Koniunktura konsumencka I 2014
2014-01-27 11:13
Koniunktura konsumencka I 2014 © Africa Studio - Fotolia.com
W styczniu 2014 r. nastroje konsumenckie dotyczące zarówno sytuacji obecnej, jak i przyszłej poprawiły się - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2013
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,8 p. proc. i ukształtował się na poziomie -20,2.W największym stopniu poprawiły się oceny dotyczące dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 6,6 p. proc.), a w nieco mniejszym oceny dotyczące obecnej, jak i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (odpowiednio o 3,8 i 3,3 p. proc.).
W porównaniu do stycznia 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,6 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,8 p. proc. i ukształtował się na poziomie –25,7.
Na wartość wskaźnika wpływ miały: z jednej strony poprawa oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 6,1 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 3,3 p. proc.), z drugiej zaś pogorszenie ocen dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 2,1 p. proc.). Ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego pozostała na podobnym poziomie.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość wyższą o 15,2 p. proc., niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)