eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPodróże Polaków 2013

Podróże Polaków 2013

2014-02-11 13:58

Przeczytaj także: Wycieczki zagraniczne 2013-2014: co wybierają Polacy?


Popularność ofert last minute zwykle tłumaczy się właśnie atrakcyjnymi warunkami cenowymi, jednak niektórzy komentatorzy rynku usług turystycznych zwracają uwagę również na inny aspekt. Otóż kupno wycieczki na kilka dni przed wylotem daje większe poczucie bezpieczeństwa. W przypadku rezerwacji z wyprzedzeniem kilku tygodni, a tym bardziej kilku miesięcy, nigdy nie mamy pewności, że nie wydarzy się coś co uniemożliwi nam wyjazd. Nie sposób przecież przewidzieć choroby, hospitalizacji czy utraty pracy, dlatego też wielu turystów obawia się układania długoterminowych planów i woli poczekać ze spakowanymi walizkami na ciekawą ofertę z wylotem za kilka dni.

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że Polacy niechętnie planują wakacje w odległych terminach. Im więcej dni do wyjazdu, tym mniejsza liczba rezerwacji. Niemal co piąty turysta planował w 2013 wyjazd na maksymalnie 30 dni przed datą wyjazdu. Podobnie jak w przypadku last minute, najpopularniejszym okresem jest lipiec i sierpień.

O wyjazd z wyprzedzeniem od miesiąca do 4 miesięcy dba co dziesiąty turysta. Z wyprzedzeniem od 31 do 60 dni w 2013 wycieczki wykupiło 11,72% klientów, natomiast plany w okresie od 61 dni do 120 dni przed wyjazdem robiło 10,26% klientów.

Warto zaznaczyć, że w obu przypadkach zakupy w większości dotyczyły wyjazdów w okresie letnim, a dokonywano ich w pierwszej połowie roku. Wśród klientów biura, którzy z większym wyprzedzeniem rezerwowali wyjazdy, popularna była opcja wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu. Dzięki takiemu zabezpieczeniu turyści, którzy z przyczyn losowych nie mogli wyjechać we wcześniej zaplanowanym terminie, mogli odzyskać całość wpłaconej kwoty. W ramach zeszłorocznej promocji organizowanej z TU Europa, klienci biura mogli skorzystać z ubezpieczenia bez dodatkowych opłat, co spotkało się z dużym zainteresowaniem i zaowocowało kolejną edycją akcji „100%zwrotu” w bieżącym roku.
Można zauważyć, że znikomy procent nabywców planuje urlopy z ponad półrocznym wyprzedzeniem. Zaledwie 7% klientów FLY.PL wykupuje wycieczki tak wcześnie. Najczęściej dotyczy to miesięcy zimniejszych, tj. listopada, grudnia i stycznia, kiedy klienci FLY.PL myślą już o letnim wypoczynku.

Gdzie wyjeżdżają Polacy?

Dane sprzedażowe FLY.PL pokazują, że najpopularniejsze kierunki zagranicznych wyjazdów Polaków w 2013 to Grecja i Egipt.

fot. mat. prasowe

Destynacje zagranicznych wyjazdów w latach 2012 i 2013 (dane FLY.PL)

Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która w ofercie FLY.PL nie jest nowym kierunkiem, jednak w ostatnim czasie wyraźnie zyskała na popularności.


Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która w ofercie FLY.PL nie jest nowym kierunkiem, jednak w ostatnim czasie wyraźnie zyskała na popularności. Do greckich kurortów wybrało się niemal dwukrotnie więcej Polaków niż w roku 2012. Przed wyjazdami do Grecji nie wystraszyły ich medialne doniesienia o trudnej sytuacji finansowej w kraju, groźby wyjścia ze strefy euro, a także związane z tym zamieszki i protesty. Warto podkreślić, iż nie bez znaczenia pozostaje fakt, że turystyka zawsze należała do silnych i najbardziej dochodowych sektorów greckiej gospodarki. W obliczu kryzysu dbano, aby ta tendencja się nie zmieniła, a Grecja wciąż jawiła się jako atrakcyjne miejsce wypoczynku. Z pewnością turyści przebywający w kurortach, szczególnie z dala od stolicy, nie musieli obawiać się spadku jakości świadczonych usług. Grecy zdają sobie sprawę jak cenni są napływający do nich z całego świata turyści, dlatego też nadal starają się zapewniać im atrakcje na jak najwyższym poziomie.

Nie bez znaczenia w kontekście popularności wycieczek do Grecji, pozostaje również fakt, iż sytuacja finansowa państwa przyczyniła się do spadku cen usług turystycznych. Wyjazdy do tego regionu w roku 2013 były tańsze niż w latach ubiegłych, pozostając na tym samym poziomie jakościowym.

fot. mat. prasowe

Miesjca wypoczynku w Turcji (dane FLY.PL, 2013r.)

Kolejnym kierunkiem często wybieranym przez turystów w 2013 była Turcja, która stanowiła 18% sprzedaży FLY.PL, co stanowiło niemal 4% wzrost względem roku 2012. Zdecydowanie najwięcej osób wybrało się do Antalya,


poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: wakacje, wyjazdy wakacyjne, oferty turystyczne

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: