Facebook w Polsce 2013
2014-02-05 13:12
Facebook w Polsce 2013 © mohamedmaaz86 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Facebook w Polsce VII 2014
Rok 2013 to okres wzrostu polskich profili markowych i stron organizacji na Facebooku, jak również samego serwisu. Na przekór wieszczącym rychły spadek zainteresowania Facebookiem, liczba jego użytkowników nadal rośnie, choć wolniej. Komunikacja marek i firm z klientami za pośrednictwem Facebooka zyskuje nowy wymiar. Sam serwis staje się pełnoprawnym biurem obsługi klientów, łącząc wygodę i szybkość wymiany informacji.Aktywności w dół
Liczba użytkowników wzrasta, spadła za to liczba ich aktywności w obrębie profili firmowych. Podczas gdy w 2012 r. zarejestrowaliśmy ponad 230 mln aktywności na tego typu stronach (w tym ponad 177 mln polubień postów, ponad 27 mln komentarzy, ponad 10 mln głosów w ankietach, 3 mln postów i 11 mln udostępnień postów z fanpage’ów), w roku ubiegłym aktywności tych było blisko 10 mln mniej (ponad 169 mln polubień, ponad 29 mln komentarzy, ponad 19 mln udostępnień i ponad 3 mln postów). Oczywiście spadek ten można w pewnym stopniu wytłumaczyć wycofaniem przez Facebooka możliwości angażowania za pośrednictwem ankiet, jednak należy zauważyć, że liczba polubieni postów publikowanych przez profile firmowe również uległa zmniejszeniu. Możemy się tylko zastanawiać, czy jest to wina zmian w Edge Ranku, czy może spadku zainteresowania samymi postami.
fot. mat. prasowe
Aktywność i zaangażowanie
Robert Lewandowski bohaterem 2013
W styczniu liczba polskich kont na Facebooku przekroczyła 10 mln, a wśród stron firmowych nastąpiła mała rewolucja. Demotywatory, które od 2 lat pozostawały liderem w rankingu największych polskich stron, zostały zdetronizowane przez Serce i Rozum. W ciągu roku mogłoby się wydawać, że sympatyczni brand hero Orange nie mają sobie równych, jednak tuż przed końcem roku zostali bezwzględnie wykopani z pierwszego miejsca przez Lewandowskiego, który w listopadzie przebojem wdarł się na pierwszą pozycję zestawienia. Według prognoz Sotrendera z raportu “Social media is so trendy” Lewandowski jeszcze długo utrzyma się na tej pozycji. Jednak widać, że w czołówce zestawienia rośnie konkurencja i utrzymanie pozycji lidera może okazać się coraz trudniejsze. Coraz liczniejsze grono zwolenników na Facebooku zdobywają również Kuba Błaszczykowski i Łukasz Piszczek, jednak do Lewandowskiego jeszcze bardzo dużo im brakuje.
Najlepsze posty
Choć już w styczniu 2013 Serce i Rozum prześcignęli fanpage Demotywatorów w liczbie fanów, największy fanpage 2012 r. nadal odnosi sukcesy popularności. W raportach #FanpageTrends aż 10 postów opublikowanych przez Demotywatory pojawiło się w pierwszej piątce najpopularniejszych postów miesiąca. Wielu użytkowników angażował także fanpage innego serwisu ze śmiesznymi obrazkami - Niefart.pl, który pojawił się w zestawieniach czterokrotnie.
Uwagę w 2013 r. zwróciły regularne sukcesy postów związanych z działalnością charytatywną. Do rankingów najlepszych postów zakwalifikowały się m.in. te autorstwa Fundacji DKMS Polska i SiePomaga - każda z wymienionych stron pojawiła się w zestawieniu aż 3 razy. Na szczególną uwagę zasługuje wpis fundacji Mother Power- post o wełnianych bucikach nie dotyczył bezpośrednio działalności fundacji, ale za to pobił rekordy zaangażowania wśród polskich stron. Według estymacji Sotrendera, do chwili obecnej zaangażował on aż 2,4 mln osób, z czego znaczna część pochodziła zza granicy i był jednym z trzech postów Mother Power, które znalazły się w rankingach najlepszych postów z poszczególnych miesięcy ubiegłego roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)