Branża spożywcza pełna optymizmu
2014-02-17 11:36
Branża spożywcza liderem eksportu © Gina Sanders - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża spożywcza pod presją rosnących cen
Badanie „Przewidywania i nastroje importerów i eksporterów” zlecone przez AKCENTĘ, instytucję płatniczą obsługującą transakcje walutowe dla firm, pokazują, że królową polskiego eksportu w kolejnych miesiącach pozostanie branża spożywcza. Badanie ujawniło ogromny optymizm importerów i eksporterów z tego sektora, większy niż w innych zbadanych branżach, takich jak handel artykułami gospodarstwa domowego, meblami i materiałami budowlanymi. Z całej grupy badanych importerów i eksporterów, 3/4 przedsiębiorców spodziewa się zysków w 2014 r. W branży spożywczej odsetek ten był najwyższy i wyniósł prawie 80 proc.Sektor spożywczy zdecydowanie wyróżnia się na tle zbadanych branż także pod innymi względami. Eksporterzy i importerzy żywności najczęściej oczekują zysków większych niż w ubiegłym roku (50 proc., przy wskaźniku ogólnym 40,8 proc.) oraz najrzadziej spodziewają się strat (1,7 proc. przy wskaźniku ogólnym 4,9 proc. i wskaźniku 8,9 proc dla branży meblarskiej).
Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce, zwraca uwagę, że duży optymizm w branży spożywczej widzi po stronie swoich Klientów od kilku lat. Producenci oraz importerzy żywności są czwartą co do wartości realizowanych obrotów grupą naszych klientów i o ile od zawsze widzę, że jest dobrze, o tyle teraz nastroje wydają się wręcz doskonałe. Biznesowo pozytywny news także dla nas. W 2014 r., w porównaniu do 2013 r., spodziewamy się ok. 25 proc. wzrostu obrotów realizowanych dla branży żywności – mówi Radosław Jarema.
- Ze względu na historycznie mocne rolnictwo oraz pierwszorzędną jakość produktów spożywczych, o których dobrą opinię świat ma od lat, Polska jest jednym z silniejszych graczy na światowym rynku. To się nie zmieni. Po obrotach realizowanych przez AKCENTĘ dla branży żywnościowej widzę jednak, że zmieniają się kierunki geograficzne polskiej współpracy zagranicznej. Unia Europejska pozostaje ważna, podobnie jak kraje wschodnie, ale umacniają się relacje polskiego handlu np. z Wietnamem, Singapurem czy Chinami, a również z krajami arabskimi. Co ciekawe, o ile w strefie euro wolumeny są stabilne, o tyle sporo dzieje się w kontaktach polskich firm z krajami UE spoza strefy euro: Czechami czy Wielka Brytanią – dodaje Jarema.
fot. mat. prasowe
Przewidywania odnośnie wyników finansowych
Co ciekawe, w przypadku przewidywań dotyczących najbliższego półrocza, handlujący żywnością częściej niż przedstawiciele innych branż nie potrafią oszacować wielkości swoich spodziewanych obrotów (16,4 proc.). Przedsiębiorcy z pozostałych trzech badanych branż oceniają półroczną perspektywę przyszłych obrotów firmy korzystnie (37,5 proc. oczekuje wyższych a 40 proc. takich samych obrotów). W branży spożywczej większość badanych importerów i eksporterów prognozuje wzrost obrotów firmy w tym czasie (41 proc.), a 1/3 uważa, że pozostaną one na takim samym poziomie (32,8 proc). Respondenci z branży spożywczej najrzadziej spodziewają także się niższych obrotów (9,8 proc., przy wskaźniku ogólnym 14,1 proc.).
fot. mat. prasowe
Przewidywane zyski wg branż
Zatrudnienie, zamówienia i inwestycje
Optymizmem napawają także plany importerów i eksporterów żywności dotyczące planowanych czy oczekiwanych zmian w zatrudnieniu, inwestycjach i zamówieniach. Zdecydowana większość badanych nie planuje zmian kadrowych (72,9 proc.), pozostali chcą zatrudniać nowych pracowników (22 proc.) i bardzo rzadko planują reedukacje zatrudnienia (3,6 proc.). To świetne wyniki w porównaniu z innymi branżami, w których częściej planuje się zwolnienia i rzadziej deklaruje się chęć tworzenia nowych miejsc pracy. Na przykład w sektorze artykułów gospodarstwa domowego 1/5 firm planuje zatrudniać a drugie tyle zwalniać. Co więcej, okazało się, że 35,6 proc. badanych z branży spożywczej myśli o zwiększaniu inwestycji. 55,9 proc. badanych firm oczekuje, że ich poziom utrzyma się na takim samym poziomie, a tylko 6,8 proc. przewiduje że inwestycji będzie mniej. Największe nadzieje firmy z sektora spożywczego widzą jednak we wzroście zamówień (51,7 proc.). Rzadziej niż w innych branżach prognozowano także spadek zamówień (6,7 proc.).
Informacje o badaniu
Ogólnopolskie badanie „Plany importerów i eksporterów” dla AKCENTY przeprowadził Instytut Homo Homini. Badanie zostało wykonane na próbie 216 przedsiębiorstw zajmujących się importem i/lub eksportem metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)