Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców
2014-01-30 00:20
Przeczytaj także: Do urzędu przez internet
Im krócej, tym lepiej
Ponadto wpisując się w strategię cyfryzacji Służby Celnej w ramach Systemu Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo-Księgowego ZEFIR, podatnicy otrzymali nową możliwość składania deklaracji dla podatku akcyzowego oraz deklaracji dla podatku od gier, a także informacji o opłacie paliwowej przez Internet. Dzięki temu mają ułatwioną możliwość składania deklaracji, bez konieczności wizyty w urzędzie celnym bądź na poczcie, co też wpływa na skrócenie czasu załatwiania sprawy. Przedsiębiorca otrzymuje też drogą elektroniczną informację o aktualnym stanie rozpatrzenia sprawy.
Nie bez znaczenia dla przejścia na obsługę celną poprzez Internet jest oszczędność czasu i kosztów, a więc przygotowania i wysyłki dokumentów (odejście od formularza papierowego, ręcznego wypełniania, podpisów, pieczętowania, kopertowania, dostarczenia wysyłki do właściwego dla podatnika urzędu celnego). Nie mniej istotną zaletą tego systemu jest to, że urząd celny jest tam, gdzie akurat znajduje się przedsiębiorca. Wystarczy komputer lub laptop, dostęp do Internetu i można wysłać deklarację z dowolnego miejsca. Ważne jest także zmniejszenie wystąpienia tzw. błędu ludzkiego zarówno po stronie urzędu (ryzyko zagubienia bądź zniszczenia deklaracji), jak i firmy (nieterminowe złożenie deklaracji).
Obrót towarowy z zagranicą w sieci
Podejmowane w ostatnich latach przez Służbę Celną działania mające na celu używanie Internetu do świadczenia usług, w większym stopniu uświadamiają, że można pełniej wykorzystywać możliwości, jakie on daje. Najbliższe lata powinny przynieść uruchamianie kolejnych działań zmierzających do wdrażania szerszego zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną. Te rozwiązania powinny być maksymalnie przyjazne dla petentów, tak aby każdy dla kogo oferowane są usługi w sposób intuicyjny mógł z nich skorzystać.
W Służbie Celnej powinien być w dalszym ciągu rozwijany trend wykorzystania szeroko rozumianego Internetu do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej poprzez platformy e-learningowe oraz portale społecznościowe. Z uwagi na fakt, że obecnie sieć wirtualna jest przestrzenią, w której realizowanych jest szereg operacji, w tym tych interesujących Służbę Celną w zakresie obrotu towarowego z zagranicą, obrotu wyrobami akcyzowymi, czy gier hazardowych, ten priorytet rozwojowy powinien przekładać się również na szersze wykorzystanie Internetu w procesach przygotowywania audytu i kontroli.
W końcowym etapie programu e-Cło powstanie nowoczesny elektroniczny system, dzięki któremu urząd będzie świadczyć usługi publiczne przede wszystkim sektorowi operatorów handlu zagranicznego, ale również innym podmiotom, z którymi współpracuje (np. przedsiębiorcy oferujący gry losowe), gdzie związane jest to z poborem należności publicznoprawnych, obrotem towarowym albo zapewnieniem bezpieczeństwa handlu międzynarodowego. Nastąpi usprawnienie współpracy między polską Służbą Celną a instytucjami współpracującymi. Ponadto zracjonalizowane zostaną wydatki administracji celnej związane z informatyzacją dzięki stworzeniu uporządkowanego Systemu Informacyjnego Służby Celnej.
Wątpliwości rozwieją szkolenia
System, który jest obecnie w budowie, będzie miał formę scentralizowaną, komponentową, zorientowaną na usługi z zapewnieniem - gdzie jest to możliwe - neutralności technologicznej nowo wprowadzanych rozwiązań Powielające się funkcjonalności zostaną zmniejszone do niezbędnego minimum. System będzie korzystał z jednego systemu danych referencyjnych.
Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie promował też wśród podatników elektronicznej formy składania deklaracji podatkowych oraz elektronicznej formy składania wniosków i pism do Urzędu Celnego. Głównym elementem „strategii promocyjnej” był szereg szkoleń organizowanych w siedzibie urzędu dla przedsiębiorców. Zainteresowanie szkoleniami było dość duże, a uczestnikami były firmy z branży samochodowej, paliwowej, hazardowej, węglowej, alkoholowej oraz wielu innych dziedzin działalności gospodarczej.
Internet staje się miejscem, bez którego coraz więcej firm nie wyobraża sobie działalności. Tym bardziej jest potrzebna promocja nowoczesnych rozwiązań elektronicznych. Oprócz szkoleń firmy mogą skorzystać z indywidualnych spotkań, które są równie pomocne w zachęcaniu do składnia deklaracji przez Internet.
Artur Orlicz jest konsultantem w zakresie wdrożenia funkcjonalności e-deklaracji i e-wniosków w Urzędzie Celnym I w Warszawie
Przeczytaj także:
E-administracja w miastach: niezgodne systemy, naruszenia bezpieczeństwa
1 2
oprac. : Truck & Business Polska
Więcej na ten temat:
obsługa celna, służba celna, informatyzacja, e-urząd, elektroniczna obsługa celna
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)