydatki kwotą ponad 10 mln zł.
fot. mat. prasowe
Udział wydatków reklamowych wg branż
Za największy kawałek tortu reklamowego odpowiada branża farmaceutyczna, której wydatki stanowią 27 proc. wszystkich wydatków czołowej piątki w tym okresie. Kolejne pozycje zajmują firmy z branży spożywczej (21 proc.), handlowej (19 proc.), telekomunikacyjnej (18 proc.) oraz finansowej (16 proc.).
Sklepy w reklamie przedświątecznej
Lidl, który w okresie i w mediach objętym badaniem przeznaczył na promocję ponad 31 mln zł, jest przedświątecznym liderem w kategorii handlu. Na jego budżet złożyła się m.in. aktywna promocja wydania książki kucharskiej autorstwa Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy (ponad 650 emisji w telewizji i ponad 400 w radiu) oraz seria reklam z serii "Celebruj te święta w sposób wyjątkowy...", informująca o wybranych produktach dostępnych w sklepach tej sieci. Reklamy Media Markt stanowiły z kolei znaczną część wydatków Metro Group sięgających 25 mln zł. Tylko na reklamy tej sieci reklamodawca przeznaczył ponad 1 mln zł w prasie oraz po ponad 7 mln zł w radiu i telewizji. Jeronimo Martins Dystrybucja przeznaczył na reklamy sieci Biedronka w mediach objętych badaniem ponad 12 mln zł. W stosunku do ubiegłego roku, wydatki o 3 mln zł - do blisko 12 mln - zwiększyła Grupa Allegro. Stawkę zamyka Media Expert, który najwięcej przeznaczył na emisje spotów telewizyjnych: tych, z udziałem celebrytki i gwiazdy pop - Dody.
![Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy 2016 [© weedezign - Fotolia.com] Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy 2016](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Wydatki-na-reklame-w-Polsce-i-na-swiecie-prognozy-2016-167658-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)