Zarządzanie przedsiębiorstwem: gra do wspólnej bramki
2014-01-15 13:26
Przeczytaj także: Zarządzanie łańcuchem dostaw - zintegrowane doskonalenie wyników
Wdrożenie IBP uświadamia stan faktyczny w firmie i często sprowadza mało realne myślenie życzeniowe (np. działów sprzedaży, marketingu) lub nierealne obietnice (np. działów zakupów, logistyki) do rzeczywistości, w której funkcjonuja.
Rezultaty
Prawidłowa implementacja procesu IBP prowadzi do tego, że:
- robi się to, co powiedziało się, że ma się zrobić
- nie obiecuje się więcej, niż można dostarczyć, dostarcza się to, co obiecano… lub komunikuje się zagrożenia dostawy
- praktykuje się otwartą i uczciwą komunikację wobec partnerów biznesowych wewnątrz i na zewnątrz firmy
- nie krytykuje się ani nie „zabija” tego, kto przynosi złe wiadomości
- wdraża się ciągłe planowanie sprzedaży (Rolling Re-planning ) i konfrontuje się wersje planów rocznych
- wprowadza się mentalność ciągłego zarządzania zmianą
- planowanie, systemy wykonawcze dla procesów i komunikacja są działaniami zsynchronizowanymi
- firma posiada jeden zestaw zintegrowanych mierników
Korzyści „miękkie”
W rezultacie osiąga się rzeczywistą, a nie postulowaną integrację działań obszarów firmy, poprzez zwiększenie wiedzy i zrozumienia dla przebiegu innych niż własnych procesów w przedsiębiorstwie, a w konsekwencji uzyskuje się poprawę skuteczności działań. Następuje eliminowanie konfliktów oraz usprawnienie procesu kontroli i podejmowania decyzji przez zarząd, a także zwiększenie uprawnień pracowników średniego szczebla, co w konsekwencji zwiększa ich zaangażowanie i poprawia efekty ich pracy.
Korzyści „twarde”
Wśród trwałych efektów osiąga się redukcję błędu prognozy sprzedaży, rozumianego jako procentowe odchylenie prognozowanej od rzeczywiście zrealizowanej sprzedaży, a to z kolei ogranicza wielkość zapasu bezpieczeństwa i wpływa na koszty zapasów (zamrożony kapitał) oraz koszty magazynowania (redukcja miejsc paletowych). Redukcja błędu prognozy ogranicza koszty działań związanych z „awaryjnym” zamawianiem surowców, przezbrajaniem produkcji, pracą w nadgodzinach w obszarze operacji, transportowaniem produktów do klienta. Wpływa to na poprawę wskaźników produkcyjnych (m.in. wydajności, jakości, czasu przezbrojeń i zdolności produkcyjnej). Wszystko to przekłada się na poprawę dostępności produktów na rynku, a tym samym podnosi poziom obsługi klienta i obniża koszty nadmiernych zapasów, co w końcowym efekcie przyczynia się do zwiększenia dochodów firmy.
System IBP skutecznie działa już w wielu firmach i jest chwalony przez wielu menedżerów m.in. w Nutricia/Danonne/ USPharmacia, Pernod Ricard/ Novartis.
Przeczytaj także:
Model biznesowy oparty na regeneracji: na czym polega i komu służy?

oprac. : Krzysztof Biela / Wydawnictwo Eurologistics
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)