Polski eksport ma się dobrze
2014-02-07 12:24
Przeczytaj także: Handel zagraniczny: nastroje przedsiębiorców 2014
Jednak coraz większe znaczenie dla firm zrzeszonych w CCIFP ma kierunek wschodni. W 2012 r. aż 30 członków Izby eksportowało do Rosji. Ten kraj awansował z 4. na 3. miejsce wśród głównych partnerów handlowych członków Izby. W 2011 r. trzecie miejsce zajmowały Węgry, obecnie spadły na 10. miejsce. Spory awans w 2012 r. zanotowała też Ukraina. Według ostatnich dostępnych danych swoje produkty i usługi eksportuje tam 29 członków Izby, w 2011 r. 21 członków. Ukraina zajmowała wówczas 10. miejsce. Rynki wschodnie stopniowo odzyskują swoje pozycje, jakie miały w latach 2010 i 2009 (statystyki poniżej). Nadal wysoko wśród partnerów handlowych członków CCIFP plasują się Czechy (5. miejsce). Wysokie miejsce zajmują USA (6. miejsce, rok wcześniej 11.).
fot. mat. prasowe
Gdzie eksportują członkowie CCIFP?
Liczba krajów, do których eksportują firmy zrzeszone w CCIFP (wg InfoCredit)
- 2009 - 104 kraje
- 2010 - 106 krajów
- 2011 - 109 krajów
- 2012 - 111 krajów
Największe sieci eksportowe członków CCIFP
Poniżej przedstawiamy członków CCIFP, posiadających największe sieci eksportowe. W tej kategorii zdecydowanie prowadzi Michelin Polska. Producent opon z Olsztyna ma zdecydowanie największą sieć eksportową ze wszystkich członków Izby, liczącą 83 kraje. Warto podkreślić wysoką pozycję Hutchinson Poland, firmy która najszybciej w 2012 r. zwiększała sieć eksportową. Tuż przed Hutchinson Poland Jest Alstom Power.
- Nasze wyroby dostarczamy na cały świat. Jesteśmy rozpoznawanym producentem turbin nie tylko jako jeden z zakładów Alstom, ale również jako zakład polski, zlokalizowany w Elblągu, słynący z jakości i terminowości dostarczania wyrobów. Produkcja elbląskiej odlewni przeznaczona jest na rynek krajowy i na rynki zagraniczne – odlewnia jest jedynym tego typu zakładem w Grupie Alstom i dostarcza swoje produkty na projekty realizowane na całym świecie. Z naszego punktu widzenia, kluczem do walki ze spowolnieniem gospodarczym oraz negatywnym wpływem kryzysu europejskiego na naszą gospodarkę jest koncentracja na inwestycjach, podnoszących konkurencyjność naszych produktów – mówi Mirosław Kowalik, Dyrektor Sprzedaży Alstom Power.
fot. mat. prasowe
Największe sieci eksportowe członków CCIFP
fot. mat. prasowe
Tak rozwijają eksport członkowie CCIFP
fot. mat. prasowe
Najbardziej dynamiczni eksporterzy wśród małych i średnich spółek – członków CCIFP
Optymizm ma potwierdzenie w prognozach
Coraz lepsze nastroje eksporterów zrzeszonych w CCIFP potwierdzają prognozy ekonomistów Crédit Agricole Bank Polska. Uważają oni, że coraz lepsza koniunktura na Zachodzie sprawi, że w kolejnych kwartałach polski eksport do strefy euro (w tym przede wszystkim Niemiec) ulegnie dalszemu zwiększeniu. Struktura polskiego eksportu znów się przeorientuje w kierunku zachodnim. Kontynuacja ożywienia w niemieckiej gospodarce będzie wspierać przyśpieszenie wzrostu gospodarczego w Polsce.
Przedstawione wyżej tendencje stanowią wsparcie dla naszego scenariusza zakładającego przyśpieszenie polskiego eksportu z 6,4 proc. r/r w III kwartale 2013 do 7,2 proc. w IV kwartale 2013 i 7,3 proc. w I kwartale 2014 r. Wyższy wkład eksportu netto wraz ze stopniowym odbudowywaniem się popytu krajowego będzie oddziaływał w kierunku wzrostu rocznej dynamiki PKB 2,9 proc. w I kwartale 2014 r. – podają eksperci z Crédit Agricole.
Warto też podkreślić, że wielu członków CCIFP ma wielkie wsparcie w rozwoju zagranicznych sieci sprzedaży ze strony właścicieli, czyli globalnych koncernów. To oni – pośrednio – wspierają polski eksport. Liderzy polskich oddziałów francuskich firm często przyznają skromnie, że jako części międzynarodowych korporacji, które zapewniają globalną dystrybucję, nie mają wpływu na sieci eksportu.
- My z tym podejściem się nie zgadzamy, bo przecież dobra jakość i efektywność polskich zakładów wpływa bezpośrednio na to, że odbiorców produktów Fabriqué en Pologne przybywa. I z tego powinniśmy się cieszyć – mówi Jerzy Wonka, Dyrektor ds. Rozwoju InfoCredit.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)