Powierzchnie biurowe 2013: najemcy optymistyczni
2014-01-24 09:43
Poprawiają się nastroje wśród najemców powierzchni biurowych © Goran Bogicevic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek biurowy w miastach średniej wielkości
Jak wynika z raportu CBRE, przedstawiciele międzynarodowych korporacji, które łącznie zajmują 250 milionów m.kw. powierzchni biurowych na całym świecie, są nastawieni optymistycznie do sytuacji na rynku. Jeszcze w 2012 roku 70% z nich było zdania, że niepewne prognozy dotyczące gospodarki europejskiej stanowiły kluczowy czynnik w ich strategiach związanych z powierzchniami biurowymi. W roku 2013 mniej niż połowa z nich (46%) uznawała słabą kondycję gospodarki za istotną kwestię. Jednak pomimo oznak ożywienia, kontrola kosztów pozostaje priorytetem. Badania pokazują, że na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy trzy czwarte ankietowanych renegocjowało umowy najmu chcąc skorzystać z niskich stawek czynszu. W 2012 roku uczyniło to 45% z nich. Eksperci CBRE są zdania, że wraz z odbiciem gospodarczym osłabnie tendencja do nieustannego cięcia kosztów.„Z naszych obserwacji wynika, że poprawiają się nastroje wśród najemców powierzchni biurowych. Mimo, że nadal daleko do nadmiernego optymizmu, z jakim mieliśmy do czynienia w 2007 roku, to panuje konsensus, że gospodarka zmierza ku poprawie. Znajduje to odbicie w nastrojach uczestników rynku. Jednym z motorów rynku powierzchni biurowych są częste przejęcia i połączenia podmiotów. Warto jednak odnotować, że podczas gdy niektóre sektory gospodarki charakteryzują się dużym potencjałem i szybkim wzrostem, sytuacja w innych jest zdecydowanie gorsza” – powiedział Daniel Bienias, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców i Usług BPO, CBRE w Polsce:
fot. Goran Bogicevic - Fotolia.com
Poprawiają się nastroje wśród najemców powierzchni biurowych
„Sektor usług, szczególnie IT, nowoczesne usługi dla biznesu i usługi wspólne, rośnie już od kilku lat i generuje popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe. Branże te deklarują także przyszłe zapotrzebowanie na powierzchnie. Popyt wykazują również byłe start-upy, które teraz rozwijają się i dojrzewają. Z kolei media i wydawnictwa ograniczają zatrudnienie i tną koszty, podobnie jak firmy z sektora bakowości i finansów, które konsolidują oddziały i renegocjują umowy najmu” – dodaje Daniel Bienias.
Najemcy ankietowani w European Occupier Survey wymieniają także strategie związane z optymalizacją przestrzeni biurowej jako ważny aspekt ich działań. Wynika to z potrzeby zrównoważenia dążeń do ograniczania kosztów (uznawanych przez 56% badanych za kluczowy czynnik przy wdrażaniu alternatywnych strategii miejsca pracy) z koniecznością tworzenia środowiska pracy wspierającego pracę zespołową (39%) oraz z podnoszeniem wydajności pracy (37%). Oznacza to, że korporacje kładą większy nacisk na kreowanie odpowiedniego środowiska pracy oraz wybierają najlepsze lokalizacje. Mimo, że 85% pytanych wymienia koszty jako główny czynnik decydujący o wyborze siedziby, 45% jest zdania, że jakość środowiska pracy jest kluczowa w procesie rekrutacji i zatrzymywania u siebie pracowników. Inne ważne aspekty to łatwy dostęp do transportu miejskiego, siłownia czy restauracja mieszcząca się w budynku oraz elastyczna w aranżacji przestrzeń biurowa. Badania pokazują, że najemcy biurowi bardzo cenią centralnie położone biura oraz lokalizację w okolicach bogatych w usługi, które są atrakcyjne dla pracowników.
„Firmy z branż farmaceutycznej oraz bankowej, a także z sektora nowych technologii, są bardzo zainteresowane wdrażaniem nowych strategii miejsc pracy, które pozwalają idealnie dopasować ich biura do konkretnych potrzeb organizacyjnych i innych uwarunkowań. Przy coraz większej konkurencji między firmami o dobrze wykwalifikowanych pracowników, decydującym czynnikiem przy wyborze pracodawcy może stać się właśnie najlepsze środowisko pracy. Z kolei główną korzyścią dla firm jest posiadanie uszytej na miarę przestrzeni biurowej, zapewniającej elastyczność aranżacji oraz możliwość przyszłego rozwoju. Połączenie tych dwóch tendencji skutkuje wysokim popytem na nasze usługi doradztwa w zakresie strategii miejsc pracy” – powiedział Jonathan Steer, dyrektor Działu Doradztwa Budowlanego, CBRE w Polsce.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)