Smartfony - chleb powszedni
2014-02-09 00:35
Przeczytaj także: Smartfony zmieniają miasta
Od dwóch lat wskaźnik ten wzrasta dla Polski mniej więcej o jedną trzecią: na początku 2012 roku mieliśmy 25% użytkowników smartfonów, w styczniu 2013 już 33%. Jeśli przyjąć, że tempo przyrostu będzie takie samo, to na początku 2015 powinniśmy osiągnąć poziom prawie 60%.”Nie ma powodów zakładać, że popularność smartfonów wśród Polaków w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rosła wolniej niż w latach poprzednich, biorąc choćby pod uwagę aktywność operatorów GSM oraz poprawiające się nastroje konsumenckie i koniunkturę w gospodarce” – komentuje Andrzej Olękiewicz, Strategic Account Director z TNS Polska.
fot. mat. prasowe
Smartfonizacja Polaków
Już niemal połowa z nas wie, jaka jest różnica między smartfonem a zwykłym telefonem.
Popularność smartfonów jest silnie zróżnicowana w zależności od wieku. Wśród najmłodszych badanych (15-19 lat) aż trzy czwarte (74%) używa smartfona. Wraz z wiekiem udział ten maleje do mniej więcej połowy w grupie 40-latków (52% w grupie 40-49 lat). Powyżej 50 lat następuje silniejszy spadek, ale nawet w grupie „60 lat i więcej” prawie co dziesiąty (9%) korzysta ze smartfona.
fot. mat. prasowe
Aplikacje
Liczba użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych znacznie wzrosła.
Bardzo ważne jest również to, że rośnie świadomość polskich konsumentów na temat telefonów nowej generacji. Teraz praktycznie każdy użytkownik smartfona odróżnia go od „zwykłej” komórki – już tylko 7% Polaków ma z tym problem. Jeszcze rok temu 42% ich posiadaczy nie była tego świadoma, a dwa lata temu aż 64%.
W 2013 roku 46% posiadaczy smartfonów korzystało z aplikacji mobilnych. To o 31% więcej niż w roku poprzednim. Z drugiej jednak strony więcej osób deklaruje całkowity brak zainteresowania aplikacjami. W roku 2012 z aplikacji nie korzystał co czwarty użytkownik smartfona, w roku 2013 już co trzeci.
Więcej osób surfuje po internecie z poziomu smartfonów. Z przeglądarek internetowych w smartfonach korzysta obecnie 64% Polaków – to aż o 23 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. Zmniejszyła się również liczba tych, którzy deklarowali chęć́ surfowania w internecie w smartfonie i przekuli ją w działanie.
fot. mat. prasowe
Internet w telefonie
Więcej osób surfuje po internecie z poziomu smartfonów.
Wyraźnie spadło zainteresowanie QR kodami. W 2012 roku 7% Polaków deklarowało skanowanie QR kodów i aż 33% deklarowało chęć́ skorzystania z tej możliwości w przyszłości. W 2013 roku kody QR nadal były wykorzystywane przez małą grupę osób (6% Polaków) i nawet przez tą grupę skanowane są bardzo rzadko. Aż 43% osób mniej jest zainteresowanych skanowaniem QR kodów w przyszłości.
fot. mat. prasowe
Kody QR
W 2013 roku kody QR nadal były wykorzystywane przez małą grupę osób (6% Polaków) i nawet przez tą grupę skanowane są bardzo rzadko. Aż 43% osób mniej jest zainteresowanych skanowaniem QR kodów w przyszłości.
fot. mat. prasowe
Bankowość mobilna
Grono zwolenników m-bankowości zwiększyło się dwukrotnie.
W roku 2013 zdecydowanie zwiększyła się popularność komunikatorów mobilnych, takich jak np. Facebook Messenger, GG, Viber, WhatsApp. Korzysta z nich już 37% Polaków, posiadających smartfony, podczas gdy przed rokiem było ich 20% Również częstotliwość korzystania jest zauważalnie wyższa w porównaniu do roku 2012. Jednak cały czas bardzo duża grupa osób (43%) deklaruje brak zainteresowania tego typu darmową aplikacją w smartfonie. SMS-y wciąż pozostają o wiele bardziej popularne. Ta funkcja telefonów, podobnie jak możliwość robienia zdjęć, jest mocno ukonstytuowana i w porównaniu do lat ubiegłych, niewiele się zmienia w częstotliwości jej użytkowania.
fot. mat. prasowe
Komunikatory mobilne
W roku 2013 zdecydowanie zwiększyła się popularność komunikatorów mobilnych, takich jak np. Facebook Messenger, GG, Viber, WhatsApp. Korzysta z nich już 37% Polaków, posiadających smartfony, podczas gdy przed rokiem było ich 20%
O badaniu:
Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-16 stycznia 2014 roku na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej tysiąca gospodarstw domowych metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI), przez TNS Polska.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)