Rozwój cyfrowy zwiększa konkurencyjność gospodarki
2014-01-29 10:42
Przeczytaj także: Mobilny Internet szerokopasmowy w CEE rozwija się dynamicznie
Spośród tysiąca dorosłych osób z dostępem do Internetu szerokopasmowego, ponad połowa spędza on-line trzy lub więcej godzin dziennie. Wśród najbardziej popularnych aktywności należy wymienić zakupy i korzystanie z mediów społecznościowych.
W przeciętnej polskiej firmie dostęp do Internetu ma 64 proc. pracowników, a 60 proc. firm pozwala zatrudnionym osobom korzystać z firmowej sieci w celach prywatnych. Choć większość ankietowanych pracowników korzysta z Internetu w celach zawodowych także w domu, jedynie jedna piąta firm zatrudnia osoby formalnie pracujące z domu (tzw. telepraca) w niepełnym lub pełnym wymiarze. Ta liczba wzrasta do jednej trzeciej w przypadku dużych firm (zatrudniających ponad 250 pracowników).
Aż 94 proc. polskich internautów dokonuje zakupów on-line. „Przewidywano że wartość polskiego rynku e-handlu ma wzrosnąć w roku 2013 o ponad 20 proc. Wpłynie na to przede wszystkich wzrost sprzedaży w najpopularniejszych kategoriach produktów, takich jak książki, ubrania czy obuwie, choć lista kategorii dostępnych dla konsumentów za pośrednictwem sieci stale się wydłuża. Internet stał się więc kluczową częścią handlu, a jego wpływ na obraz tej branży będzie coraz większy” – mówi Jakub Wróbel, Starszy Menedżer, dział Konsultingu, Deloitte.
Ankieta przeprowadzona pośród 201 polskich przedsiębiorstw zatrudniających dwie lub więcej osób, wykazała że ponad 25 proc. z nich wykorzystuje Internet do różnych form e-handlu (np. do sprzedaży, zamawiania zaopatrzenia), podczas gdy ponad jedna trzecia korzysta z Internetu do obsługi klienta. Nic więc dziwnego, że aż 80 proc. właścicieli firm lub menedżerów uważa dalszą cyfryzację za kluczową kwestię dla rozwoju polskiej gospodarki, a prawie 60 proc. firm jest za wprowadzeniem zachęt fiskalnych wspierających inwestycje w rozwój cyfrowej Polski.
Z perspektywy konsumentów, dalszy rozwój sieci szerokopasmowych (NGN/NGA) postrzegany jest jako obszar z największymi opóźnieniami. Aż 70 proc. polskich internautów korzysta obecnie z usług o prędkościach poniżej 30 Mb/s, więc unowocześnienie sieci i inwestycje w niezawodne technologie to priorytety w procesie budowania cyfrowej przyszłości Polski.
„Internet jak kiedyś elektryczność rewolucyjnie zmienia krajobraz gospodarki i jej perspektywy. Rząd powinien wspierać wszelkie działania na rzecz cyfryzacji, nie tylko dlatego, że zwiększa poziom dobrobytu, ale również dlatego, że w ten sposób buduje innowacyjność i konkurencyjność kraju na rynku międzynarodowym. Innowacyjność to najlepszy możliwy produkt eksportowy, a konkurencyjność, mierzona między innymi poziomem kosztów związanych z prowadzeniem działalności biznesowej, jest nieodzownym warunkiem szybkiego rozwoju gospodarki” – podsumowuje Dariusz Nachyła.
O badaniu
UPC Polska w sierpniu ubiegłego roku zleciło Deloitte i Amarach Research przeprowadzenie dwóch równoległych ankiet. Pierwszą z nich przeprowadzono on-line na próbie 1.000 osób w wieku powyżej 16 lat, drugą ankietę przeprowadzono telefonicznie i przez Internet wśród 201 menedżerów decyzyjnych w kwestiach IT w średnich, małych oraz dużych firmach. Raport „Cyfrowa przyszłość Polski. Fundamenty rozwoju konkurencyjnej gospodarki w dobie globalizacji” został opublikowany w grudniu 2013 r.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)